Zielona Sowa
Zielona Sowa

Ruszyła kampania, która zmienia spojrzenie na wizytę u dentysty

📅 piątek 23.02.2018 do niedziela 11.03.2018
polska mówi aaa akcja społeczna stomatologiczna

W ciągu życia Polak – statystycznie – powinien zużyć ok. 550 tubek pasty i wykonać 20 mld ruchów szczoteczką, jeżeli używa manualnej, a także spędzić 75 godzin na wizytach kontrolnych u dentysty. Powinien także mieć świadomość, że jama ustna jest zwierciadłem ciała i nie brakuje naukowych dowodów, iż dobra kondycja zębów może uchronić przed cukrzycą czy zawałem. Przez najbliższy miesiąc będzie o tym przypominać kampania Polska mówi aaa, zapowiadająca Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej (20 marca).

Kampania, która wystartowała na miesiąc przed najważniejszym świętem stomatologicznym, ma edukować i inspirować, a nie straszyć, jednak trudno przejść obojętnie obok faktów. Choroby jamy ustnej dotykają blisko 4 miliardy ludzi na świecie, a z nieleczoną próchnicą zmaga się 44 proc. globalnej populacji (dane FDI). Według OECD Polacy odwiedzają stomatologa nie częściej niż raz do roku (średnio 0,8 razy na 12 miesięcy), a dane Ministerstwa Zdrowia mówią, że tylko 10 proc. Polaków myje zęby częściej niż dwa razy dziennie, a 20 proc. mieszkańców dużych miast nie zmienia szczoteczki zgodnie z zaleceniami. Efekt? Próchnicę ma 99,9 proc. Polaków w wieku 35-44 lat i 95 proc. nastolatków. 

Podczas kampanii chcemy powiedzieć, że tak nie musi być. Zdrowa jama ustna pozwala uśmiechać się, sprawnie mówić, w pełni cieszyć się z posiłków, poprawia samoocenę i relacje z innymi. To nie jest trudne. Wystarczą: zbilansowana dieta, z niską zawartością cukru, nieużywanie lub ograniczenie używek takich jak tytoń czy alkohol, właściwa higiena oraz regularne wizyty u dentysty. Będziemy także uświadamiać – zgodnie z myślą „Pomyśl jama ustna, pomyśl zdrowie”, że próchnica, problemy z dziąsłami czy nowotwory jamy ustnej mają takie same czynniki ryzyka jak ok. 100 schorzeń niezakaźnych. Chorób jamy ustnej można jednak uniknąć, nigdy nie jest na to za późno – tłumaczy prof. Marzena Dominiak, Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.

„Polska mówi aaa” wpisuje się w globalną kampanię „Say Ahh. Think Mouth, Think Health” zainicjowaną przez Światową Federację Dentystyczną FDI. Oprócz wartości edukacyjnych akcja ma usytuować kwestię opieki stomatologicznej jako istotne wyzwanie dla planujących system zdrowia. Organizatorzy apelują do władz m.in. o uznanie, że choroby jamy ustnej i choroby niezakaźne współistnieją, pamiętanie o zdrowiu jamy ustnej podczas tworzenia krajowych programów zdrowotnych oraz konkretne działania ograniczające spożycie cukru (znakowanie produktów, ograniczenie reklamy) czy papierosów.

W ramach kampanii została uruchomiona interaktywna mapa inicjatyw, na którą można zgłaszać projekty wpisujące się w ideę akcji. Aktywnymi uczestnikami kampanii będą z pewnością lekarze dentyści, ale organizatorzy liczą, że w akcję włączą się również lekarze innych specjalności, pedagodzyczy przedstawiciele samorządów lokalnych.

Materiały, które można pobrać z oficjalnej strony kampanii www.polskamowiaaa.pl z powodzeniem sprawdzą się w szkołach i przedszkolach. Plakaty i ulotki spełnią zadanie w publicznych i prywatnych placówkach zdrowia czy urzędach miasta lub gminy. Grafiki można wykorzystać w ramach komunikacji w social mediach. Wierzę że stomatolodzy i pedagodzy będą wzajemnie inspirować się, prezentując własne projekty na mapie kampanii. Jeżeli 20 marca Polska naprawdę powie „aaa”, będzie to z korzyścią dla wszystkich – podkreśla dr n. med. Maciej Michalak, prezes zarządu Fundacji Be Active Dentist.

Organizatorami kampanii „Polska mówi aaa” są: Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, Naczelna Izba Lekarska, Fundacja Be Active Dentist oraz agencja ewiDENTniepr. Patronatu Honorowego kampanii udzielili: Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak oraz Międzynarodowa Kapituła Orderu Uśmiechu. Parterem akcji jest firma Wrigley. W ramach projektu zaplanowano m.in. akcje profilaktyczne w kilkunastu miastach, konferencję prasową w NIL (19 marca), bezpłatne przeglądy, kampanię interaktywną i audycje w radio i tv. W połowie marca zaprezentowany zostanie oficjalny spot kampanii.

305 ocen
4.97
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent