Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie

Lokomotywa w skansenie kolejowym w KOścierzynie w 1993 roku

Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie posiada najliczniejszą i wciąż rozrastającą się ekspozycję pojazdów szynowych w Północnej Polsce. Ponadto, atrakcję stanowi też zabytkowa hala parowozowni wraz z pomieszczeniami warsztatowymi. Zwiedzający będą mogli również obejrzeć ruchome makiety, przedstawiające stację kolejową Kościerzyna, oraz kolej magnetyczną. Z myślą o osobach niewidomych, na terenie Muzeum znalazły się wykonane z brązu i opisane alfabetem Braille’a, makiety dwóch parowozów i Zespołu Parowozowni.

Od 2013 roku w Muzeum jest  realizowany wieloetapowy projekt „Pomorskiej Kolei Skarbnica – Rewitalizacja Zabytkowych Obiektów Zespołu Parowozowni w Kościerzynie”. Projekt ten, wspófinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego. Rewitalizacji poddano halę parowozowni i budynek biurowy,  pochodzące z lat trzydziestych XX w.  W dalszej kolejności, dawne pomieszczenia warsztatowe zostaną przystosowane dla potrzeb nowej wystawy stałej,  wyposażonej w multimedialne środki przekazu.

W skansenie parowozowni Kościerzyna zatrzymał się czas dla najlepszych tradycji polskiego kolejnictwa. W tym historycznym miejscu, powracają wspomnienia z niezwykłych i bogatych dziejów dróg żelaznych w Polsce. Zwiedzanie kolejowej ekspozycji w Kościerzynie daje możliwość bezpośredniego spotkania z fascynującą techniką minionych lat. Oferujemy do zwiedzania: prostokątną, przelotową halę na cztery parowozy, sale wystawowe i ekspozycje dawnych lokomotyw, wagonów, urządzeń torowych na wolnym powietrzu. W pomieszczeniach muzeum odnaleźć można niespotykane już narzędzia, maszyny, elementy starych mechanizmów, uzupełnione zbiorami dokumentów, pamiątek i modeli.

Warto zajrzeć do Kościerzyny, wędrując po świecie, by znaleźć tu skansen związany z legendą. Bo nigdzie nie dałoby się lepiej utrwalić w materii, niezapomnianych lat trzydziestych naszego wieku.
W latach międzywojennych parowozy polskiej szkoły konstruktorskiej zdobywały nagrody na wystawach światowych, polscy inżynierowie realizowali wielkie przedsięwzięcia techniczne. Największą inwestycją tamtego okresu była magistrala węglowa Śląsk – Porty wytyczona jedyną możliwą, najkrótszą drogą do Gdyni przez Kościerzynę. Uosobieniem legendy w zbiorach skansenu jest parowóz Pu29-03, ostatni z istniejących z roku 1931. Z roku 1919 pochodzi także jedyny zachowany Tw1-90, parowóz pamiętający czasy, gdy Kościerzyna nie miała kolejowej magistrali. Lokalne linie łączyły ją wtedy ze Skarszewami, Bytowem i Kartuzami. W muzealnych zbiorach znalazły się także wagony motorowe. Jeden z nich noszący oznaczenie SN52-38, zbudowany został na Węgrzech w 1954 roku. Po ponad trzydziestu latach służby zakończył on pracę w Laskowicach Pomorskich. Każdy z eksponatów „ Parowozowni Kościerzyna” ma swoją własną niepowtarzalną historię. Pociągi retro złożone z czynnych parowozów i wagonów z dawnych lat, wyruszały już ze Skansenu do Braniewa, na Hel i na festiwal w Mrągowie.

Godziny otwarcia i ceny biletów

Muzeum Kolejnictwa

ul. Towarowa 7
83-400 Kościerzyna

tel.: 58 721 86 31

parowozownia@koscierzyna.gda.pl

www.muzeumkolejnictwa.com.pl

 

 

 

 

Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo!

wybierz eBook dla siebie
ZOBACZ TAKŻE:muzeumwyjazdy

Zobacz także