Wycieczka do Krainy Żuberka

Białowieski Park Narodowy - brama wejściowa

Pierwszy dzień pobytu przeznaczyliśmy na pieszą wycieczkę kładką „Żebra Żubra” prowadzącą do Rezerwatu Pokazowego Żubrów. 3,5-kilometrowa ścieżka prowadząca przez podmokłe lasy oraz zarastające łąki okazała się sama w sobie wielką atrakcją dla naszego dwulatka. Każdy listek, żuczek, kwiatek, mrówka, czy szpara w drewnianej kładce były warte postoju. Sam rezerwat okazał się równie pasjonujący.

Spacerując wyznaczonymi ścieżkami mogliśmy podziwiać nie tylko majestatyczne żubry, ale i żubronie (krzyżówkę żubra z krową domową), dziki, sarny, czy tarpany. Największą atrakcją okazały się jednak dla Ignasia nie żubry… ale gigantyczne ślimaki wędrujące ścieżkami wzdłuż Parku. Muszę przyznać, że unikalna przyroda tego regionu zachwyca nie tylko dzieci.

Ignaś w Białowieskim Parku NarodowymDrugi dzień przeznaczyliśmy na spacer po Parku Pałacowym w Białowieży. W Parku znajduje się nowoczesne, warte polecenia Muzeum Przyrodniczo-Leśne. Zaskoczyło nas, że muzeum wykorzystuje techniki multimedialne, by w nowoczesny sposób zaprezentować historię Puszczy i swoje cenne zbiory przyrodnicze. Okazało się to trafionym sposobem na zainteresowanie dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Maluchy wolały brykać po samym Parku Pałacowym w typie ogrodu angielskiego oraz na edukacyjnym placu zabaw przy stawach parkowych.
Z muzeum wybraliśmy się piękną ścieżką, biegnącą z parku pałacowego na północ, wzdłuż alei starych drzew. Ścieżką można przejść do drewnianej bramy z napisem „Park Narodowy”, prowadzącej do obszaru ochrony ścisłej Parku. Dla strudzonych rodziców i ich dzieci polecamy zwiedzanie tego obszaru… bryczką. My te atrakcje zostawiliśmy sobie na kolejny raz.

Ostatni dzień zarezerwowany był na przejazd kolejką wąskotorową z okolicznej Hajnówki do miejscowości Topiło. Godzinna przejażdżka kolejką w jedną stronę okazała się wyjątkowym sposobem poznania przyrody. Na miejscu, podczas godzinnej przerwy, przywitano nas drożdżowym plackiem i kanapkami.

W okolicy spędziliśmy czas ze znajomymi i ich dziećmi w wieku od 5 miesięcy do 3 lat. Zaskoczyła nas dostępność wszystkich atrakcji zarówno dla małych samodzielnych turystów, ale również dla rodziców z wózkami. Jako rodzice doceniliśmy, to że na stosunkowo niewielkim obszarze zlokalizowane jest wiele atrakcji i możemy zorganizować czas naszym dzieciom niezależnie od pogody.

Tak spędziliśmy 3 pełne wrażeń dni… z dala od karuzel, mimów na molach, budek z lodami i tłumów turystów, ale za to w pięknych okolicznościach przyrody, towarzystwie majestatycznych żubrów i tradycyjnej kuchni podlaskiej.
Czujemy niedosyt, że nie udało się nam odwiedzić wszystkich miejsc (Miejsce Mocy, Szlak Dębów Królewskich), dlatego już planujemy wrócić do Białowieży jesienią… O spędzonych tam dniach przypominają nam do dzisiaj zdjęcia i słodki, miejscowy miód mniszkowy.

Informacje techniczne:
Kładka „Żebra Żubra”
Wejście na szlak znajduje się niedaleko północnej granicy Białowieży, przy drodze na Budy (przedłużenie ul. Zastawa).

Rezerwat Pokazowy Żubrów
Kilka kilometrów przed Białowieżą, po lewej stronie drogi z Hajnówki do Białowieży. Udostępniony do zwiedzania przez cały rok.

Park Pałacowy w Białowieży oraz Muzeum Przyrodniczo-Leśne
Park Pałacowy 11, 17-230 Białowieża
Rezerwacje tel. 85 682-97-04

Turystyczna Kolejka Wąskotorowa, Nadleśnictwo Hajnówka Kolejki Leśne
ul. Dzielnicowa 12, 17-200 Hajnówka

Opis atrakcji przysłała Pani Karolina Lecyk, Laureatka drugiej edycji Wakacyjnego Konkursu Miasta Dzieci. Autorka otrzymuje upominek:)

zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie