Czym mogą się objawiać najczęściej spotykane zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci

objawy zaburzeń integracji sensorycznej SI

Integracja sensoryczna jest to proces polegający na zbieraniu danych ze świata wewnętrznego i zewnętrznego, przetwarzaniu, interpretowaniu, integrowaniu i dawaniu odpowiedniej odpowiedzi na zaistniałą sytuację. Jeżeli występują jakiekolwiek trudności w tym procesie, dziecko może nieadekwatnie reagować na daną sytuację z życia codziennego, może mieć trudności z nabywaniem umiejętności charakterystycznych dla danego etapu rozwojowego.

Przedstawiamy typowe objawy braku integracji sensorycznej u dzieci

Objawy te przyporządkowaliśmy do konkretnych obszarów odpowiedzialnych za dobrostan i adekwatne zachowanie naszych pociech.

Zakłócenia układu przedsionkowego – przykładowe objawy:

– niezgrabność ruchowa,
– kłopoty z równowagą na przykład z nauką jazdy na rowerze,
– niepewność dziecka przy podnoszeniu, przy odrywaniu nóg od podłoża, przy wspinaniu się, huśtaniu.

Te objawy mogą być spowodowane zakłóceniami układu przedsionkowego, który informuje mózg o pozycjach ciała względem otoczenia. Właśnie ten układ odpowiada za odpowiednie napięcie mięśni i utrzymanie równowagi. W takich przypadkach mówimy o nadmiernej wrażliwości układu przedsionkowego.

Jeśli układ przedsionkowy jest zbyt mało wrażliwy, wtedy obserwujemy odmienne zachowania:

– dziecko może się huśtać i kręcić bez ustanku, ale jego ruchy są przy tym niezgrabne i nie mają płynności,
– dziecko jest uznawane za nadpobudliwe, ponieważ samo się „nakręca” i nie potrafi się samo wyciszyć.

Objawy nadmiernej wrażliwości na bodźce dotykowe:

– dziecko nie daje sobie umyć głowy, obciąć paznokci,
– źle znosi wszelkie metki przy ubraniach,
– unika chodzenia boso,
– nie lubi bawić się plasteliną,
– nie chce jeść potraw o określonej konsystencji.
– może nie pozwalać się dotykać i brać za rękę,
– reaguje nerwowo na bliskość innych dzieci.
– może unikać zabaw w grupie z obawy, przed popchnięciem, uderzeniem piłką.

Objawy obniżonej wrażliwości na bodźce dotykowe:

– dziecko nie zauważa skaleczeń,
– potyka się i obija się o przedmioty,
– ma słabą wrażliwość na ból,
– mocno ściska inne dzieci.

Objawy nadmiernej wrażliwości na bodźce słuchowe i wzrokowe:

 – dziecko źle się czuje w miejscach gdzie „dużo się dzieje”,
– może unikać zabaw z rówieśnikami,
– często stara się wycofywać i izolować, bo źle się czuje gdy z otoczenia dopływa do niego bardzo duża ilość bodźców, przez nas często nie zauważana.
– nie lubi placów zabaw, kina itp.

Oczywiście nie zawsze wymienione objawy muszą świadczyć o jakimkolwiek problemie. Mogą być związane choćby z charakterem dziecka czy sposobem wychowania. Warto jednak skonsultować je z terapeutą SI (integracji sensorycznej). Diagnostyka polega na dokładnym wywiadzie z rodzicem i obserwowaniu dziecka podczas różnego rodzaju aktywności i zabaw. Nie jest więc ani stresująca ani nieprzyjemna dla malucha, a może stać się pierwszym krokiem do pomocy w zaburzeniach, które – bez odpowiedniej terapii terapii – będą przeszkadzać mu przez całe życie.

Z zaburzeń integracji sensorycznej się nie wyrasta.

W miarę jak dziecko dorasta, zaczyna sobie radzić z tymi kłopotami i stara się tak wybierać zabawy i zadania do wykonania, żeby nie musieć robić tego co sprawia mu trudność, co nie było przepracowane, wyćwiczone wcześniej np. dziecko, które ma kłopoty z koordynacją może mieć m.in. kłopoty z łapaniem piłki. Kłopot z koordynacją będzie występował we wszystkich innych aspektach jego życia.  Dlatego dziecko będzie unikało wszelkich zadań, które wymagają dobrej koordynacji.

Zaburzenia sensoryki u dzieci co powinno niepokoić

 

Beata Ciszewska

Beata Ciszewska

Certyfikowany terapeuta Integracji Sensorycznej, Integracji Bilateralnej oraz oligofrenopedagog. Posiada bogate doświadczenie w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z trudnościami w uczeniu się, autystycznymi, nadpobudliwymi psycho-ruchowo, z zaburzeniami uwagi. Od wielu lat pracuje jako pedagog specjalny, co pozwala jej łatwo rozpoznawać potrzeby dziecka i wypracowywać z dzieckiem i rodzicami skuteczne rozwiązania.

Swoją wiedzą, zdobytą podczas wieloletniej praktyki dzieli się z innymi pedagogami, nauczycielami podczas prowadzonych zajęć i szkoleń. Swoim doświadczeniem wspierała także studentów podczas prowadzonych wykładów i zajęć dydaktycznych.

Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo!

wybierz eBook dla siebie