Zielona Sowa
Zielona Sowa

Mamo, tato! Chodźmy do teatru!

📅 piątek 26.09.2014 do niedziela 28.09.2014
Mamo, tato! Chodźmy do teatru!

 

Możliwość obcowania z teatrem jest dla każdego dziecka przygodą, budowaniem nowych doświadczeń sensorycznych, tak ważnych z perspektywy współczesnej wiedzy o rozwoju małego człowieka. Teatr inspiruje wyobraźnię, oswaja z pojęciami dobra czy zła, przyjaźni i miłości. Pozwalając na wręcz namacalny kontakt z postaciami na scenie, zacierając granicę pomiędzy fikcją a rzeczywistością, pomaga budować wrażliwość małego widza. Wniosek: jak najwcześniej pokażmy dziecku, czym jest teatr!

– Chcemy naszą młodą publiczność traktować poważnie i partnersko, dlatego nie oczekujemy, że podczas spektaklu dzieci będą w ciszy i skupieniu obserwować to, co dzieje się na scenie. – mówi Wiktor Wiktorczyk, pomysłodawca i Dyrektor Artystyczny Festiwalu, założyciel Wrocławskiego Teatru Dla Dzieci, Szef Teatru Klinika Lalek – Salwy śmiechu, piski radości czy westchnienia grozy, dobiegające z widowni są dla nas normalne, wręcz mile widziane!

Na Festiwal, który potrwa od 24 do 28 września, zostały zaproszone teatry z Holandii, Włoch, Czech, Węgier i Polski. Zobaczymy teatry lalkowe, marionetkowe, teatry improwizacji, teatry obrazu i słuchowiska dźwiękowe. Nie zabraknie bajkowych scenografii, tajemniczych przestrzeni, fantastycznych postaci i oczywiście clownów! Wyróżnikiem imprezy będą także spektakle przygotowane dla najmłodszych, często wykluczonych z uczestnictwa w kulturze 2-latków i 3-latków.

Zapraszamy na jeden z najbardziej kolorowych wrocławskich festiwali! Bilety w sprzedaży już od 2 września! Szczegółowy program na stronie http://wroclaw2016.pl/festiwalteatrowdladzieci

FB: https://www.facebook.com/MiedzynarodowyFestiwalTeatrowDlaDzieci
www: http://festiwalteatrowdladzieci.pl

Partnerami Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Dla Dzieci są TVP 2, TVP Kultura, TVP ABC,
TVP Wrocław, Radio Wrocław i Radio RAM, Gazeta Wrocławska, magazyn GAGA, portale Wroclaw.pl, Kulturaonline.pl, CzasDzieci.pl, Qulturka.pl i TuWroclaw.com, Węgierski Instytut w Warszawie, Ambasada Królestwa Niderlandów, Fundacja Rosa i Wrocławskie ZOO. Impreza jest objęta honorowym patronatem Prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza.

PROGRAM

II Międzynarodowy Festiwal Teatrów Dla Dzieci,
Wrocław Impart, 24-28.09.2014

PROGRAM:

24 IX (środa)
11:30
Dzieci Dzieciom – wielkie otwarcie festiwalu: Proscenion (Bielsko Biała), SKARB
DUŻA SCENA
Gatunek: musical
Wiek: od 6 r. ż.
Czas trwania: 1 h 50 min (z przerwą)

25.IX (czwartek)

10:00 i 13:30
MAAS Theater en Dans (Holandia), GRECY
DUŻA SCENA
Gatunek: Teatr Tańca, Teatr Lalkowy
Wiek: od 9 r. ż.
Czas trwania: 1 h 10 min (z przerwami)

12:00 i 17:30
Teatr Lalek Mesebolt (Węgry), CYRK DOBRONKA – WYDARZENIE ŚWIATOWEJ KLASY
SCENA KAMERALNA
Gatunek: Teatr Lalek
Wiek: od 4 r. ż.
Czas trwania: 1 h 10 min (z przerwami)

26.IX (piątek)

15:00 i 17:30
Wrocławski Teatr dla Dzieci, PREMIERA! PRZYGODY DOKTORA BONIFACEGO TRĄBKI
SCENA KAMERALNA
Gatunek: Teatr Lalek
Wiek: 4-8 r. ż.
Czas trwania: 1 h

9:00 i 13:00
Klinika Lalek (Wolimierz), PREMIERA! CYRK
DUŻA SCENA
Gatunek: Teatr Lalek, Teatr Formy, Cyrk
Wiek: od 3r. ż.
Czas trwania: 1 h 15 min

11:00
Teatr Pinezka (Gdańsk), BARDZO DZIWNA BAJKA
SCENA KAMERALNA
Gatunek: Teatr Interaktywny, Klunada
Wiek: Teatr Familijny dla widzów od 0-100 r. ż.
Czas trwania: ok. 1 h

27.IX (sobota)

12:00 i 16:00
Divalo Radost (Brno, Czechy), KRÓLEWNA ŚNIEŻKA
DUŻA SCENA
Gatunek: teatr lalek
Wiek: 4-8 r. ż.
Czas trwania: 1 h 10 min (z przerwą)

10:00 i 14:00
Compagia T.P.O. (Prato, Włochy), MALOWANY OGRÓD
SCENA KAMERALNA
Gatunek: teatr tańca, interaktywny
Wiek: od 4 r. ż.
Czas trwania: 50 min

11:00
Teatr Improwizacji Hulaj (Warszawa), NIKT NIC NIE WIE
Kawiarnia AUTOGRAF
Gatunek: teatr improwizacji
Wiek: 5-8 r. ż.
Czas trwania: 1 h

28.IX (niedziela)

12:00 i 16:00
Teatr Animacji z Poznania, SMOKI
DUŻA SCENA
Gatunek: wielkie widowisko, teatr lalek
Wiek: od 7 r.ż.
Czas trwania: 1 h 10 min

10:00 i 14:00
Studio Teatralne BLUM (Poznań), ŚPIEWANKI
SCENA KAMERALNA
Gatunek: teatr dla „najnajów"
Wiek: 1,5 – 5/6 r. ż.
Czas trwania: 45 min

11:00 i 15:00
Teatr im. C.K. Norwida (Jelenia Góra), ŁÓDECZKA
HOL IMPARTU lub SALA nr13
Gatunek: teatr dla NajNajów
Wiek: 0-3 r. ż.
Czas trwania: 40 min

13:00
Teatr Improwizacji Hulaj (Warszawa), NIKT NIC NIE WIE
Kawiarnia AUTOGRAF
Gatunek: teatr improwizacji
Wiek: 9-13 r. ż.
Czas trwania: 1 h

26-28 IX
SPEKTAKLE PLENEROWE:

Agencja Artystyczna BAJLANDIA, Bill Bombadill, Clown Pinezka, Stanisław Wolski
Gatunek: teatr uliczny, familijny
Wiek: 0-100 r. ż.
Czas trwania: łącznie ok. 2h

INICJATYWY, WARSZTATY, ZJAWISKA:

SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA Fundacji Rosa
codziennie od 10:00-19:00

TEATR OBRAZU (Marsylia, Francja / Berlin, Niemcy / Wrocław)
tba

SŁUCHOWISKA TEATRALNE z udziałem dzieci niewidomych (muz. i warsztaty- Sambor Dudziński) – 27.09, tba

"PRZYTULNIE" – jarmark rękodzieła dla najmłodszych i przestrzeń zabawy dzieci w teatr
codziennie od 10:00 – 19:00

RED NOSES – Klaun w Szpitalu

TELEWIZJA FESTIWALOWA „Smoki"

 

 

 

 

II Międzynarodowy Festiwal Teatrów Dla Dzieci,
Teatry i spektakle

• SKARB
Proscenion (Bielsko Biała)
musical, dla dzieci od 6 roku życia
czas trwania: 1 godz. 50 min (z przerwą)

Twórcy:
scenariusz – Marta Gzowska-Sawicka
reżyseria – Rafał Sawicki
choreografia – Katarzyna Zielonka
muzyka – Krzysztof Maciejowski
kostiumy – Natasha Pavluchenko
scenografia – uczniowie Państwowej Szkoły Plastycznej pracujący pod kierunkiem Barbary Mydło z Zespołu Szkół Plastycznych w Bielsku-Białej

występują:
profesjonalni aktorzy: Marta Gzowska-Sawicka, Katarzyna Zielonka, Sławomir Miska
dzieci i młodzież: Szymon Adamiec, Małgosia Balon, Zuzia Borkowska, Emilia Bury, Iga Dobrucka, Eleonora Gallino, Zuzanna Glądys, Wiktoria Izydor, Anna Jarek, Weronika Jakieła, Zosia Kaletka, Zuzanna Kaletka, Olga Matusik, Marcin Matusik, Wojtek Moc, Kordian Moskała, Karolina Namiota, Masza Pavluchenko, Antoni Sawicki, Marianna Sawicka, Ola Smołka, Jacek Tarnawa, Paweł Tomana, Marysia Wiśniowska

Spektakl muzyczny „Skarb" opowiada historię przyjaźni, a potem miłości Róży, córki zamożnego jubilera, i Janka, wychowanka sierocińca. Dzieci urodziły się tej samej nocy, spotkały się przez przypadek i wyruszyły na poszukiwanie skarbu. Po wielu latach, zabawnych perypetiach i dramatycznych wydarzeniach odkryły, czym jest tytułowy skarb. Spektakl odwołuje się do podstawowych wartości, jak przyjaźń, miłość, lojalność, odpowiedzialność. Przyciąga uwagę fabułą, zachwyca muzyką, tańcem, kostiumami i scenografią, bawi i wzrusza dzieci i dorosłych. W przedstawieniu, w reżyserii Rafała Sawickiego, biorą udział profesjonalni aktorzy oraz 20 młodych artystów w wieku od 7 do 17 lat. Autorski scenariusz i teksty piosenek przygotowała Marta Gzowska-Sawicka, choreografię opracowała Katarzyna Zielonka, muzykę skomponował Krzysztof Maciejowski, kostiumy zaprojektowała Natasha Pavluchenko. „Skarb" jest pierwszą realizacją Centrum Artystyczno-Edukacyjnego w Bielsku-Białej, działającego w ramach Centrum Sztuki Kontrast.

Centrum Edukacyjno-Artystyczne Proscenion, powstałe we wrześniu 2013 r., to inicjatywa bielskiego środowiska kulturalnego, której celem jest edukacja artystyczna dzieci i młodzieży. W jego ramach działają profesjonalni artyści reprezentujący różne dziedziny sztuki, jak teatr, taniec, muzyka, sztuki plastyczne, będący jednocześnie doświadczonymi instruktorami. Pierwszym projektem Proscenion jest musical „Skarb", którego prapremiera odbyła się w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.

www.facebook.com/proscenionbielsko

 

 

• GRECY

MAAS Theater en Dans (Holandia)
gatunek: teatr tańca, teatr lalkowy
dla dzieci od 9 roku życia
czas trwania: 1 godz. 10 min (z przerwami)

koncept/choreografia – Duda Paiva
obsada – Andreas La Monica, Ilija Surla, Ana Teixidó
muzyka – (Cyclops) Wilco Akema | AudioSmid
lalki – Jim Barnard i Duda Paiva | Duda Paiva Atelier
kostiumy – Atty Kingma, Marjo van der Pols, Dorine van IJsseldijk
światło – Pink Steenvoorden | Einstein Design
opieka dramaturgiczna – Arthur Rosenfeld

Spektakl „Grecy" to Tryptyk. Trzy mity: Król, Nike i Cyklop, zinterpretowane przez choreografa Dude Paive przez taniec i lalkarstwo. Magiczne opowieści traktujące o chciwości, głupocie i zagubieniu. Bezcenne spotkania tancerzy z niemal żywymi lalkami.

„Król" to historia o dogadzającym sobie greckim bohaterze, który zostaje ukarany przez Bogów nienasyconym głodem. Wiedziony przez obżarstwo, pochłania wszystko dookoła – nawet własną córkę. „Nike" to bogini zwycięstwa. Ta skrzydlata piękność zstępuje na Ziemię, by nagrodzić ludzi chwałą i sławą. Aby zatrzymać przy sobie anioła, ludzie obcinają bogini skrzydła i zamykają ją w pałacu. „Cyklop" to tępy gigant, który został chytrze i bezlitośnie oszukany przez Odyseusza i jego kompana. To zarazem komiczni jak i okrutny obraz- tancerze chwytający za władzę i zostawiający pokonanego kolosa w cieniu…

Twórcy:
Duda Paiva to światowej sławy choreograf, tancerz i lalkarz. Tworzy niekonwencjonalne i trzymające w napięciu spektakle taneczne, używając niemal „żywych" rzeźb-lalek, które ożywają w rękach profesjonalnych tancerzy. W 2011 roku został nagrodzony przez Międzynarodowy Fundusz Stypendium Kulturalnych dla twórców teatralnych. Opinia jury: Głos Dudy jest unikatowym we współczesnym teatralnym krajobrazie. Łączy taniec, lalkarstwo i animację przedmiotów na swój własny sposób, tworząc finalnie oryginalną formę współczesnego teatru. Zabawia swoją publiczność, jednocześnie stawiając jej wyzwania. Mówi uniwersalnym językiem, który przekracza granice międzynarodowe.

Maas Theater & Dance jest fizyczny, działający na wyobraźnię i wyróżniający się w każdym znaczeniu. Występujemy dla wszystkich grup wiekowych, w naszym domu- w Rotterdamie oraz dookoła Świata. Łączymy świat tańca i teatru, eksplorując także nowe obszary: pantomimę, teatr muzyczny, interaktywne media i cyrk. Dzieci zostaną przetransportowane do świata wyobraźni i ekscytujących przygód. Nastolatkowie i dorośli nie tylko obejrzą spektakle, ale będą mieli możliwość występowania – poprzez udział w warsztatach i sesjach grupowych.
www.maastd.nl

 

 

• CYRK DOBRONKA – WYDARZENIE ŚWIATOWEJ KLASY

Teatr Lalek Mesebolt (Węgry)
gatunek: teatr lalek:
dla dzieci od 4 lat
czas trwania: 1 godz. 10 min (z przerwami)

Twórcy:
spektakl jest wspólną produkcją Teatru Lalek Mesebolt i Magamura Alkotóműhely
produkcja – Szilárd Boráros
muzyka – Dániel Takács
scenariusz i reżyseria – Milada Boráros
obsada – Zsuzsa Lehőcz and Dániel Takács

Och, to były czasy, kiedy światowej sławy cyrk przyjechał do małego miasta Dobronka! W jednej chwili senne ulice wypełniły się życiem i ekscytacją: zapach kwiatów pomarańczowych, pieczonych kasztanów, odgłosy trąbek- wszystko mieszało się w powietrzu… Oczęta młodych dziewcząt iskrzyły, wąsatym szybciej rosły wąsy i cały świat przez trzy dni kręcił się wokół namiotu cyrkowego błyszczącego w ciemnościach. I wtedy właściciel cyrku, ukrył go całego magicznym cylindrze a miasteczko Dobronka obudziło się znów wśród monotonnych, szarych dni tygodnia… Dwoje młodych znalazło w pogniecionej trawie kolorową piłeczkę do żonglowania, drewniane wióry, zgubione pasy zebry, uprząż konną i jedwabne wstążki. Wypchali kieszenie i zabrali skarby do domu. I.. o mój Boże! Co stało się następnego dnia? W domowym ciepełku z piłeczki do żonglowania wykluło się pisklę! Oho! I tutaj zaczyna się nasz spektakl: pisklak zamieni się w kurę, wspomnienia w zabawy, a zabawy w nowy cyrk!
Spektakl to oddanie czci gatunkowi kultywowanemu przez dawnych, migrujących artystów- wdzięk i piękno cyrku marionetkowego: przez ryczenie lwa, poprzez salta akrobatki powietrznej, przez papierowe róże, bujane konie, muzykę na żywo i wszystkie cuda świata!

Teatr Lalek Mesebolt z Szombathely z Węgier gra istotną rolę w kulturalnym życiu miasta od 1989 roku. Grupa z sukcesem gra na ważnych festiwalach, zarówno w kraju, jak i za granicą. Spektakle teatru nagradzane były m. in.: dyplomem UNIMA przez jury 12. Międzynarodowego Festiwalu Lalkarskiego Békéscsaba oraz główną nagrodą podczas 5. Festiwalu Teatrów Dla Dzieci. Mesebolt pragnie stać się teatrem lalkowym, który jest w stanie kształtować obraz środowiska teatralnego, oraz jego kulturalnych standardów i oczekiwań.
Teatr, który ożywia i orzeźwia, który jest częścią zarówno zwyczajnych, jak i świątecznych dni swojego miasta, będąc samemu również kreatorem tych świąt, który szanuje tradycje i wyrasta z nich, jednocześnie prezentując je za pomocą nowoczesnego języka teatru lalek, teatr, który zachowuje i jednocześnie odnawia tradycje.
www.meseboltbabszinhaz.hu

 

 

 

 

• CYRK – premiera!

