W roli organizatora występuje Centrum Dziedzictwa Szkła Krosno, aktualnie powstający kompleks obiektów, który ma szansę przeobrazić miasto w szklaną stolicę Polski.
Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie będzie pierwszym w Polsce obiektem kulturalno-turystycznym, który w sposób nowatorski i interaktywny opowiada o szkle – metodach jego produkcji, właściwościach i szklanej sztuce. Dzięki GlassTour mieszkańcy Poznania będą mogli przeżyć wyprawę do serca szklanego świata w swoim własnym mieście, a to jedynie zapowiedź atrakcji czekających na turystów w Krośnie. Objazdowe prezentacje sztuki hutniczej mają zachęcać do odwiedzenia Centrum Dziedzictwa Szkła i Krosna, jako jednego z najważniejszych ośrodków hutnictwa szkła na świecie. Zespoły wydające nową płytę jeżdżą z koncertami po kraju, a GlassTour to taka nasza szklana trasa koncertowa – mówi pół żartem Stefan Dziadosz, prezes Centrum Dziedzictwa Szkła.
W ramach imprezy na Starym Rynku planowane są pokazy prowadzone przez hutników zajmujących się produkcją szkła oraz „szklane" warsztaty. Hutnictwo szkła jest fascynującym zajęciem – opowiada Dziadosz, który z hutnictwem związany jest od lat młodzieńczych. Mało kto zastanawia się nad tym w jaki sposób powstaje szkło, a tradycyjne metody jego produkcji to coś w rodzaju sztuki o bardzo widowiskowym charakterze. Chcemy tą nieznaną dyscyplinę promować nie tylko w naszym Centrum, ale także poprzez tego typu pokazy – wyjaśnia. Podczas pokazów na oczach widzów powstaną wazony, patery czy kieliszki, można będzie także spróbować samodzielnie wydmuchać formę szklaną. Dmuchanie szkła jest jedną z najstarszych metod produkcji i po dziś dzień niezastąpioną. Na miejscu zaprezentowane zostaną filmy na temat hutnictwa, akcesoria hutnicze (piszczele, szczypce, ławka hutnicza itd.) oraz sprzęt do obróbki i zdobienia szkła. Każdy zwiedzający będzie również mógł „wybić" specjalną szklaną monetę i zabrać ją ze sobą na pamiątkę. Wstęp na pokazy jest bezpłatny.
GlassTour posiada własną stronę internetową, na której znajduje się opis projektu oraz daty najbliższych pokazów: www.miastoszkla.pl. W przyszłości projekt ma być kontynuowany. Grzegorz Kubal z CDS Krosno zapewnia, że GlassTour nie jest jednorazowym wydarzeniem, ale stałym elementem działalności Centrum. Ten mobilny szklany świat można będzie zaprosić do swojej miejscowości. Pokazy mogą same w sobie stanowić atrakcję lub być urozmaiceniem innych imprez – zauważa. Dużym atutem projektu jest jego oryginalność i kompleksowość. Już w chwili obecnej zainteresowanie pokazami jest duże i latem na pewno zobaczyć nas będzie można w różnych częściach kraju – podsumowuje Kubal.
13 maja 2012 – Poznań, Stary Rynek, godz. 10-19
Następny pokaz:
2-3 czerwca 2012 – Krosno, Rynek, godz. 10-19
Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie
Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie to unikatowy projekt zakładający powstanie w Krośnie zespołu obiektów i kompleksu atrakcji kulturalno-turystycznych. W ramach projektu realizowanych jest kilka inwestycji połączonych tematem szkła i odwołujących się do „szklanej" tradycji Krosna i regionu, m.in.: budowa siedziby głównej Centrum Dziedzictwa Szkła czy modernizacja i rewitalizacja zabytkowych piwnic przedprożnych znajdujących się przy Krośnieńskim Rynku. Dzięki kompleksowości i różnorodności poszczególnych działań Centrum Dziedzictwa Szkła stanowić będzie jedyny w Polsce ośrodek pozwalający w kompleksowy sposób poznać historię, tradycję i technologię przemysłu szklarskiego, a także odkryć kunszt oraz mistrzostwo podkarpackich szklarzy. Nowoczesna inwestycja zakład wykorzystanie najnowszych technik multimedialnych, dzięki czemu utworzony zostanie flagowy produkt na turystycznej mapie kraju i Europy, wpisujący się w najnowszy trend turystyki industrialnej. Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie stanowić będzie istotny punkt europejskiego szklanego szlaku, wraz z innymi obiektami o podobnym charakterze znajdującymi się m.in. na teranie Czech i Niemiec.
Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, 6 oś priorytetowa: Polska gospodarka na rynku międzynarodowym, Działanie 6.4: Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym. Całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 23 679 928, 18 PLN. Celem głównym przedsięwzięcia jest stworzenie konkurencyjnego i innowacyjnego produktu turystycznego o charakterze unikatowym i ponadregionalnym.