Banery Maniek
Pan Oskar
Pan Oskar

Kolory Polski 2015

📅 sobota 18.07.2015 do niedziela 19.07.2015
Kolory Polski 2015

 

Program Wędrownego Festiwalu
Filharmonii Łódzkiej 2015

18 lipca /sobota/ 19.00
Lutomiersk, klasztor Księży Salezjanów, ul. Kopernika 3
 
JAK ZACNE CNOTY O DUSZĘ WALCZYŁY
fragmenty moralitetu „Ordo Virtutum” św. Hildegardy z Bingen
Flores Rosarum
 
Zespół wokalny Flores Rosarum (Płatki Róż) powstał z umiłowania niezwykłego dzieła muzycznego średniowiecznej mistyczki św. Hildegardy z Bingen. Założycielką i kierownikiem artystycznym zespołu jest Włoszka Susi Ferfoglia, organistka, która studiowała w Krakowie i tam też pracuje. Występują w nim śpiewaczki profesjonalnie zajmujące się muzyką dawną i historycznymi praktykami wykonawczymi.
Hildegarda z Bingen żyła na przełomie X i XI w. Jako dziesiąte dziecko w szlacheckiej rodzinie w wieku ośmiu lat, zgodnie z tradycją dziesięciny, została poświęcona Kościołowi i oddana pod opiekę benedyktynek, później została ich przeoryszą. Komponowała muzykę znacznie bardziej emocjonalną niż ówczesne śpiewy chorałowe. Pod koniec XX w. jej utwory zdobyły dużą popularność. 
Flores Rosarum zaprezentuje jedno z najciekawszych dzieł Hildegardy – „Ordo virtutum” (O cnotach). To moralitet, czyli dramat liturgiczny – pierwszy tego typu i jedyny dramat średniowieczny, który nie jest anonimowy. Dramat opowiada o wahaniach Duszy, która najpierw dobra i czysta, ulega podszeptom Diabła i oddala się od Cnót, zwracając się ku pokusom świata. Jednak moc Cnót, które w jej głębi odbywają walkę ze złem, pokonuje moc diabelską i Dusza powraca, zostaje odziana ponownie w szatę życia. Cnoty wykonują piękne partie muzyczne, ale gdy kwestie swe wypowiada diabeł, muzyka milknie. Głos „starego gorszyciela” jest określony jako wrzask, skrzek, rumor. Hildegarda była przekonana, że zły duch, jako wróg harmonii, nie może znieść żadnej muzyki…
W Lutomiersku Flores Rosarum wystąpi w składzie: Anima (Dusza) – Anna Karabela (taniec); Humilitas – regina virtutes (Pokora, Królowa Cnót) – Susi Ferfoglia; Scientia Dei (Mądrość Boża), Victoria (Zwycięstwo) – Katarzyna Wiwer; Castitas (Czystość), Verecundia (Wstydliwość) – Julieta González-Springer; Timor Dei (Bojaźń Boża), Disciplina (Karność), Fides (Wiara) – Katarzyna Śmiałkowska; Discretio (Rozeznanie), Obedientia (Posłuszeństwo) – Magdalena Grzonka; Contemptus Mundi (Wzgarda świata), Misericordia (Miłosierdzie), Patientia (Cierpliwość) – Maria Klich; Caritas (Miłość), Spes (Nadzieja), Amor celestis (Miłość niebiańska) – Anita Pyrek.
Jako Diabolus (Szatan) – ks. Piotr Przybysz. Przedstawieniu towarzyszą improwizacje organowe w wykonaniu Krzysztofa Pawlisza.
19 lipca /niedziela/ 19.00
Tum, archikolegiata pw. Najświętszej Marii Panny i św. Aleksego
FOLK & ROLL
Zagan Acoustic w składzie: Paweł Zagańczyk – akordeon, Joachim Łuczak – skrzypce, Andrzej Wojciechowski – klarnet, Jarosław Stokowski – kontrabas
Jak bardzo ciekawe mogą okazać się inspiracje muzyką folkową? Czy swego rodzaju muzyczna „cepelia” może być absorbująca? Odpowiedzią na te pytania jest z pewnością koncert kwartetu instrumentalnego Zagan Acoustic. Tworzą go czterej wykształceni klasycznie instrumentaliści. Każdy z muzyków wnosi swoje indywidualne spojrzenie, wpływające ostatecznie na brzmienie całego kwartetu. Grupa powstała w 2006 roku w Akademii Muzycznej w Gdańsku z inicjatywy Joachima Łuczaka i Pawła Zagańczyka – od którego nazwiska pochodzi jej nazwa.
Siedmiu polskich kompozytorów stworzyło z myślą o zespole szereg wyjątkowych kompozycji. Zaczynem do ich powstania była muzyka ludowa z różnych regionów Polski i świata. Utwory te zarejestrowano na płycie „Folk & Roll’ – część z nich usłyszymy na koncercie.
„To nie jest chłodne, wyprane z uczuć studium akademickie. Płyta jest przemyślana, wysmakowana, ale jednocześnie tak witalna i przystępna, że powinna trafić do szerokiego grona odbiorców. Tych, którzy cenią muzykę klasyczną, trochę rozrusza, miłośnikom folkloru da świeże spojrzenie” – pisze Paweł Tryba na portalu wpolityce.pl.
Dopełnieniem programu będą m.in. „Ave Maria” Astora Piazzolli i autorskie kompozycje zespołu – wśród nich „Minimalna muzyka” zawierająca cytat ze średniowiecznej sekwencji „Dies Irae” czy „Zima” będąca ukłonem w kierunku mistrza muzyki barokowej Antonia Vivaldiego. Akordeonista Paweł Zagańczyk wykona solo „List do Arvo Pärta” Pawła Sławińskiego i „Kaprys nr 2” Mikołaja Majkusiaka, swoją muzyczną architekturą doskonale wpisujące się we wnętrze zabytkowej kolegiaty w Tumie.
 
25 lipca /sobota/ 19.00
Brzeźnio k. Sieradza, kościół pw. św. Idziego
 
POKÓJ JEJ CIENIOM
Trzy Dni Później w składzie: Marta Piwowar – śpiew; Joanna Piwowar-Antosiewicz – głos, elektronika; Marta Groffik-Perchel – głos, Paweł Odorowicz – altówka, elektronika; Piotr Wierzbicki – projekcje multimedialne
 
„Pokój jej cieniom”, najnowszy album zespołu Trzy Dni Później, ukazał się we wrześniu 2014. Zawiera własne i zebrane impresje muzyczne, w tym autorskie utwory nawiązujące do twórczości Anne Louise Karsch i Ester Golan, które autorki zadedykowały swoim babciom: „Ich niełatwe losy nauczyły nas, jak ze spokojem wypatrywać światła”. Podczas koncertu w Brzeźniu słuchacze będą mogli projekt poznać bliżej i wybrać się w intrygującą muzyczną podróż kilkadziesiąt, a nawet kilkaset lat wstecz…
W programie wieczoru są m.in. ludowe kołysanki z rzeszowskiego i lubelskiego („Oj lulaj”, „Uśnijże”), a także autorskie utwory bazujące na twórczości Anne Louise Karsch („Anne-Ogień”, „Anne-Ziemia”) oraz Ester Golan ( „Ester-Woda”, „Ester-Powietrze”). Projekt ukazuje wielokulturowość definiującą Dolny Śląsk, z którego pochodzą wokalistki zespołu.
Anne Louise Karsch to żyjąca w XVIII wieku w Świebodzinie poetka oświeceniowa, zwana „pruską Safoną”, pierwsza rozwiedziona Niemka i pierwsza, która utrzymywała się z własnej twórczości literackiej. Z kolei rodzice Ester Golan, Żydówki, która urodziła się w Głogowie, zginęli w Holokauście.
„Napisać, że ten koncert jest o kobietach byłoby sporym uproszczeniem. Może to wszystko mógłby też spotkać na swojej drodze mężczyzna. Więc to będzie o człowieku, który dokonuje wyboru w czasach, które temu nie sprzyjają. Będzie o Anne, która zupełnie świadomie zrezygnowała ze spokoju, którego gwarantem w jej czasach było małżeństwo. Wybrała wolność rozumianą we wszelakich aspektach.
Tych wielkich, historycznych, i tych niewidocznych, których nie sposób odnaleźć na mapie. Będzie o Ester, która wybrała pamięć o dziecięcych spacerach nad Odrą, chociaż ze względu na czasy, w których pojawiła się na świecie, mogłaby zapamiętać coś zupełnie innego… Rzeczywistość, którą opisujemy podczas koncertu, widziana również ich oczami, to próba uratowania ponadczasowego świata, w którym człowieka nie definiuje jego narodowość, pochodzenie czy status społeczny, ale działania, jakie podejmuje, aby ocalić człowieczeństwo w sobie oraz w innych” – mówią artystki.
Kolejne odsłony historii bohaterek tej niezwykłej opowieści będą nas prowadzić przez obszary różne muzycznie – odnajdziemy klimaty subtelne i eteryczne, ale również ostrzejsze, niemal noise’owe. Uwagę przyciągną też pojawiające się tu i ówdzie, wygenerowane elektronicznie, szamańskie bębny i wyeksponowane partie altówki, a całości dopełnią oryginalne projekcje multimedialne autorstwa Piotra Wierzbickiego i Damiana Styrny.
 
 
26 lipca /niedziela/ 20.00
BRZEZINY, plac przed kościołem pw. św. Anny, ul. św. Anny 43
BETESDA
(na zamówienie miasta Brzeziny i Filharmonii Łódzkiej)
Kari Sál (Karina Srocka) – śpiew, Adam Bałdych – skrzypce, Paweł Kaczmarczyk – fortepian, Michał Kapczuk – kontrabas, Krzysztof Szmańda – perkusja
Miasto Brzeziny już po raz drugi jako mecenas kultury w ramach Festiwalu Kolory Polski zrealizuje zamówienie kompozytorskie – tym razem tematem dla nowej kompozycji będzie postać oficjalnej patronki miasta, św. Anny. Święta czczona jest jako patronka szczęśliwych małżeństw i dzieciństwa, opiekunka pomyślnych narodzin, ale też tkaczy i krawców, czyli społeczności, które przez wieki budowały Brzeziny.
Stworzony na zamówienie miasta utwór Kari Sál zatytułowała „Betesda” (hebr. beth hesda: Dom Łaski) – to nazwa sadzawki w muzułmańskiej części Jerozolimy, uznawanej za miejsce cudownych uzdrowień. W jej pobliżu stoi świątynia pw. św. Anny i św. Joachima, rodziców matki Chrystusa, w której, według podań, miał być ich grób. Żaden z czterech ewangelistów nie wspomina o Joachimie i Annie, występują oni tylko w apokryfach – Protoewangelii Jakuba (II w.) i Ewangelii Pseudo-Mateusza (VI w.) – do nich właśnie nawiązuje warstwa tekstowa „Betesdy”. Pojawia się w niej także postać bernardyna Władysława z Gielniowa, średniowiecznego poety-pieśniarza, szerzącego kult „łączniczki pokoleń”, jak nazywano św. Annę, czczoną nie tylko w katolicyzmie, ale też w islamie i prawosławiu.
Kari Sál – Karina Srocka, śpiewa, pisze teksty i komponuje. Wychowała się w Bieszczadach, stąd jej zachwyt naturą, a dzięki podróżom do Islandii wykorzystuje w swojej muzyce także skandynawskie brzmienia. To muzyka dialogu pomiędzy różnymi kulturami. Zawiera elementy jazzu, muzyki poważnej i world music, przy czym śpiewana jest po polsku.
Artystka przenosi na muzyczny grunt malarską technikę sfumato, którą posługiwano się w renesansie (m.in. Leonardo da Vinci, obraz „Święta Anna Samotrzecia”). Polega ona na zacieraniu wyrazistości konturu dzięki łagodnym przejściom światłocieniowym, daje wrażenie oglądania obiektu przez mgłę lub dym. W muzyce przekłada się to na łagodne brzmienia dźwięków, płynną artykulację i zmianę dynamiki.