Klinika Lalek (Wolimierz)
gatunek: teatr lalek, teatr formy, cyrk
dla dzieci od 3 lat
czas trwania: 1 godz.

koncepcja / scenariusz / reżyseria – Wiktor Wiktorczyk
autor Lalek – Zbigniew Roszkowski
muzyka – Antoni Gralak
obsada: artyści Teatru Klinika Lalek

Cyrk nadmarionet, cyrk bez przemocy jest jedną z pierwszych tego typu inicjatyw na świecie! Tylko tutaj nadmarionety animowane przez aktorów-lalkarzy wystąpią na jednej scenie z artystami cyrku, by stworzyć piękne, kolorowe przedstawienie – hołd dla sztuki teatralnej, lalkarskiej i cyrkowej, łączący je w jedno niesamowite przedstawienie.
Oto przed Państwem: przystojna Żyrafa, zakochana w treserze, śpiewaczka i tancerka, potężny Lew, który ryczeć potrafi i chce pożreć tresera… Jest także Słoń, wirtuoz gry na trombonie, który umie stać na trąbie i potrafi latać! Żyrafa zaśpiewa o miłości do natury, Lew nauczy nas odwagi a Słoń pokaże, że wszystko w życiu jest możliwe… W rolach ludzkich zobaczymy treserów, siłaczy, akrobatów, clownów i kobietę gumę. Odrobina wyobraźni, poszanowanie dla istot żywych, piękno teatru lalek zamiast cierpienia zwierząt. Wielkie uliczne przedstawienie przeniesione na deski teatru. Spektakl dla całej rodziny!

Teatr Klinika Lalek powstał w 1988 roku na wydziale lalkarskim szkoły teatralnej we Wrocławiu. W 1991 r. przenosi się do Wolimierza i odtąd działa jako wiejski i wędrowny teatr lalkowy. Teatr grywał w całej Polsce, odwiedził także większość krajów Europy. W spektaklach granych głównie na placach, łąkach i ulicach udział biorą: ogromne lale, machiny jeżdżące, grające instalacje, stwory, ludzie i żywioły. Muzyka grana jest na żywo przez orkiestrę i aktorów. Teatr lalki, figury, formy i metafory, teatr machin i instalacji, wielkie widowiska plenerowe, spektakle sceniczne w przestrzeniach zamkniętych, akcje plastyczne, warsztaty i spektakle dla dzieci, koncerty muzyczne z małą formą teatralną, efektowne parady uliczne.
www.klinikalalek.art.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

• BARDZO DZIWNA BAJKA

Teatr Pinezka (Gdańsk),
gatunek: teatr interaktywny, klunada
wiek: teatr familijny dla widzów od 0-100 r. ż.
czas trwania: ok. 1 h

W spektaklu „Bardzo Dziwna Bajka" motywy wielu bajek przeplatają się ze sobą, tworząc barwne widowisko familijne. Księżniczka, Krasnoludek, Troll, Pierrot, Baba Jaga i Clown to tylko niektóre z bajkowych postaci, które pojawiają się w spektaklu. Bajka ponadpokoleniowa, bo przecież wszyscy lubią bajki.
Spektakl pt. „Pinezkologia" łączy w sobie elementy magii teatru i cyrku. Jarmarczna clownada jest wybuchową mieszanką pantomimy, tańca, akrobacji, masek, marionetek, szczudeł, żonglerki i improwizacji z publicznością, czyli świetna zabawa dla widza w każdym wieku. Przedstawienie odrywa publiczność od szarej rzeczywistości i porywa w świat bajki i radosnego dzieciństwa, bo przecież w każdym z nas jest dziecko.

Teatr Pinezka Przemysława Grządzieli powstał w 1980 roku w Gdańsku. Ich spektakle to wybuchowa mieszanka klaunady, pantomimy, tańca, akrobacji, masek, marionetek, szczudeł, żonglerki piłkami, maczugami, kółkami, diabolo, plucia ogniem, jazdy na monocyklu oraz improwizacji z publicznością, czyli świetna zabawa dla widza w każdym wieku. W spektaklach Teatru Pinezka nie ma tekstu, więc bez bariery językowej występuje on na całym świecie, min. na festiwalach teatralnych w Avignone, Paryżu, Lionie, Edynburgu, Londynie, Ankarze, Kijowie, Lwowie, Wilnie, Moskwie, Kaliningradzie, Salonikach, Bańskiej Bystrzycy, Berlinie, Stuttgardzie, Budapeszcie, Wiedniu, Zurichu, Sztokholmie, Oslo, Luxemburgu, Madrycie, Amsterdamie, Guadalajarze (Meksyk), Quito (Ekwador) oraz w Polsce. Teatr Pinezka Reprezentował polską kulturę na Wystawie Światowej EXPO′92 w Sewilli (Hiszpania), na EXPO′2000 w Hanowerze (Niemcy), oraz na Targach Kultury i Sztuki w Umea w Szwecji.
Teatr zdobył też wiele nagród: trzykrotnie 1 miejsce na Baltic Festiwal Karlshamn ′97, ′99, 2012 (Szwecja), 2 miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Lalkarzy Solistów w Łodzi′99, 3 miejsce na Clown Festiwal Montbeliard ′98 (Francja), 3 miejsce na International Wandertheater Radebeul ′96 (Niemcy), oraz wiele wyróżnień. Na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek w Bielsko-Białej′98 Przemysław Grządziela otrzymał nagrodę POLUNIMA za najlepszą kreację aktorską.
teatrpinezka.prv.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

• PRZYGODY DOKTORA BONIFACEGO TRĄBKI – premiera!

Wrocławski Teatr dla Dzieci
gatunek: teatr lalek
dla dzieci w wieku od 4 do 8 lat.
czas trwania: 1 godz.

autor – Anna Rumianek
adaptacja i reżyseria – Anna Katarzyna Chudek i Mariusz Wójtowicz
muzyka – Krzysztof Zaremba
opracowanie plastyczne – Ewelina Staniszewska
wykonanie lalek – Anna Skubik
aktorzy – Anna Skubik, Arkadiusz Cyran

"Przypadki Doktora Bonifacego Trąbki" są próbą oswojenia dzieci z wizytą w gabinecie lekarskim. Razem z kukułką, sową z rejestracji, psem Burkiem, jeżem i innymi zwierzętami dzieci odwiedzają rozmaite gabinety lekarskie – między innymi gabinet zabiegowy, gdzie można założyć opatrunek na chorą nogę, pracownię EKG, gdzie razem z przestraszoną myszką można zobaczyć, na czym polega badanie serca, laryngologa, który zbada słuch kukułki, gabinet RTG czy gabinet USG prowadzony przez dwa chomiki. Dzieci mogą zobaczyć, na czym polegają poszczególne badania i jak ich działanie pomaga dbać o zdrowie. Dzięki temu wizyty u lekarza nie będą dla małych pacjentów tak stresujące i trudne.

Wrocławski Teatr Dla Dzieci powstał we wrześniu 2010 r. z inicjatywy Anny Proszkowskiej i Wiktora Wiktorczyka, wrocławskich artystów-lalkarzy i artystów Teatru Klinika Lalek. Teatr działa na scenach i pod patronatem Biura Festiwalowego IMPART 2016. W prace teatru zaangażowani są aktorzy-lalkarze, głównie absolwenci wydziału lalkarskiego wrocławskiej filii PWST. Członkami grupy są zarówno aktorzy z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem scenicznym, jak i zdolni, wprowadzający w spektakl dużo pasji młodzi aktorzy-lalkarze. Wrocławscy artyści-lalkarze, obserwując życie teatralne i propozycje artystyczne dla dzieci w mieście doszli do wniosku, że jeden profesjonalny teatr lalkowy w tak dużym mieście jak Wrocław, w którym mieszka ponad 90.000 dzieci, to za mało. Postanowili zatem stworzyć teatr wyjątkowy, którego głównym i zasadniczym ogniwem będzie dziecko. Wrocławski Teatr Dla Dzieci chce bawić, uczyć i wychowywać, rozwijać dziecięcą wyobraźnię i wrażliwość. Przez repertuar i tematykę spektakli próbuje wskazywać dzieciom pozytywne aspekty życia. To teatr rodzinny, w którym znakomicie poczują się dziadkowie, rodzice i ich pociechy. Teatr dla trzylatków, dla przedszkolaków i dla uczniów szkół podstawowych. Jedną ze specjalności Wrocławskiego Teatru dla Dzieci jest animacja dużych lal, form i obiektów.
www.klinikalalek.art.pl/index.php?id=wroclawski-teatr-dzieci.php

 

 

 

 

• KRÓLEWNA ŚNIEŻKA I SIEDMIU KRASNOLUDKÓW

Divadlo Radost (Brno, Czechy)
gatunek: teatr lalek
dla dzieci w wieku 4 – 8 lat
czas trwania: 1 godz.10 min (z przerwą)

Twórcy:
reżyseria i muzyka – Vlastimil Peška
scenografia i kostiumy – Jaroslav Milfajt
obsada – Helena Pešková, Kateřina Höferová, Stanislava Havelková, Vilém Čapek, Radim Sasínek

Kilkoro aktorów, używając lalek, zaprezentuje publice dziecięcej znaną bajkę o pięknej i dobrej Królewnie, królowej, która zazdrości królewnie urody i miłości księcia, siedmiu krasnoludkach, które ofiarowują królewnie schronienie, a także o otarciu się o śmierć, intrygach i szczęśliwym zakończeniu z weselem i zabawą w tle.

Teatr Divadlo Radost został założony w 1949 roku. W połowie lat 90tych został przejęty pod dowodzenie dyrektora Vlastimila Peška, obecnego managera i dyrektora artystycznego. Świadomie rozwija On repertuar dla widzów w każdym wieku ze szczególną uwagą na adaptacje klasycznych bajek dla dzieci, kluczowych pozycji czeskiej i angielskiej literatury. Rozwija znakomity zespół manifestujący doskonałe umiejętności wokalne i muzyczne, który prezentuje szeroki wachlarz środków ekspresji.
www.divadlo-radost.cz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

• MALOWANY OGRÓD

Compagia T.P.O. (Prato, Włochy)
gatunek: teatr tańca, interaktywny
dla dzieci od 4 roku życia
czas trwania: 50 min

Twórcy:
dyrektor artystyczny – Francesco Gandi, Davide Venturini
choreografia – Anna Balducci, Piero Leccese
wizualizacje – Elsa Mersi
muzyka – Spartaco Cortesi
technologie komputerowe – Rossano Monti
narracja – Caterina Poggesi
kostiumy – Loretta Mugnai
rekwizyty – Valerio Calonego, Livia Cortesi, Gregory Petitqueux
scenarzysta – Stefania Zampiga
organizacja – Valentina Martini, Francesca Nunziati, Chiara Saponari

Obserwuj, jak porusza się motyl. Machające skrzydełka wyglądają jak pędzle, malujące w powietrzu – ależ to wygląda jak taniec! Taniec zachwytu, trwający nieraz cały dzień… To wszystko wydarza się pomiędzy wschodem a zachodem słońca. A teraz popatrz: krajobraz, a w nim jajo, larwa, gąsienica, motyl, rój motyli! Są piękne, kolorowe, przemieszczają się zwinnie w powietrzu, trzepoczą do ucha. To są baletnice, które malują powietrze swoimi pięknymi skrzydełkami.
Na scenie jest domek motyla zrobiony z siateczki i kolorowych obrazów, wyświetlanych na białym dywanie i dwa wielkie skrzydła, otulające całą przestrzeń. Dwójka tancerzy porusza się, bawi, maluje w powietrzu. Są lekkością, zapraszają publiczność do odkrycia fascynującego procesu – powolnej metamorfozy poczwarki w motyla.

