Swojska moda. Reminiscencje polskiego stroju ludowego w kobiecej modzie
24 lutego – 3 maja 2015
w godzinach otwarcia muzeum
(parter, bud. D)
(parter, bud. D)
"[…] Adaptacja stroju ludowego w odzieży współczesnej nie jest łatwym tematem. Autentyczny strój ludowy, zwłaszcza świąteczny, jest bardzo bogaty i jego adaptacja stwarza niebezpieczeństwo zaprojektowania […] kostiumu scenicznego”. Spółdzielnie zrzeszone w „Cepelii” były zobowiązane do produkcji nagrodzonych we wspomnianym konkursie modeli w seriach unikatowych lub nawet modelowych. Po każdym konkursie organizowana była również wystawa (po X edycji w 1977 r. prezentacja taka zagościła w CMW w Łodzi). Wielu spośród znanych polskich projektantów okazywało zainteresowanie rodzimym folklorem, jednak korzystali z jego bogactwa w bardzo różnym zakresie. Folklorystycznym stylizacjom przeciwstawiała się część etnografów. Uważali oni, że działania takie nie mają wiele wspólnego z autentyczną sztuką ludową. Pragnęli by do przemysłu wdrażać „nienaruszone wzory ludowe”. Grupy odkrytych, przez badaczy z Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, hafciarek czy tkaczek, korzystając z dostarczanych przez instytut surowców, wykonywały własne wzory, które starano się wdrożyć do przemysłu. Postawa ta była skrajnie odmienna od reprezentowanej przez większość projektantów ubioru. Z tego powodu w l. 60. i 70. XX w. w zakładach odzieżowych często dochodziło do konfliktu na linii projektant – etnograf.
Funkcjonująca w kontekście dawnych polskich ubiorów symbolika patriotyczna jaką niesie ze sobą strój ludowy ma swój oddźwięk również w propozycjach współczesnych kreatorów mody. Oszałamiające barwy i piękne motywy zaczerpnięte z polskiej sztuki ludowej wciąż są interpretowane przez projektantów w najrozmaitszy sposób, przy wykorzystaniu różnorodnych, niejednokrotnie zaskakujących technik. Działania te są promowane poprzez ogólnopolskie konkursy dla projektantów (np. „Moda Folk”). Realizacje projektów – niezależnie od stopnia wierności w stosunku do wzorca stanowiącego inspirację – wciąż odnoszą się do naszej rodzimej tradycji i przypominają o naszej tożsamości."
Katarzyna Witas
Wiecej informacji o wystawie – w tym pełny tekst Katarzyny Witas – tutaj.
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
Centralne Muzeum Włókiennictwa
Siedzibą muzeum jest "Biała Fabryka" - okazały czterokondygnacyjny kompleks klasycystycznych, biało tynkowanych (stąd nazwa) budynków, jeden z najpiękniejszych w Polsce zabytków architektury przemysłowej. Zbudowany w latach 1835-39 przez Ludwika Geyera, mieścił pierwszą w Łodzi mechaniczną …
Adres:
ul. Piotrkowska 28293 - 034 Łódź
Kontakt:
42 684 33 55
edukacja@muzeumwlokiennictwa.pl
http://www.muzeumwlokiennictwa.pl
facebook