Prapremiera filmu Alfabet

📅 wtorek 29.04.2014
Prapremiera filmu Alfabet

Polska premiera filmu „Alfabet" będzie miała miejsce podczas 11. PLANETE+ DOC FF 9 – 18 maja 2014 r. Instytut Kultury Miejskiej zaprasza gdańską publiczność zainteresowaną edukacją na wcześniejszy pokaz filmu z wprowadzeniem ekspertów. Szczególnie zachęcamy do przyjścia wszystkich nauczycieli, edukatorów i osoby związane z edukacją i kształceniem młodych ludzi.

 

Wprowadzenie do filmu wygłosi ekspert z zakresu edukacji medialnej – dr Grzegorz D. Stunża – adiunkt w Pracowni Edukacji Medialnej w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Pedagog mediów i badacz kultury cyfrowej, twórca bloga www.edukatormedialny.pl, asystent koordynatora w projektach badawczych "Dzieci sieci" i "Dzieci sieci 2.0" . Ekspert Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie edukacji medialnej, współtwórca "Katalogu kompetencji medialnych i informacyjnych. Drugim głosem będzie Artur Liebhart – dyrektor festiwalu PLANETE+ DOC. PLANETE+ DOC prowadzi również projekt edukacyjny, Akademię PLANETE+ DOC, w którym znajdują się najciekawsze filmy dokumentalne z całego świata, stworzone specjalnie dla młodych widzów.

 

Pokaz filmu "Alfabet" to pierwsze spotkanie z cyklu wydarzeń poprzedzających I Metropolitalne Forum Kultury organizowane przez Miasto Gdańsk, Miasto Sopot i Instytut Kultury Miejskiej. Forum będzie miało miejsce w dnia 17-18 września w Sopocie i Gdańsku.

Data: 29 kwietnia (wtorek), godz. 18.00
Miejsce:
Instytut Kultury Miejskiej, ul. Długi Targ 39/40
Wstęp wolny!

Alfabet" reż. Erwin Wagenhofer – premiera podczas 11. PLANETE+ DOC FF 9 – 18 maja 2014 r.

Film jest ostatnią część trylogii Erwina Wagenhofera, poświęconej kondycji współczesnego świata i ekonomii. Pierwsza część, zatytułowana „Nakarmimy świat" (We Feed The World, 2005) opowiadała o masowej produkcji żywności, a druga, zatytułowana „Zaróbmy jeszcze więcej" (Let′s Make Money, 2008), dotyczyła rozwoju globalnego systemu finansowego.

98 proc. dzieci po urodzeniu ma IQ na poziomie najwyższym, ale po ukończeniu szkoły zaledwie 2 proc. z nich osiąga takie wyniki. Wszystkiemu winna jest przesadnie ustandaryzowana edukacja, oparta na współzawodnictwie i wymiernych ocenach, która zabija dziecięcą kreatywność i wyobraźnię, ucząc szablonowego sposobu myślenia. Film pokazuje, w jaki sposób współczesny system edukacji determinuje nasz sposób patrzenia na świat i kształtuje naszą osobowość. Dolina Śmierci jest w filmie metaforą. W tym najbardziej gorącym miejscu na świecie nie rośnie nic, bo deszcz praktycznie tu nie pada. Gdy jednak w 2005 roku spadło go kilka centymetrów, w Dolinie Śmierci pojawiły się kwiaty. Podobnie jest z ludzkim umysłem, który przy sprzyjających warunkach również może rozkwitnąć. Jednak Sir Ken Robinson, ekspert od spraw edukacji, otwarcie przyznaje, że współczesny świat w sposób systematyczny niszczy potencjał wyobraźni zarówno w dzieciach, jak i w dorosłych. Obserwujemy jak wygląda ten proces we Francji i Chinach. Yang Dongping, profesor z pekińskiego Institute of Technology, narzeka na coraz silniejsze w Chinach traktowanie edukacji w kategoriach rynkowych, co wciąga dzieci w niebezpieczną spiralę współzawodnictwa. Z drugiej strony niemiecki specjalista w tej dziedzinie – Andreas Schleicher dostrzega zalety wprowadzenia międzynarodowych standardów w zakresie testów, bo dają one równe szanse dzieciom. Tego typu rozwiązanie krytykuje jednak niemiecki badacz mózgu Gerald Hüther, a także francuski kreatywny edukator dzieci Arno Stern, którego syn André nigdy nie chodził do szkoły, a świetnie daje sobie dziś radę, produkując gitary, jak również Pablo Pineda Ferrer, znany z filmu „Ja też!" oraz pierwszy student z syndromem Downa, któremu udało się ukończyć uniwersytet.

150 ocen
4.98
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent