Jeden za wszystkich, wszyscy za … ? Uczymy dzieci solidarności i współodpowiedzialności.

Jeden za wszystkich, wszyscy za … ?  Uczymy dzieci solidarności i współodpowiedzialności.

Od kandydatów do pracy oczekuje się już nie tylko wiedzy i doświadczenia, ale przede wszystkim umiejętności pracy w zespole czyli komunikatywności, budowania relacji, orientacji na działanie, motywowania siebie i innych i współpracy w zespole. Od członków rodziny oczekuje się zaangażowania, pomagania, wspierania się nawzajem i odpowiedzialności za to co wspólne. Dzieci łatwiej poradzą sobie z wymienionymi oczekiwaniami jeśli będą miały okazję przygotować się i przećwiczyć je … najlepiej w formie zabawy.

 Zabawa jest naturalną potrzebą dziecka i odgrywa bardzo ważną rolę w jego psychofizycznym rozwoju, pozwala poznawać świat, odkrywać możliwości, pobudza kreatywność, uczy i angażuje. Istotą jest uważne uczestnictwo dziecka w zabawie, ułatwiające mu jednocześnie wchodzenie w życie społeczne i poznawanie otaczającej rzeczywistości. Zabawa jest doskonałą okazją do kształtowania i doskonalenia postaw, sposobów myślenia i zachowań, które będą pomocne i będą towarzyszyć mu w codziennym życiu.

dzieci grają w grę planszową

 Życie jest za krótkie aby od nowa wynaleźć koło

W jaki sposób poprzez zabawę, a w obliczu wszechotaczającego nacisku na rywalizację, konkurencję, porównywanie, konfrontacje czy hejt – kształtować w dziecku koleżeńskość, chęć pomocy innym oraz podporządkowanie własnej działalności zespołowi i działania na jego korzyść?

Pomocne są kooperacyjne gry planszowe (od 3 do 100 roku życia), w których liczy się przede wszystkim praca zespołowa, która przynosi najlepsze efekty i pozytywnie wpływa nie tylko na wynik całej grupy, lecz również na sferę emocjonalną jej członków. Przykładem jest wspólne zbieranie plonów na zimę, ratowanie królewny z wieży zamkowej czy wspólne budowanie zamków na piasku przed nadejściem fali. Kooperacyjne gry planszowe rozwijają zaradność, wyzwalają inicjatywę i pomysłowość, pobudzają wyobraźnię i przygotowują do społecznego współdziałania.

plansza

 Ludzie pracujący razem jako jedna grupa potrafią dokonać rzeczy, których osiągnięcie nie śniło się nikomu z osobna – Franklin Delano Roosevelt

W kooperacyjnych grach planszowych nie ma rywalizacji między graczami, a wspólne osiągnięcie celu możliwe jest tylko przy wzajemnym wsparciu. Gracze uczą się analizy sytuacji, dyskusji, negocjacji, kompromisu oraz wspólnego podejmowania decyzji. Raz będzie to współpraca detektywów odzyskujących zrabowane przez złodziei przedmioty,  pozaziemskich podróżników badających nieznaną planetę czy strażników leśnych, których celem jest ochrona zwierząt przed kłusownikami.

To atrakcyjne i wartościowe narzędzie dla rodziców, opiekunów, trenerów, nauczycieli i edukatorów do wykorzystania zabawy do kształtowania cech charakteru jak: zdyscyplinowanie, wytrwałość, dokładność, uczciwość, odpowiedzialność i koleżeńskość.

Kooperacyjne gry planszowe są impulsem do łączenia pomysłów i generowania nowych i umożliwiają spędzanie wolnego czasu w duchu wzajemnego wspierania się, a nie czerpania zadowolenia z konfliktu lub czyjejś przegranej. Nikt nie powiedział, że łatwa będzie wspinaczka na Mount Everest, patrolowanie Antarktydy, ewakuacja wyspy Nisyrios, czy przeprawa przez dżunglę, ale zgrana ekipa, idealna współpraca i trafne decyzje pozwolą na sukces.

gra kooperacyjna Królewna

 

 

Katarzyna Garbowska

Mama czwórki, ekonomistka, coach. Kiedyś oddana korporacji, teraz rodzinie. Fanka Montessori, zdrowego odżywiania, edukująca swoje dzieci w domu. W metodach nie lubi ekstremizmu, więc traktuje je z dystansem i przez pryzmat swojej intuicji. Propaguje gry kooperacyjne w Polsce, których głównym celem jest rozwijanie współpracy, kreatywności, strategicznego myślenia i empatii.  Strona autorki: www.grykooperacyjne.pl

Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo!

wybierz eBook dla siebie
ZOBACZ TAKŻE:gry planszowerodzina

Zobacz także