Wydarzenia towarzyszące
> Wystawa „Trylogia – dziwne materii pomieszanie”
szczegóły: http://muzeumbrzeziny.pl/wystawy/czasowe/trylogia-dziwne-materii-pomieszanie/
> Sprzedaż najnowszej publikacji „Brzeziny – dzieje miasta i regionu”,
http://muzeumbrzeziny.pl/publikacje/brzeziny-dzieje-miasta-i-regionu/
> ciasteczka św. Anny – będzie nimi częstował gości komitet odnowy brzezińskiego kościoła
1 sierpnia /sobota/ 19.00
Małków, zespół pałacowo-parkowy (scena plenerowa – taras)
FLAMENCO NAMIĘTNIE
Corazón Flamenco w składzie: Anna Iberszer – taniec flamenco, Magda Navarrete – śpiew flamenco, Andrzej Lewocki – gitara, Marek Fedor – instrumenty perkusyjne
reżyseria – Krystyna Janda
„Czerwonym blaskiem otoczona,
Rozkosznie prężąc swe ramiona
Mknie lekko tańcem podniecona,
Lecz oczy dziwnie lśnią”
– starsze pokolenie pamięta zapewne te słowa, wyśpiewywane przez charyzmatyczną pieśniarkę Ewa Demarczyk. Kabaretowa piosenka, której tekst, do melodii E. Deloire, napisał na początku XX stulecia Stanisław Ratold, opowiada o zawodzie miłosnym, który doprowadził do zbrodni. Spektakl łączy historię miłosną w niej zawartą z hiszpańskimi rytmami i melodiami. Tekst jest jedynie punktem wyjścia – wprowadza publiczność do pełnego pasji świata flamenco, gdzie taniec, śpiew, rytm i dźwięki gitary opowiadają o najgłębszych ludzkich emocjach.
Oprócz tradycyjnych gatunków flamenco w repertuarze Corazón Flamenco odnajdziemy tango i folklor argentyński, kubańskie bolero i rumbę, a także rytmy afrykańskie oraz nowoczesny rap.
Magda Navarrete, jedyna śpiewaczka flamenco w Polsce, mieszkając w Madrycie i Sewilli rozwijała swoje umiejętności m.in. u Montse Cortez, występującej z Paco de Lucia. Anna Iberszer, aktorka i tancerka, choreografka oraz instruktorka tańca flamenco i tanga argentyńskiego, czerpie ze źródeł – regularnie gości w Sewilli oraz Buenos Aires. Andrzej Lewocki gra na gitarze i cajonie jak rodowity Cygan z Andaluzji, a perkusista Marek Fedor jest zarazem świetnym cajonistą.
Jak można przeczytać na jazzsoul.pl, flamenco narodziło się w połowie XIX wieku w hiszpańskiej Andaluzji jako wspólne dziedzictwo wielu kultur, religii i tradycji. Pieśni arabskie, chorały gregoriańskie, romanse kastylijskie, żydowskie lamenty, śpiewy mauretańskie i tradycja Cyganów andaluzyjskich przybyłych na te tereny z odległych Indii spoiły się w oryginalną formę muzyczną, znaną dziś jako flamenco. Obcasy tancerek wybijają zdecydowany i zarazem skomplikowany rytm, a ruchy ich dłoni są delikatne. Wyśpiewywane melodie mają w sobie melancholię, a czasem ogień…
Wydarzenia towarzyszące
> PEJZAŻE WEWNĘTRZNE – wernisaż wystawy malarstwa Darii Majtka-Kucharskiej, 17.00
2 sierpnia 2015 /niedziela/ 20.00
Inowłódz, scena plenerowa obok zamku Kazimierza Wielkiego
WOJTEK PILICHOWSKI BAND FEAT. WOOBIE DOOBIE
Wojtek Pilichowski – gitara basowa, Kasia Stanek – śpiew, Tomasz Machański – perkusja, Michał Trzpioła – gitara, Wojtek Olszak (Woobie Doobie) – instrumenty klawiszowe, Mariusz „Fazi” Mielczarek (Woobie Doobie) – saksofon
Okazją do tego koncertu jest… zbieg okoliczności. Zbiegły się w czasie dwa wydarzenia – wydano od dawna oczekiwaną płytę zespołu Woobie Doobie: „Dawne tańce i melodie”, ukazał się także najnowszy krążek Wojtka Pilichowskiego: „Intro”. Obydwa te fakty łączy postać Wojtka Pilichowskiego – basisty zespołu Woobie Doobie i lidera własnej formacji: Pilichowski Band. W programie koncertu są utwory zarówno z jednej, jak i drugiej płyty – ich aranżacje zostały wzbogacone o brzmienia zaproszonych muzyków.
Zespół Woobie Doobie powstał latem 1992. W pierwotnym składzie byli: Wojtek Olszak, Karim Martusewicz i Michał Dąbrowka. Jesienią do grupy dołączyli: Mariusz „Fazi” Mielczarek i Michał Grymuza, a na początku 1994 roku – Wojtek Pilichowski. Do dziś muzycy nagrali kilkaset płyt, koncertują z największymi gwiazdami polskiej sceny. W 2012 roku zespół zebrał się w pierwotnym składzie, zapadła decyzja o wydaniu kolejnej płyty – tak postały „Dawne tańce i melodie”.
„Intro” Wojtka Pilichowskiego zawiera muzykę absolutnie rewolucyjną. Krytycy twierdzą, że nikomu dotąd nie udało się połączyć w taki sposób jazzu z brzmieniami gatunku elektro. „Muzyka to wolność. Frazes – wiem, ale w moim przypadku to dosłowność – mówi Pilichowski, najbardziej rozpoznawalny polski gitarzysta basowy. – Po tych dobrych kilku latach mogę śmiało powiedzieć, że człowiek – muzyk poznaje siebie wtedy, gdy zostanie sam z swoją nutą. Dlatego tworzę i gram zawsze z jednym ważnym przesłaniem w głowie – szukać”.
Wydarzenia towarzyszące
> Wystawy:
• fotografii i rysunku „Z podróży do Betlejem” (zamek)
• rzeźby i fotografii Jerzego Misia „Przyroda mojej okolicy” (wieża)
• poplenerowa „Pilica i okolice” (dziedziniec zamkowy)
• obrazów Jarosława Literackiego (zamek)
> Warsztaty decoupage na zamku, 14.30–17.30
8 sierpnia /sobota/ 19.00
Koluszki, amfiteatr w Parku Miejskim przy Dworcu Głównym (scena plenerowa)
POCIĄG DO…
widowisko słowno-muzyczne
Leszek Kołodziejski – kierownictwo muzyczne, akordeon; Radosław Bolewski – perkusja; Małgorzata Korpysz – skrzypce; Paweł Stępnik – gitara; Mirosław Kłys – saksofon/klarnet; Bartosz Stępień – kontrabas; Adam Kupaj – kierownictwo artystyczne/prowadzenie/ śpiew; Karolina Gryszewska, Adam Mortas – śpiew
„Wsiąść do pociągu byle jakiego,
Nie dbać o bagaż, nie dbać o bilet,
Ściskając w ręku kamyk zielony,
Patrzeć jak wszystko zostaje w tyle”
– słowa ze znanej piosenki stanowią motto przedstawienia słowno-muzycznego, w którym nie zabraknie dobrze znanych melodii i piosenek (Maryli Rodowicz czy Ryszarda Rynkowskiego), i dzięki któremu wyruszą Państwo w podróż… Sama nazwa Koluszki sugeruje motyw podróży, motyw mijających się pociągów, tęsknoty, rozstania, poszukiwania nowego miejsca. I tym miejscem nie musi być przysłowiowa miejscówka, lecz efemeryczne „swoje miejsce na Ziemi”.
Jeśli pociąga cię nieznane, jeśli lubisz przygody, wsiądź do pociągu jadącego do Koluszek, które są nie tylko słynną stacją przesiadkową, ale i miejscem magicznym. Przynajmniej będzie tak w sobotni sierpniowy wieczór, kiedy z parku przy Dworcu Głównym udamy się na kraniec świata, do krainy marzeń, w której wszystko, co złe, zostaje w tyle za sprawą trzymanego w ręku zielonego kamyka…
Wydarzenia towarzyszące
> Zwiedzanie dawnego osiedla pracowników PKP (osiedle robotnicze z końca XIX w.) z przewodnikiem, 16.00 (zbiórka przy amfiteatrze w Parku Miejskim)
> Wystawa eksponatów związanych z koleją. Emisja spotów i filmów o Koluszkach Miejski Ośrodek Kultury i Kino Odeon 3D, ul. 3 Maja 2, 16.00–19.00
> Zwiedzanie nowego pociągu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na stacji
> Wystawa fotografii „Koluszki dawniej i dziś”, Park Miejski, od 16.00
9 sierpnia /niedziela/ 19.00
Nieborów, kościół pw. Matki Boskiej Bolesnej, al. Legionów Polskich 68
DANCING WITH BACH
Ewa Mrowca – klawesyn; Jakub Kościukiewicz – wiolonczela barokowa; Maria Papuzińska-Uss, Ludmiła Piestrak – skrzypce barokowe; tancerze z Pracowni Fizycznej: Anna Skolimowska, Krzysztof Skolimowski, Aleksandra Łaba, Wojciech Łaba
Połączenie muzyki i tańca nie jest nowe – towarzyszy ludzkości już od przeszło 2000 lat. Jednak podczas koncertu w Nieborowie czeka nas coś wyjątkowego – złamanie dramaturgicznej zasady jedności czasu: muzyce barokowej będzie towarzyszył współczesny taniec improwizowany. Zderzenie tych dwóch stylistyk nie tylko stworzy intrygujące zestawienie dźwięku z ruchem, lecz również pozwoli na współczesną redefinicję obu praktyk: praktyki wykonawstwa historycznego i praktyki interpretowania muzyki za pomocą ruchu.
Podczas koncertu „Dancing with BACH” wystąpią muzycy specjalizujący się w wykonywaniu muzyki dawnej na historycznych instrumentach i tancerze z Pracowni Fizycznej Jacka Owczarka. Będzie można usłyszeć kompozycje należące do epoki baroku. Prócz utworów Jana Sebastiana Bacha – Suity na wiolonczelę nr 1 G dur BWV 1007 i Suity na klawesyn nr 4 Es dur BWV 815, zabrzmią Trio Sonata na dwoje skrzypiec i b.c. op. 5 nr 3 e-moll oraz Trio Sonata na dwoje skrzypiec i b.c. op. 5 nr 6 F-dur Jerzego Fryderyka Händla, a także Sonata wiolonczelowa nr 6 B-dur Antonia Vivaldiego. Jacek Owczarek, doświadczony tancerz, choreograf i pedagog, Pracownię Fizyczną przy Akademii Muzycznej w Łodzi założył w 2009 roku. Bazując na improwizacji i technikach tańca współczesnego, członkowie Pracowni sięgają po różnorodne formy ruchu i środki ekspresji teatralno-tanecznej, starając się jak najpełniej eksplorować możliwości własnego ciała. Głównym polem działania grupy jest proces twórczy.
15 sierpnia /sobota/ 19.30
Sulejów, klasztor oo. Cystersów, ul. Opacka 13
PIEŚNI MIŁOŚCIĄ PISANE
Wanda Laddy – śpiew, hrotta, raabab kashgar, bęben; oraz zespół Fleurdelis w składzie: Paulina Koszewska – flet renesansowy, śpiew, tubka z pszenicą; Miłosz Sienkiewicz – bouzouki irlandzkie, bęben, śpiew; Jędrzej Sienkiewicz – raabab kashgar, bęben
„Zatrzymajcie się na chwilę – zachęcają muzycy Fleurdelis, którzy wystąpią w Sulejowie. – Usiądźcie, aby poznać pieśń pisaną przez miłość. Wsłuchajcie się w dźwięki przeszłości, posłuchajcie wędrownych grajków, pijanych życiem podróżników, którzy z niejednego gara jedli, niejedno od ludzi słyszeli i niejedno wam opowiedzą muzyką i słowem!”
