‘Silniejsze dzieci/Mniej przemocy 2‘ to międzynarodowy projekt unijny, którego partnerem jest Społeczna Akademia Nauk w Łodzi.
Projekt jest kontynuacją inicjatywy sprzed kilku lat o tym samym tytule, w ramach której opracowano podręcznik dla nauczycieli, zawierający przykłady działań i interwencji, które pomagają dzieciom w rozwoju kompetencji społecznych. W oparciu o te materiały, nowy projekt opracował szkolenie, jak przeciwdziałać zjawisku przemocy w przedszkolach i szkołach podstawowych.
Rezultaty projektu ‘Silniejsze Dzieci /Mniej Przemocy 2’ są już gotowe
Po przeprowadzeniu testów w wszystkich krajach partnerskich i wprowadzeniu rekomendowanych zmian, rezultaty projektu ‘Silniejsze Dzieci/Mniej Przemocy 2’ są gotowe i można z nich korzystać. Projekt, którego celem było umożliwienie rozwoju kompetencji społecznych u dzieci w wieku 4 – 10 lat, zbliża się ku końcowi. Materiały które powstały z myślą o udzieleniu wsparcia nauczycielom i wychowawcom w skutecznym zapobieganiu przemocy i innym zachowaniom patologicznym w szkole, zostaną w najbliższym czasie opublikowane na stronie projektu.
Poniżej przedstawiamy informacje na temat opracowanych przez partnerstwo materiałów:
Zbiór ćwiczeń do pracy z dziećmi zawiera teraz więcej gier, których celem jest odprężenie i wyciszenie. Ćwiczenia te mogą stanowić przydatne uzupełnienie intensywnych zajęć, gdyż pomagają dzieciom się uspokoić i zrelaksować. Mają one jasną strukturę, która usprawnia znalezienie ważnych informacji o wszystkich ćwiczeniach z listy, bez konieczności zaglądania do spisu.
Podręcznik dla nauczycieli i wychowawców w przedszkolach i szkołach podstawowych wzbogacono o opis poszczególnych etapów zastosowania ‘Zbioru ćwiczeń’ w grupie dzieci (ocena początkowa, analiza grupy, rozgrzewka, ocena rezultatów itd.). Ponadto dodano opisy programów nauczania w 6 krajach europejskich (UK, Dania, Niemcy, Hiszpania, Polska oraz Czechy) i informację, w jaki sposób włączyć ćwiczenia do codziennych zajęć.
Materiały do pobrania
Obie publikacje można pobrać tutaj:
Zbiór Ćwiczeń
Teacher’s Handbook
Wkrótce materiały ukażą się w języku polskim.
Projekt zwieńczony został międzynarodową konferencją, która odbyła się w czerwcu br. w Społecznej Akademii Nauk w Łodzi. Uczestniczyło w niej ponad 50 osób. Konferencja skierowana była do nauczycieli, ale również studentów, głownie pedagogiki. Oprócz przedstawienia rezultatów projektu oraz podkreślenia ich roli we wczesnej profilaktyce przemocy w przedszkolach i szkołach, uczestnicy mogli wziąć udział w ciekawych warsztatach prowadzonych przez partnerów projektu. W trakcie warsztatów przedstawiono nie tylko szczegóły narzędzi do pracy z dziećmi w zakresie profilaktyki zachowań przemocowych, ale również zaprezentowano sposób, w jaki kraje partnerskie radzą sobie z problematyką instytucjonalnego wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Pokazano m.in. sposoby wdrażania edukacji włączającej i wielokulturowej. Uczestnicy wyrażali opinie, iż konferencja nie tylko żywotnie odpowiadała ich potrzebom, ale tego typu wydarzenia powinny być organizowane znacznie częściej, ponieważ czynnym nauczycielom brakuje szczególnie narzędzi do działań profilaktyczno – wychowawczych.
Chcielibyśmy serdecznie podziękować za współpracę i cenne komentarze dotyczące naszej pracy, które otrzymaliśmy podczas warsztatów oraz na etapie testowania. Bez Państwa zainteresowania i współpracy projekt nie mógłby powstać.
Jesteśmy przekonani, że rezultaty projektu umożliwią skuteczny rozwój kompetencji społecznych u dzieci w przedszkolach i szkołach podstawowych oraz pomogą im wieść szczęśliwe i pełne sukcesów życie.
Szczegółowe informacje o projekcie są dostępne na stronie internetowej: www.strongerchildren.eu
i Facebooku: https://www.facebook.com/strongerchildren.