T.P.O. to wizualny, emocjonalny i porywający teatr. Najważniejsza w pełnych obrazów, kolorów i dźwięków spektaklach Włochów, jest przestrzeń. Dzięki użyciu interaktywnych technologii, każdy spektakl zamienia się w sensoryczne doświadczanie przestrzeni, gdzie najmłodsi widzowie poczuć mogą cienką granicę pomiędzy sztuką i zabawą. Tancerze występują a publiczność wchodzi w interakcje między sobą, odkrywając nowe formy ekspresji, wychodzące poza język i kulturowe bariery. Grupa TPO znana jest z zastosowania dużych, wizualnych scenerii, które artyści, dzięki zdigitalizowanym technologiom, zamieniają w interaktywne przestrzenie teatralne. Ten aspekt sprawia, że spektakle są jeszcze bardziej zrozumiałe dla szerokiej, międzynarodowej publiczności.
www.tpo.it

 

 

 

 

 

• NIKT NIC NIE WIE

Teatr Improwizacji Hulaj (Warszawa)
gatunek: teatr improwizacji
dla dzieci w wieku 5 do 8 oraz 9 – 13
czas trwania: 1 godz.

„Nikt nic nie wie…" I nie dowie się, aż do momentu, kiedy Teatr zagra spektakl improwizowany dla dzieci. Powstanie on na oczach widzów, inspirowany różnymi słowami, grami, zabawami. Dzieci zobaczą cykl scen, w których momentami będą mogły brać udział, nadawać im bieg, grać wspólnie z improwizatorami w gry, proponować własne pomysły na sceny.

Grupę tworzą: Piotr Gasik, Marta Iwaszkiewicz, Aleksandra Markowska, Agnieszka Matan, Joanna Pawluśkiewicz, Michał Tragarz, Jasiek Wasilewski

Teatr improwizacji to najbardziej ulotna forma sztuki teatralnej. Istnieje tylko w momencie, w którym się wydarza. Może się dziać tylko na oczach publiczności, która staje się też jego twórcą – improwizatorzy, wykorzystując słowa, frazy, zdania od widzów, grają coś, co nigdy więcej się już nie powtórzy, czego nikt nie zaplanował. Będą to spektakle, podczas których zobaczymy alternatywne spojrzenie na rzeczywistość, która wydarzy się między improwizatorami a publicznością. Publiczność daje inspirację a aktorzy, dzięki słuchaniu, zgadzaniu się, interpretowaniu wyobraźni widzów, pokażą kondensację świata, która przez swój absurd często rozśmiesza.
www.facebook.com/teatrhulaj

• SMOKI

Teatr Animacji z Poznania,
gatunek: teatr animacji
dla dzieci w wieku: od 7 roku życia
czas trwania: 1 godz. 10 min

scenariusz – Malina Prześluga,
reżyseria – Marian Pecko

Istnieje świat, w którym żyją wyłącznie smoki. Chodzą do pracy i szkoły, mają rząd i prezydenta w Białym Smoczym Domu a wieczorami opowiadają swoim dzieciom bajki… o złych i straszliwych ludziach, którzy dawno, dawno temu siali postrach w smoczym królestwie. Na szczęście ludzie przecież nie istnieją, można ich spotkać tylko w bajkach.
Jest i świat ludzi, taki jak nasz. A w nim Człowiek Karol i jego wierny Prosiak. Karol jest prawdziwym bohaterem. Wierzy w istnienie smoków, dlatego wszyscy biorą go za wariata. Bo przecież smoki nie istnieją, można je spotkać tylko w bajkach. Chyba że przypadkiem trafi się do pokoju prawdziwego smoka, małego Roara i razem z nim poszuka się prawdy. Tej, o której wszyscy milczą.

Teatr Lalek w Poznaniu, istniejący od 1945 roku, zmieniał nazwę zgodnie z ewolucją poszukiwań artystycznych. Przez wiele lat o obliczu Teatru Marcinek decydowały dokonania Leokadii Serafinowicz – scenografa i reżysera. Wraz z przejęciem dyrekcji artystycznej w 1989 roku przez Janusza Ryl-Krystianowskiego, scena przejęła nazwę Teatr Animacji, stając się jednym z najciekawszych, odznaczającym się niepowtarzalną estetyką teatrem lalkowym w Polsce. Profil Teatru Animacji kształtują przede wszystkim reżyserskie dokonania dyrektora artystycznego, którego przedstawienia wyróżniają się własnym, rozpoznawalnym stylem. Nagrody indywidualne i zbiorowe zdobywane na prestiżowych festiwalach, Atesty – przyznawane przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ – są najdobitniejszym dowodem wysokiego poziomu artystycznego poznańskiej sceny. Najważniejszą widownią Teatru są dzieci i młodzież. Z myślą o nich dokonywany jest dobór repertuaru: klasyka baśniowa i sztuki współczesne. Dobra literatura i ciekawe przedstawienia realizowane przez współpracujących z Teatrem twórców wskazują na poważne, partnerskie traktowanie publiczności. Teatr rozwija wyobraźnię, samodzielne myślenie, kształtuje gust estetyczny. Przygotowuje młodego człowieka otwartego na współczesny świat, rozumiejącego jego dynamikę, problemy, uczestniczącego w pełni w kulturze europejskiej.
www.teatranimacji.pl

• ŚPIEWANKI

Studio Teatralne BLUM (Poznań)
gatunek: teatr dla „najnajów"
dla dzieci w wieku 2 do 6 roku życia
czas trwania: 45 min

Twórcy:
scenariusz, reżyseria, oprawa plastyczna oraz wykonanie – Lucyna Winkel i Katarzyna Pawłowska
piosenki (teksty i muzyka) – Lucyna Winkel
aranżacja piosenek – Robert Rekiel

„Śpiewanki" to autorski spektakl Studia Teatralnego BLUM dla najmłodszych widzów, dzieci w wieku 2-5/6 lat. Widzowie, wspólnie z twórcami przedstawienia, wyruszają do krainy dźwięków. Nośnikiem emocji i nastrojów staje się tu przede wszystkim ludzki głos. Połączenie zabawy głosem ludzkim oraz śpiewu z dźwiękami wydobywanymi z niezwykłego instrumentu: dużych kolorowych cymbałków (dzwonków chromatycznych) – daje świetny pretekst do wspólnej zabawy w muzykowanie. Każdy mały widz po przedstawieniu otrzymuje do wypróbowania własny instrument (małe cymbałki) by całość spektaklu zakończyć „wielkim koncertem".

