Rodzice będą mogli dowiedzieć się z niej, jak w prosty i naturalny sposób, przekazać dziecku informacje o niebezpiecznych sytuacjach i adekwatnych sposobach reagowania.
Kampania wpisuje się w zobowiązania, jakie przyjęła Polska ratyfikując w 2014 r. Konwencję o ochronie dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym i niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych (Konwencja z Lanzarote). Konwencja ta wprowadza obowiązek realizacji kampanii społecznych dostarczających informacji nt. problemu wykorzystywania seksualnego dzieci i właściwych reakcji na zagrożenia.
Przekaz kampanii koncentruje się wokół akronimu GADKI, stanowiącego system wskazówek, które rodzice mogą przekazać dzieciom: Gdy mówisz „nie", to znaczy „nie", Alarmuj, gdy potrzebujesz pomocy, Dobrze zrobisz, mówiąc o tajemnicach, które Cię niepokoją, Koniecznie pamiętaj, że Twoje ciało należy do Ciebie, Intymne części ciała są szczególnie chronione.
Fundacja Dzieci Niczyje przygotowała akcję GADKI w odpowiedzi na wyniki swoich badań2, które wskazują, że rodzice niewystarczająco często poruszają z dziećmi temat zagrożeń związanych z wykorzystywaniem seksualnym. Zdecydowana większość rodziców (56%) uważa, że taka rozmowa z dzieckiem może być trudna lub bardzo trudna. Co istotne, niemal połowa z tych (46%), którzy nie rozmawiają z dziećmi o zagrożeniach, jest przekonana, że ich dzieci nie są narażone na przemoc seksualną.
– Nawet bardzo troskliwy rodzic nie jest w stanie w pełni kontrolować środowiska swojego dziecka. Zagrożenia pojawiają się czasem tam, gdzie nikt się ich nie spodziewa. To empirycznie potwierdzone, że dzieci uczone zasad bezpieczeństwa, w zagrażających sytuacjach o wiele częściej zachowują się w sposób, który je chroni –
mówi dr Monika Sajkowska, Prezeska Fundacji Dzieci Niczyje.
Fundacja przekazuje rodzicom wiele konkretnych wskazówek dotyczących sytuacji „trudnej" rozmowy oraz dostarcza narzędzia, które mogą ułatwić poruszanie z dziećmi takich tematów, jak asertywność, ochrona granic, szacunek do własnego ciała, ochrona miejsc intymnych, czy szukanie pomocy w trudnych sytuacjach.
– W rozmowie o zagrożeniach przemocą seksualną, wcale nie musi padać słowo „seks" czy „wykorzystywanie seksualne". Naszą ideą jest, by te rozmowy były jak najbardziej dla dzieci zrozumiałe, proste, częste i wplecione w codzienność. Nie chodzi o straszenie, a o budowanie poczucia sprawczości i bezpieczeństwa – dodaje dr Sajkowska.
Sprawcy przemocy seksualnej wobec dzieci, często wykorzystują bezbronność, posłuszeństwo i uległość najmłodszych – cechy, które często promują rodzice i opiekunowie.
– Od dobrze wychowanego dziecka oczekuje się, żeby było potulne, cichutko siedzące w kącie i wypełniające rozkazy osób dorosłych. Chcemy przełamać ten stereotyp i powiedzieć rodzicom, że do kanonu dobrego wychowania powinny wejść umiejętności, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo dziecka. Sztuka mówienia „nie", szacunek do siebie, zwracanie się o pomoc, kiedy dzieje się coś złego – to kompetencje, które mogą ochronić dziecko i będą procentować przez całe życie – mówi Jolanta Zmarzlik, terapeutka z Fundacji Dzieci Niczyje.
Akcji towarzyszy kampania medialna przygotowana przez agencję Grey Worldwide Warszawa – „Dobre Wychowanie". Spoty telewizyjne (w reżyserii Pawła Borowskiego), ogłoszenia prasowe i reklama zewnętrzna opierają się na przewrotnym przekazie: widzimy dzieci pozornie zachowujące się niegrzecznie z komentarzem, że "Tak zachowuje się dobrze wychowane dziecko". Po przejściu na stronę kampanii, można zobaczyć rozwinięcie poszczególnych sytuacji i ich prawdziwy kontekst: mocne i asertywne zachowanie dzieci, ochroniło jej przed niebezpieczeństwem.
Agencja Grey przygotowała dla najmłodszych także zestaw rymowanek, które – przez zabawę – przekazują dzieciom informacje o zasadach bezpieczeństwa. Na stronie można ich posłuchać także w wykonaniu osób, których głos jest znany każdemu dziecku: Szymona Majewskiego, Katarzyny Kwiatkowskiej, Tomasza Bednarka, Grzegorza Pawlaka czy Barbary Kałużnej.
Wskazówki i materiały dla rodziców, a także specjalnie przygotowany dla dzieci film i ulotka, dostępne są na stronie akcji: www.gadki.fdn.pl, przygotowanej przez dział digital agencji Grey.
Kampania potrwa do końca kwietnia br. Akcja została przygotowana dzięki finansowaniu OAK Foundation i SHOM Warsaw oraz zaangażowaniu: agencji Grey Worldwide Warszawa, reżysera Pawła Borowskiego, fotograf Anny Orłowskiej, domu produkcyjnego Papaya, studia dźwiękowego Efektura oraz studia Platige.
1 Uśredniony wynik na podstawie metaanaliz wyników badań retrospektywnych prowadzonych w krajach europejskich (m.in. Lampe 2002; May-Chahal, Herczog 2003; Lalor, McElvaney 2012)
2 Badanie zrealizowane metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie rodziców dzieci w wieku 5-11 lat (N=505) w dniach 2-5.12.2014 przez Millward Brown na zlecenie Fundacji Dzieci Niczyje
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (wcześniej Fundacja Dzieci Niczyje )
Fundacja Dzieci Niczyje istnieje od 1991 roku, jest organizacją pozarządową o charakterze non-profit, której celem jest ochrona dzieci przed krzywdzeniem oraz pomoc dzieciom krzywdzonym, ich rodzinom i opiekunom.
W placówkach prowadzonych przez Fundację udzielamy pomocy psychologicznej, …
03-926 Warszawa
(22) 616 02 68
fdn@fdn.pl
http://www.fdn.pl
facebook