Liderka zespołu – Wanda Laddy – jest wokalistką, instrumentalistką, kompozytorką i aranżerką specjalizującą się w muzyce dawnej, współczesnej i folkowej. Ma w dorobku wiele nagród, w tym Fryderyka, którego z zespołem IL Canto otrzymała za „Psalmy” Mikołaja Gomółki. Współpracowała z wieloma artystami i zespołami: poza wspomnianym IL Canto, także takimi jak Open Folk, Dancerye, Concerto Polacco, Ars Nova, Dekameron, Camerata Cracovia, Warszawska Opera Kameralna czy Teatr 38. We Fleurdelis towarzyszą jej Paulina Koszewska (flet renesansowy, śpiew, tubka z pszenicą), Miłosz Sienkiewicz – bouzouki irlandzkie, bęben, śpiew, oraz Jędrzej Sienkiewicz – rabab kashgar, bęben.
Ze względu na datę – 15 sierpnia katolicy obchodzą święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny
(według dogmatu, po zakończeniu swojego ziemskiego życia została z ciałem i duszą wzięta do wiecznej chwały) – koncert w cysterskim opactwie będzie dedykowany tej właśnie postaci. „Jest ona kobiecym uosobieniem miłości szczęśliwej, bolesnej i chwalebnej. Tego dnia zwróćmy się do niej zatem jak do prawdziwej kobiety treścią średniowiecznej liryki miłosnej trubadurów, truwerów i minnesingerów, słowami anonimowych polskich pieśni maryjnych, a także pieśni ze zbioru Cantigas de Santa Maria – piszą artyści w zapowiedzi koncertu. – Jedzmy, pijmy i radujmy się miłością. Zatańczmy na jej cześć”.
Wydarzenia towarzyszące
> V Średniowieczna Biesiada Rodzinna na Podklasztorzu zorganizowana przez Miejski Ośrodek Kultury w Sulejowie i Urząd Miejski w Sulejowie. Przyjadą bractwa rycerskie, będzie można obejrzeć konny pojedynek rycerski, uczestniczyć w weselu (jadło i tańce), zrobić zakupy na straganach przygotowanych przez kupców. Odważni mogą spróbować swoich sił w łucznictwie, kusznictwie i walce na miecze – od 14.00
16 sierpnia /niedziela/ 19.00
Pabianice, kościół pw. św. Mateusza Apostoła i Ewangelisty i św. Wawrzyńca Męczennika, Stary Rynek 22
KARMA
Joanna Kondrat – śpiew, i Tubis Trio w składzie: Maciej Tubis – fortepian, Radosław Bolewski – perkusja, Marcin Lamch – kontrabas
Joanna Kondrat, autorka, wokalistka, laureatka wielu konkursów i festiwali, w tym nagrody im. Anny Jantar 49. opolskiego festiwalu i nagród specjalnych, przyznanych przez radiową Trójkę (2012) oraz w organizowanym pod auspicjami Prezydenta RP plebiscycie Anioł Roku 2014 (za wybitne walory artystyczne twórczości), wystąpi z Triem Macieja Tubisa. Jak piszą krytycy, „obdarzona silnym, zmysłowym głosem, zwracająca uwagę nie tylko talentem, ale i kulturą prezentacji, wypowiedzi oraz gustem muzycznym”. W Pabianicach usłyszymy piosenki z jej nowej płyty – „Karma”, która ma się ukazać jesienią. Muzykę do tekstów piosenkarki oraz Jerzego Sosnowskiego, prozaika i redaktora radiowej Trójki, skomponował Maciej Tubis, lider tria, które tworzy razem z Radosławem Bolewskim i Marcinem Lamchem.
Istotą muzyki Tubis Trio są improwizacje rozwijające się wokół kompozycji członków zespołu. Nigdy nie wiadomo, w którą stronę pójdą, bo każdy z muzyków dodaje coś od siebie, rozbudowuje temat, czasami kieruje go na inne stylistyczne tory, a pozostali podchwytują jego myśl i tak powstaje nowa, żywa forma utworu. „Określenie jazz zbyt ogranicza i szufladkuje – mówi Tubis. – Tworzymy utwory z melodyjnymi tematami, ale nieprzewidywalnymi formami. Klasycyzujące polifonie przechodzą w rockowe ostinata. Czerpiemy inspiracje ze wszystkich stylów muzycznych, z różnych epok, czasami sięgamy po tematy muzyki pop, ale przerabiamy je z największym kunsztem artystycznym”.
Joanna Kondrat pojawiła się na Kolorach Polski już w roku 2010, z ciepło przyjętym programem „Chopin. Powroty”, prezentując, w duecie z Maciejem Tubisem, pieśni Fryderyka Chopina na głos i fortepian jako piosenki w jazzowych aranżacjach. Duża wrażliwość, jeśli chodzi o interpretację słowa, ciepła barwa głosu, wielowarstwowa aranżacja i wirtuozeria muzyków oraz wyraźna fascynacja muzyką słowiańską – wszystkie te elementy zapewniają dobrą aurę i wysoką jakość koncertów.
22 sierpnia /sobota/ 19.00
Aleksandrów Łódzki, kościół pw. św. Stanisława Kostki, pl. Kościuszki 13
ADAM BAŁDYCH IMAGINARY QUARTET
w składzie: Adam Bałdych – skrzypce, Paweł Tomaszewski – fortepian, Michał Kapczuk – kontrabas, Paweł Dobrowolski – perkusja
Adam Bałdych nie ma nawet 30 lat, a krytycy już nie obawiają się porównywać skrzypka z Gorzowa Wielkopolskiego do artystów tej miary co Michał Urbaniak czy przedwcześnie zmarły Zbigniew Seifert. „Na tle wymienionych artystów, prawdziwych niekwestionowanych filarów jazzu, Bałdych zdaje się być pod względem wirtuozerii bezkonkurencyjny” – napisał Piotr Iwicki na łamach „Jazz Forum”. „Adam jest najbardziej rozwiniętym technicznie skrzypkiem żyjącym w naszych czasach. Możemy spodziewać się po nim wszystkiego” – oceniał z kolei Ulrich Olshausen we „Frankfurter Allgemeine Zeitung”.