Studio Poszukiwań Teatralnych to teatr zawodowy, który istnieje od 2003 roku. Działa w oparciu o strukturę prawną Stowarzyszenia Via Activa. Specjalność teatru to spektakle dla dzieci najmłodszych (od 0 do 5 lat). Twórcy stawiają na rozwijanie wyobraźni i wrażliwości dziecięcej pod opieką pedagoga teatralnego, poprzez twórczą zabawę. BLUM brało udział w ważniejszych festiwalach krajowych i międzynarodowych: Bolonia 2007 „Visioni di futuro Viasioni di Teatro", Newry 2008 „Sticky Fingers Festiwal", Hildesheimer Kindertheaterwoche 2008, Poznań, Biennale Sztuki dla Dziecka (2005, 2007, 2009, 2013), Lizbona 2009 „Babel Festiwal", Warszawa „Korczak Festiwal" (2005, 2007, 2011), Poznań, Malta Festiwal – „Sztuka Szuka Malucha" (2008, 2009, 2010, 2011), „Małe Warszawskie Spotkania Teatralne" 2011.
Ważniejsze nagrody: Korczak 2007 -Warszawa : atest wysokiej jakości artystycznej
www.teatr-blum.pl

 

 

 

 

• ŁÓDECZKA

Teatr im. C.K. Norwida (Jelenia Góra),
gatunek: teatr „dla najnajów"
dla dzieci w wieku do 3 lat
czas trwania: 40 min.

Twórcy:
scenariusz i reżyseria – Alicja Morawska-Rubczak
muzyka – Wojciech Morawski
scenografia i kostiumy – Barbara Małecka

Spektakl dla najnajów „Łódeczka" to przedstawienie o podróży, w którą wyruszamy, gdy jesteśmy dziećmi. To wyprawa do magicznej krainy radości i wyobraźni. Przyglądając się światu dziecięcych gier i zabaw, artyści zafascynowani sztuką dla najnajmłodszych stworzyli przedstawienie o współdziałaniu i rywalizacji, byciu razem i osobno, umiejętności współpracy i potrzebie indywidualizmu. Dwoje ludzi próbuje wyruszyć razem w drogę. Czy im się to uda? Jak mają się zmieścić w tej naprawdę małej łódeczce? Co zrobią, żeby wreszcie popłynąć? Jak z codzienności wyczarować magię i co zrobić, żeby łódeczka wypłynęła na szerokie wody.

Niewątpliwie pozycję specjalistki numer 1 w dziedzinie teatru „dla najnajów" zajmuje w naszym kraju Alicja Morawska-Rubczak i to ona wyreżyserowała pierwsze najnajowe przedstawienie w historii Teatru im. Cypriana Kamila Norwida. Czego możemy się spodziewać? Spotkania, które językiem środków teatralnych podejmie próbę nawiązania i wzmocnienia kontaktu z najmłodszymi widzami. Barwa, dźwięk, gest to impulsy, którymi artyści pobudzają ich wrażliwość, dają poczucie bezpieczeństwa i radości z obcowania z czymś pięknym. To również chwila wytchnienia dla rodziców od codzienności, gdy mogą całą swoją uwagę poświęcić swoim pociechom i nawiązać z nimi wyjątkową więź.

• Agencja Artystyczna BAJLANDIA
Teatr powstał w 1997 roku. Jej podstawowym zadaniem było i jest niesienie radości dzieciom poprzez wesołe i edukacyjne formy teatralne . Bogactwo walorów plastycznych i muzycznych oraz nasza kontaktowość z dziećmi sprawia , że są to przedstawienia , które na długo zapadają w pamięci . Jest to wspaniała zabawa i lekcja szlachetnych zasad . Z naszymi przedstawieniami docieramy do szkół, domów kultury oraz teatrów na terenie całego kraju. Jesteśmy uczestnikami imprez o zasięgu ogólnokrajowym, np. 4 edycje „Karawana Europa" organizowane przez Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, „Dziecięce Lato Teatralne" organizowane przez Wydział Kultury Dzielnic Ochota i Mokotów m. st. Warszawy i Stowarzyszenie „Scena 96", Teatralny Ogród organizowany przez m. st. Warszawa oraz „Polkowickie Lato Kulturalne". Cieszymy się bardzo dobrą opinią ze względu na profesjonalizm wykonania. Wszyscy ci, którzy mieli okazję uczestniczyć w naszych bajkach nie zapomną szaleństwa dziecięcej widowni. Konsekwentnie odwołujemy się do dziecięcej wyobraźni , którą pobudzamy i emocji , nad którymi doskonale panujemy.

• Bill Bombadill
Bill Bombadil to tajemniczy wędrowiec, którego niezwykłe umiejętności zachwycają publiczność na całym świecie. Jego specjalnością jest żonglowanie, ale nie stroni też od akrobatycznych popisów, pantomimy i rozśmieszających gagów. Billa najbardziej uwielbiają dzieci, które są oczarowane jego wdziękiem, popisami oraz możliwością uczestniczenia w jego show. Spektakl przeznaczony specjalnie dla najmłodszych widzów, jednakże techniczne popisy wzbudzą też podziw u dorosłych. Show bawi, rozśmiesza, ciekawi, wzbudza zachwyt, a czasami sprawia, że na plecach pojawiają się dreszcze.

www.klangrus.pl/galeria-bill-bombadil.html

• Stanisław Wolski
Aktor, animator kultury, happener, uczestnik wielu festiwali teatralnych w Polsce i zagranicą, współorganizator wielu festiwali teatralnych. Stypendysta Welfare State Theatre w Wielkiej Brytanii, gdzie otrzymał tytuł „inżyniera wyobraźni". Laureat nagród aktorskich za spektakle dla dzieci. Twórca Teatru „Trzy szafy – Aloth" na wrocławskim Rynku oraz autor i realizator projektu „Strachy na wróble" na wsiach dolnośląskich, jako stypendysta MKiS. Obecnie współpracuje z Teatrem "Klinika Lalek" i z Dolnośląskim Teatrem Młodego Widza. Jego motto: spektakl dla dzieci ma być zrobiony tak, by dziecko chciało drugi raz przyjść do teatru.


INICJATYWY, WARSZTATY, ZJAWISKA:

● Teatr Obrazu/ „Rysowany Koncert" (Marsylia, Francja/ Berlin, Niemcy/ Wrocław)

● Słuchowiska teatralne „w ciemnościach" z udziałem dzieci niewidomych

● muzyka i warsztaty: Sambor Dudziński, czytamy bajki autorstwa Maliny Prześlugi

● Kajetan Dudziński – warsztaty i spektakl muzyczny "DŹWIĘKOWIĄZAŁKA"
Warsztaty artystyczne z Kajetanem Dudzińskim to gwarancja świetnej zabawy. Poznajemy świat dźwięków i muzyki dzięki ręcznie wykonanym instrumentom etnicznym oraz zabawom wokalno, instrumentalno, ruchowym. Dzieci bawią się świetnie i uczą podstaw muzyki a rodzice mogą kreatywnie wesprzeć i podziwiać osiągnięcia swoich pociech. Oprócz nauki gry na instrumentach, poznamy budowę deszczowego kija i spróbujemy własnoręcznie jeden skonstruować.
Dźwiękowiązałka to unikatowy projekt artystyczny Sambora Dudzinskiego, łączącego archaiczne maszyny z nowoczesnymi sprzętem elektronicznym. Rezultatem jest pojazd ze zgrabiarki konnej z XIX w., wyposażony w wiele instrumentów, mikrofon, nagłośnienie oraz oświetlenie, wszystko artystycznie spojone w jedna całość w bajecznym klimacie. Wrażenia niezapomniane, a udział publiczności w przedstawieniu wręcz niezbędny.

● „Nikt nic nie wie" – teatr improwizacji dla dzieci
To wszystko jest dla nas wszystkich taką sama niespodzianką. Nikt nic nie wie. To z energii publiczności powstaje spektakl, improwizatorzy używając słowa, frazy, zdania od widzów – zaczynają improwizować i spektakl, który nigdy więcej się już nie powtórzy, którego nikt nie zaplanował – wydarza się przed oczami publicznością i tyle. I koniec. I już go nigdy nie będzie.

● Teatr Hulaj, Warszawa

● Sala Doświadczanie Świata Fundacji Rosa
Dźwięk, światło, ruch, kolory – zmysły odbierają miliony bodźców, ucząc otaczającego nas świata. Sala Doświadczania Świata, wyposażona w specjalistyczne urządzenia do stymulacji wzroku, słuchu i dotyku (terapia metodą Snoezelen) będzie otwarta w Imparcie przez cały czas trwania Festiwalu. Pracownicy Fundacji ROSA zaproszą do magicznego pokoju najmłodszych widzów i ich rodziców, aby doświadczyli na nowo swoich zmysłów, a także na prelekcje dotyczącą zastosowania tej metody w pracy z niepełnosprawnymi intelektualnie czy ruchowo.

● Red Noses – Clown w Szpitalu
wizyty Klaunów z Fundacji w szpitalach i domach chorych dzieci

● Przytulnie – otwarta przestrzeń wymiany wrażeń, jarmark rękodzieła dedykowanego dzieciom, animacje teatralne dla najmłodszych. Hol Impartu zaaranżujemy w przytulną, dziecięcą krainę, która przez cztery festiwalowe dni będzie również oferować niepowtarzalne, ręcznie wykonane przedmioty od zaproszonych wystawców.

● Podwórze zaaranżowane zostanie w klimacie magicznego cyrku dla dzieci. Spotkamy tam clownów, będzie konstrukcja do chodzenia po linie, wielki słoń (lala/ nadmarioneta) i jego treser, który zaprezentuje publiczności wyjątkowe uzdolnienia tego zwierza! Słoń jest mistrzem gry na trombonie, potrafi latać i stać na… trąbie! Na Podwórzu spotkamy też marionetkowy cyrk, warsztaty żonglerki, chodzenia po linie i na szczudłach. Chcemy zademonstrować animacje teatralne, dzięki którym dzieci oczaruje magia teatru, stworzyć miejsce, w którym mogą osobiście czarować, odkrywać, spotykać i przeżywać.

● „Smoki" – telewizja festiwalowa najmłodszych i najbardziej szczerych odbiorców sztuk – dzieci. Projekt zrealizuje niezależna telewizja społeczna, czyli „Miasta w Komie" z Warszawy.

Bilety w sprzedaży już od 2 września!
Program dostępny jest na stronie http://wroclaw2016.pl/festiwalteatrowdladzieci

Facebook: https://www.facebook.com/MiedzynarodowyFestiwalTeatrowDlaDzieci
www: http://festiwalteatrowdladzieci.pl

 

 

489 ocen
4.98
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent