Wrześniowe warsztaty poświęcone są POZNAWANIU przestrzeni publicznej – jej tożsamości, zasad nią rządzących, ale i własnych oczekiwań dzieci w stosunku do niej. Za nami już m.in. "Ekoprzestrzeń" – spotkanie z Agnieszką Czuryło z Fundacji EkoRozwoju, która podczas budowy makiet wymarzony dziecięcych podwórek, przybliżała uczestnikom ideę zrównoważonego rozwoju. Ogromną popularnością cieszyły się też warsztaty "Ulice sztuki", zajęcia streetartowe prowadzone przez grupę Kolektyf, które zwróciły uwagę dzieciaków na różne przejawy sztuki ulicznej obecne w otaczającej nas przestrzeni. Dodatkowo młodzi mogli wypróbować technik robienia szablonów, wlepek i sprejowania.
W segmencie POZNAWANIE na uczestników wciąż czekają jeszcze budowa trójwymiarowych modeli dzięcięcych pokoi ("Mój pokój" prowadzone przez Aleksandrę Solińską), wspólne pisanie dziecięcego manifestu z Iloną i Przemysławem Witkowskimi oraz warsztaty z trenerem personalnym Anną Staszek
rozwijające przestrzenną świadomość najmłodszych. To jednak dopiero początek – w październiku dzieci wezmą udział w zajęciach projektowych, listopad natomiast będzie czasem realnego interweniowania w miejską przestrzeń.
Już dziś zapraszamy też na finał KIDS DESIGN SPACE – dwudniowe spotkanie kreatywne, w ramach którego odbędą się trzy panele dyskusyjne. Ich gospodarzami będą dzieci – gośćmi specjaliści z dziedziny architektury, urbanistyki i designu, m.in. Guy Perry, Zbigniew Maćków, Beata Urbanowicz czy Paulina Matusiak.
PROJEKTUJEMY MANIFEST
26-27.09 (czwartek-piątek)
godz. 10:30-14:30
(uczestnicy w wieku 7-10 lat)
Podczas proponowanej akcji ulicznej, obiektem badania przez działanie będą dzieci i ich obecność w sferze publicznej. Mechanizmem, jakiego użyjemy do zbadania stosunku dzieci do haseł w przestrzeni publicznej będzie uliczna demonstracja, której hasła będą samodzielnie wybrane przez dzieci. Nie ma to być odgórnie zaordynowana akcja, bez związku z kontekstem lokalnym, ale właśnie oddolna demonstracja grupy praktycznie zawsze uprzedmiotowionej w publicznej opowieści o naszym społeczeństwie, pozbawionej własnego głosu. Niezależnie od tego czy pojawią się postulaty kompletnie absurdalne typu „dużo słodyczy" czy też bardziej społecznie namacalne „wódka nie", będzie można zaobserwować w ramach eksperymentu samodzielny akt ekspresji dzieci, poznać ich widzenie tak ważnego elementu systemu demokratycznego jak demonstracja uliczna i zbadać poziom wzajemnego zaufania w grupie, skalę współdziałania i wiedzę o procesach politycznych.
Prowadzący:
ILONA WITKOWSKA (1987) laureatka nagrody specjalnej jury w XVI OKP im. Jacka Bierezina; debiutowała książką "splendida realta", wydaną przez WBPiCAK w Poznaniu, za którą otrzymała wrocławską nagrodę poetycką Silesius w kategorii debiut roku; studiuje kulturoznawstwo, mieszka we Wrocławiu.
PRZEMYSŁAW WITKOWSKI (1982), dr nauk politycznych, poeta, dziennikarz, aktywista. Stale współpracuje z Le Monde diplomatique, Krytyką Polityczną i Odrą. Wykładowca w Instytucie Dziennikarstwa UWr. wydał arkusz Lekkie czasy ciężkich chorób (2009) i książkę poetycką Preparaty (2010);
KREATYWNOŚĆ W PRZESTRZENI
25-27.09 (środa-piątek)
godz. 10:00-14:00
(uczestnicy w wieku od 7 do lat)
W życiu każdego człowieka istotne jest poznanie siebie – szczególnie swoich mocnych stron oraz współdziałanie w grupie, rodzinie, klasie, w której aktualnie znajdujesz się. Jednocześnie zawsze znajdujemy się w konkretnej przestrzeni, np. miejskiej, leśnej, w parku, w budynku, na podwórku, z którym jesteśmy w interakcjach. Nasze relacje z otoczeniem, rozumianym jako przestrzeń mogą być świadome, elastyczne, wpływające pozytywne na obie strony, co oznacza że możemy czerpać z otoczenia, adaptować się, a równocześnie kształtować je jako część ważnego środowiska. Warto zatem poświecić swój czas i energie na rozpoznanie czym jest dla mnie przestrzeń, jak się w niej umiejscawiam, jakich swoich mocnych stron mogę użyć aby ją pozytywnie zmieniać. Jednocześnie warto poznać w jestem dobry, co przychodzi mi łatwo, lekko i przyjemnie, czym mogę podzielić się z innym, jaki wkład w związku z tym, mogę wnieść w najbliższe otoczenie.
Proponowane przeze mnie zajęcia integracyjne pomogą młodym ludziom ;
• Poczuć i zrozumieć, że jestem częścią otoczenia, w którym żyję oraz mam wpływ na jego kształtowanie.
• Pomoc odnaleźć sposoby jak najlepszego współdziałania w przestrzeni , w której jestem.
• Zbudować poczucie sprawstwa i wpływu na najbliższe otoczenie
• Bardziej poznać swoje możliwości i umiejętności, a także słabe strony, nad którymi warto pracować,
• Poczuć i odnaleźć swoje miejsce w grupie,
• poczuć się zespołem, w którym istotny jest wspólny cel.
Zajęcia maja charakter dynamiczny, co oznacza, że wprowadzam głownie ćwiczenia, gry i zabawy, które pozwalają aktywnie, przyjemnie i pożytecznie zagospodarować czas.
Prowadząca: ANNA STASZEK
Jestem psychologiem praktykiem, od kilkunastu lat prowadzę zajęcia rozwojowe dla dziećmi, młodzieży oraz dorosłych. Moje zakresy działania: dotyczą n.in. diagnozy i wspierania talentów, komunikacji, współpracy zespołowej. Posiadam również kompetencje terapeutyczne ( do pracy z rodziną oraz chereoterapeutyczne – pracy z ruchem ). Realizowałam m.in. programy przeciwdziałania stresowi dla fundacji Biosferis, liczne programy POKL z zakresu umiejętności społecznych, rady szkoleniowe dla nauczycieli, zajecia przeciwdziałania agresji oraz Szkołę Liderów dla młodzieży gimnazjelnej i licealnej. Jestem absolwentką m.in : Szkoły Trenerów, Kursu Terapii Systemowej Rodzin, Studium Choreoterapii i Symboliki Ciała oraz rozlicznych kursów i szkoleń podnoszących kompetencje i kwalifikacje trenerskie, organizacyjne i terapeutyczne.