Na koncercie w Aleksandrowie Łódzkim będzie okazja, aby posłuchać utworów z dwóch ostatnich płyt Bałdycha. Mowa o świetnie przyjętych, choć mocno się od siebie różniących instrumentarium i nastrojem „Imaginary Room” oraz „The New Tradition” wydanych przez monachijską ACT MUSIC. Pierwszy z krążków doceniono za wysmakowanie oraz wirtuozerię, ale i umiejętność współpracy solisty z zespołem. Drugi, który Bałdych nagrał z izraelskim muzykiem Yaronem Hermanem, tak recenzował Jędrzej Słodkowski na łamach „Gazety Wyborczej”: „Duet często dopuszcza do składu trzeciego zawodnika – ciszę. Ale to wcale nie znaczy, że Bałdych rezygnuje z gwałtownych skrzypcowych korkociągów. Na solowe rajdy wypuszcza się jednak z głową, stroni od pustej wirtuozerki, popisu dla popisu, co w przypadku muzyka o takich umiejętnościach i temperamencie świadczy o dużej klasie”.
W sobotni sierpniowy wieczór goście Kolorów Polski przekonają się, ile racji jest w przytaczanych recenzjach, słuchając m.in. kompozycji takich jak „Letter for E”, „Village Underground”, „The Room for Imagination” czy „Sleep Safe and Warm”.
Wydarzenia towarzyszące
> Kolory Aleksandrowa
Artystyczny happening i plener malarski, w którym wziąć udział mogą artyści amatorzy, profesjonaliści, młodzież i dzieci. Każdy otrzyma sztalugę, krzesło, materiały plastyczne, a amatorzy – wsparcie artysty plastyka. Park Miejski, 12.00-17.00; zapisy: promocja@aleksandrow-lodzki.pl
23 sierpnia /niedziela/ 19.30
Łowicz, bazylika katedralna Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Mikołaja, Stary Rynek 24/30
AKATYST KU CZCI BOGARODZICY
słowa: ks. Józef Roman Maj
muzyka bizantyjska: Marcin Abijski
Schola Węgajty
Kiedy Józef Roman Maj, proboszcz kościoła św. Katarzyny na warszawskim Służewie, napisał nowy Akatyst maryjny, poprosił Marcina Abijskiego, kantora prawosławnego klasztoru w Supraślu (pierwszego w Polsce kantora bizantyjskiego wykształconego w tym kierunku w Grecji) o skomponowanie doń muzyki. Akatyst (z gr. akathistos, od „a” – „nie”, „kathiden” – „siedzieć”) to rodzaj hymnu liturgicznego, typowego dla chrześcijańskich kościołów Wschodu, zwłaszcza posługujących się greką, przede wszystkim dla Cerkwi prawosławnej. Akatyst zawsze śpiewa się na stojąco. Podczas łowickiego koncertu wykona go Schola Węgajty, zespół stworzony w 1994 r. przez Johanna Wolfganga Niklausa i grupę pasjonatów poszukujących dawnych metod wykonawczych, form oraz brzmienia muzyki liturgicznej i religijnej. Czerpią oni zarówno ze źródeł pisanych, jak i z żywej tradycji, zachowanych okruchów obrzędowości. Praktykują chorał gregoriański, łącząc go z tradycją teatru.
Schola zaśpiewa w składzie: Marcin Abijski, Michał Biedziuk, Swietłana Butskaya, Adam Cudak, Mieczysław Dziemidowicz, Małgorzata Dżygadło-Niklaus, Maciej Góra, Katarzyna Jackowska, Johann Wolfgang Niklaus, Monika Paśnik-Petryczenko, Serhij Petrychenko, Robert Pożarski, Marcin Szargut, Piotr Szczyglak, Fryderyk Wojda.
Wydarzenia towarzyszące
> Wystawa „Ceramika rodziny Konopczyńskich”, Muzeum w Łowiczu (http://www.muzeumlowicz.pl; informacje o Warsztacie Garncarskim Rodziny Konopczyńskich: http://www.garncarz.com)
> Warsztaty rękodzielnicze z udziałem twórców ludowych Ziemi Łowickiej (wstęp wolny), Skansen przy Muzeum, 14.00–17.00.
29 sierpnia /sobota/ 19.00
Parzęczew, kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, pl. Kościuszki 17
ZNACHORKA
Kapela Hanki Wójciak w składzie: Hanka Wójciak – śpiew, słowa, muzyka, harmoszka, aranże; Tomasz Czaderski – instrumenty perkusyjne, Jacek Długosz – gitara, Mateusz Frankiewicz – kontrabas, Tomasz Pawlak – skrzypce, altówka, Andrzej Zagajewski – mandola
„Chebojcie ludziska! Cas już na witacke” – zaprasza Kapela Hanki Wójciak. Jej muzyka to mieszanka polskich motywów ludowych, ale także orientalnych i celtyckich, połamane rytmy, śpiew rodem z Mongolii i graniczącej z nią Tuwy. A piosenkę „Chebojcie” (czyli „chodźcie”, w gwarze góralskiej) Hanka Wójciak śpiewa używając rzadkiego rejestru gwizdkowego. „Poważna, dramatyczna propozycja tekstowo-muzyczna, oparta w uczciwy sposób na góralszczyźnie, ale zupełnie inaczej, alternatywnie do tatrzańskiej cepelii w sosie tatro-polo – ocenia Muniek Staszczyk. – Materiał wybuchowy, pełen kipiącej emocji. Zostawia łzy i ciarki na plecach”.
„Lekko uśmiechnięta, ale kryjąca w sobie tajemnicę, liryczna, ale wybuchowa – mówił o wokalistce w radiowej Trójce Piotr Metz. – Góralski temperament jest u niej tylko punktem wyjścia do własnej artystycznej drogi”. Pochodząca z zakopiańskiej Olczy Hanka Wójciak potrafi śpiewać wesoło jak prawdziwa „górolka”, ale ma też inne oblicze – w jej repertuarze znajdziemy utwory poetyckie i refleksyjne. Takie są jej autorskie piosenki, na przykład pełna melancholii „Matula” z przepiękną linią melodyczną i wyznaniem „czułością się stałam”, czy dramatyczna w wyrazie „Moja mantra do ciebie” z powtarzaną frazą „będę się śmiała” i gorzką puentą.
Śpiewaniu towarzyszy nuta skrzypiec, nuta gitary, mandola – starsza kuzynka mandoliny, kontrabas, i instrumenty perkusyjne – wszystkie, jak pisał Marek Tomalik w „Tygodniku Podhalańskim”, wygrywają „nieuczesane improwizacje z pogranicza muzyki etnicznej i jazzu”.
W programie koncertu są autorskie kompozycje, utwory z płyty „Znachorka”, piosenki Agnieszki Osieckiej i z Kabaretu Starszych Panów.
Wydarzenia towarzyszące
> Warsztaty rękodzieła artystycznego: decoupage, grawerowanie szkła, kwiaty z bibuły, ozdoby z filcu. Forum Inicjatyw Twórczych, ul. Ozorkowska 3, 15.00–18.00
> Kiermasz wyrobów rękodzielniczych i degustacja potraw miejscowej kuchni przygotowanych przez Koła Gospodyń Wiejskich. Plac przed kościołem (w razie niesprzyjającej aury – FIT), 15.00–19.00
30 sierpnia /niedziela/ 19.00
Łask, kolegiata pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny i św. Michała Archanioła, ul. Warszawska 15
INNY ŚWIAT. MUZYKA NA TRĄBKĘ I ORGANY
Maciej Fortuna – trąbka, Marek Smoczyński – organy, Paweł Wypych (VJ Pillow) – wizualizacje
„Inny świat” to muzyka na trąbkę i organy Macieja Fortuny – polskiego trębacza, kompozytora jazzowego i producenta muzycznego, adiunkta Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, który wciąż poszukuje nowych form wyrazu. Poza kreowaniem własnego języka muzycznej ekspresji i rozwijania palety brzmień, eksperymentuje z live electronics i elektronicznym przetwarzaniem dźwięku trąbki.
„Inny świat” tworzy 14 odsłon muzyki pełnej przestrzeni, światła i intymności. To muzyka organiczna – podlegająca nieustannym przemianom, otwarta, silnie improwizowana, nostalgiczna, o wyrazistych motywach melodycznych. Przestrzenność muzyki pozwala na prowadzenie rozbudowanych improwizacji partii trąbki na tle repetytywnej faktury organowej. W tej wyjątkowej rzeczywistości dźwiękowej można doszukać się elementów muzyki etnicznej czy liturgicznej. Kompozycje Fortuny bazują, w znacznej mierze, na motywach późnośredniowiecznej liturgicznej muzyki organowej. Dodatkowy walor nadają koncertowi autorskie wizualizacje Pawła Wypycha, inspirowane tematycznymi obrazami. Śpiewna, wiodąca prym trąbka, patetyczne, majestatyczne organy oraz video-art tworzą intrygujące wydarzenie artystyczne, które uruchamia rozmaite kanały ludzkiej percepcji świata. Ten koncert porywa i fascynuje.
4 września /piątek/ 19.00
Łódź, sala koncertowa Filharmonii Łódzkiej, ul. Narutowicza 20/22
7 WIDOKÓW W DRODZE DO KRAKOWA
koncert finałowy Festiwalu Kolory Polski (w ramach Mixera Regionalnego)
Grzegorz Turnau – fortepian, śpiew; Dorota Miśkiewicz – śpiew; Mariusz Pędziałek – obój; Cezary Konrad – perkusja; Robert Kubiszyn – akustyczna gitara basowa; Robert Majewski – trąbka, flugelhorn; orkiestra kameralna Filharmonii Łódzkiej
Obecność Grzegorza Turnaua w Łodzi nie jest sytuacją nadzwyczajną. Artysta występował tu wielokrotnie, także w Filharmonii Łódzkiej – wystarczy wspomnieć ubiegłoroczny koncert promujący projekt TurBiKon, pokazujący jazzowe oblicze znanego krakowianina. W finale Kolorów Polski zapraszamy jednak na koncert niezwykły. W jego pierwszej części Turnau zaśpiewa piosenki ze swojej najnowszej płyty „Siedem widoków w drodze do Krakowa”, a towarzyszyć mu będą zaproszeni soliści – wokalistka Dorota Miśkiewicz i oboista Mariusz Pędziałek, oraz orkiestra kameralna Filharmonii Łódzkiej.
Usłyszymy: „Tenczyn (Tamta epoka)”,„Ledwie chwila”, „Czerna (Może to ty i ja)”, „Sen w Czernej”, „Tyniec (Wszystko płynie)”, „Krzeszowice (Wesele)”, „Dom stary”, „Korzkiew (Aptekarzowa)”, „Sen w Korzkwi”, „Grodzisko (Czym jest sen)”, „Ojców (Maczuga)”, „Wieśniacze życie”, „Do Leukonoe”.
Warto wspomnieć, że inspirację dla płyty stanowią XIX-wieczne freski odkryte podczas remontu mieszkania przez Mariusza Pędziałka, w pałacu hrabiów Mieroszewskich – mieszczańskiej kamienicy przy Rynku w Krakowie. Malowidła, przypisywane Józefowi Peszce (1767-1831), ukazują siedem podkrakowskich miejscowości – Tenczyn, Czerną, Tyniec, Krzeszowice, Korzkiew, Grodzisko i Ojców. Autorem wszystkich kompozycji jest sam Turnau, a większość tekstów napisał urodzony w Łodzi poeta i tłumacz Bronisław Maj. „Są to opowieści o płynącym czasie – mówi Turnau. – Rzeczy nostalgiczne przeplatają się z takimi, które pozwalają podtrzymać podszytą melancholią witalność”. Malowideł jest siedem, zaś piosenek na płycie 13. To dlatego, że Turnau sięgnął po więcej tekstów Maja, „Życie wieśniacze” ks. Macieja Sarbiewskiego, wiersz Horacego, a także własne utwory.
W drugiej części koncertu zabrzmią największe hity z 30 lat kariery muzycznej tego cenionego pianisty, kompozytora, wokalisty i poety. Można się zatem spodziewać piosenek takich jak „Naprawdę nie dzieje się nic”, „Bracka”, „Między ciszą a ciszą”, „Cichosza” czy „Liryka”.
Z WYCIECZKĄ NA KOLORY
Wycieczki w dniach koncertów festiwalowych
Organizator: Towarzystwo Przyjaciół Łodzi
27 CZERWCA /SOBOTA/ 19.00 /PARADYŻ
Trasa wycieczki: Łódź – Opoczno (zwiedzanie miasta) – Drzewica (ruiny zamku arcybiskupa gnieźnieńskiego Macieja Drzewickiego) – Białaczów (zespół pałacowy rodziny Małachowskich) – Żarnów (kościół św. Mikołaja) – Paradyż – Łódź
28 CZERWCA /NIEDZIELA/ 18.00 /LIPCE REYMONTOWSKIE
Trasa wycieczki: Łódź – Radziejowice (zespół pałacowo-parkowy Radziejowskich) – Żyrardów (spacer po mieście) – Guzów (zespół pałacowo-parkowy rodziny Sobańskich) – Lipce Reymontowskie – Łódź
4 LIPCA /SOBOTA/ 19.00 /ZELÓW
Trasa wycieczki: Łódź – Sędziejowice (cmentarz – nagrobki z okresu Powstania Styczniowego) – Widawa (zespół klasztorny Bernardynów z kościołem Podwyższenia Krzyża Św.) – Konopnica (grodzisko) – Toporów (kościół parafialny św. Franciszka z Asyżu) – Przywóz (kurhany) – Zelów – Łódź
19 LIPCA /NIEDZIELA/ 19.00 /TUM
Trasa wycieczki: Łódź – Kłóbka (Kujawsko-Dobrzyński Park Etnograficzny) – Chodecz (zespół cmentarny z kolumbarium) – Przedecz (zamek i d. kościół ewangelicki) – Konarzew (plantacja wikliny) – Tum – Łódź
25 LIPCA /SOBOTA/ 19.00 /BRZEŹNIO k. SIERADZA
Trasa wycieczki: Łódź – Sieradz (Sieradzki Park Etnograficzny) – Ożarów (dwór alkierzowy) – Wieluń (spacer) – Brzeźnio – Łódź
1 SIERPNIA /SOBOTA/ 19.00 /MAŁKÓW
Trasa wycieczki: Łódź – Turek (kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa i Muzeum Miasta Turku im. Józefa Mehoffera) – Opatówek (muzeum przemysłu) – Warta (kościół pw. św. Józefa) – Małków – Łódź
2 SIERPNIA /NIEDZIELA/ 20.00 /INOWŁÓDZ
Trasa wycieczki: Łódź – Groty Nagórzyckie (trasa podziemna) – Smardzewice (tama) – Biała Góra (kopalnia) – Skansen Rzeki Pilicy – Rezerwat Niebieskie Źródła – Jeleń (schron kolejowy) – Spała (spacer) – Konewka (schron kolejowy) – Anielin (Szaniec Hubala) – Studzianna-Poświętne (bazylika M.B. Świętorodzinnej) – Inowłódz – Łódź
9 SIERPNIA /NIEDZIELA/ 19.00 /NIEBORÓW
Trasa wycieczki: Łódź – Łowicz (zwiedzanie miasta) – Arkadia (Park Romantyczny) – Nieborów (Pałac i Park Radziwiłłów oraz Manufaktura Majoliki) – Łódź
15 SIERPNIA /SOBOTA/ 19.30 /SULEJÓW
Trasa wycieczki: Łódź – Staropolski Okręg Przemysłowy (zabytki techniki: Końskie, Sielpia, Ruda Maleniecka, Maleniec) – Sulejów – Łódź
23 SIERPNIA /NIEDZIELA/ 19.30 /ŁOWICZ
Trasa wycieczki: Łódź – Kampinos-Granica (Muzeum Kampinoskiego Parku Narodowego) – Sochaczew (Muzeum Ziemi Sochaczewskiej i Pola Bitwy nad Bzurą oraz Muzeum Kolei Wąskotorowej) – Żelazowa Wola (muzeum) – Łowicz – Łódź
29 SIERPNIA /SOBOTA/ 19.00 /PARZĘCZEW
Trasa wycieczki: Łódź – Poddębice (Ogród Zmysłów i Pijalnia Wód Geotermalnych) – Turek (kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa i Muzeum Miasta Turku im. Józefa Mehoffera) – Koło (Muzeum Technik Ceramicznych) – Besiekiery (ruiny zamku) – Grabów (miasto cebuli i palanta) – Parzęczew – Łódź
Do Koluszek pociągiem
8 SIERPNIA /SOBOTA/ 19.00 /KOLUSZKI
W dniu 8 sierpnia zaplanowano wycieczkę Łódzką Koleją Aglomeracyjną (bilety w cenach promocyjnych) i spacer po Koluszkach. Szczegóły w TPŁ po 30 czerwca.
INFORMACJE DODATKOWE
Koszt uczestnictwa (w tym przewodnik, ubezpieczenie, bilety do wybranych obiektów): 70 zł, poza wycieczkami do Nieborowa i Łowicza (80 zł). Liczba miejsc jest ograniczona, jednak by wyjazd doszedł do skutku, grupa musi liczyć co najmniej 36 osób.
Miejsce zbiórki: ul. Traugutta 18 (przed Łódzkim Domem Kultury), g. 10.45; odjazd g. 11.00. Wyjątkowo godziny te mogą się zmienić – uczestnicy wycieczki zostaną o tym wcześniej powiadomieni.
Informacje, zapisy i sprzedaż wycieczek: 
 
Towarzystwo Przyjaciół Łodzi, ul. Piotrkowska 17, front, I piętro, p.12; www.tplodz.eu; tplodz1959@wp.pl, tel. +48 607 828 892.
 
Sprzedaż rozpoczyna się 16 czerwca. Rezerwacje telefoniczne nie będą przyjmowane. 
 
Godziny otwarcia TPŁ: w lipcu i sierpniu we wtorek i piątek 14.00–17.00.
Organizator wycieczek zastrzega sobie możliwość zmiany programu z przyczyn od niego niezależnych.
347 ocen
4.98
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent