Dlaczego nadmiar ekranów jest groźny?
Technologia, choć może wspierać rozwój i edukację, w nadmiarze szkodzi. Coraz więcej badań i obserwacji wskazuje, że nadmierna ekspozycja na ekrany może prowadzić do bardzo konkretnych problemów: zaburzeń snu, trudności z koncentracją, osłabienia relacji, problemów z wagą i postawą, a nawet pogorszenia samopoczucia psychicznego. Technologia – choć może wspierać – bez kontroli zaczyna szkodzić.
Zbyt dużo czasu przed ekranem to też mniej ruchu, mniej rozmów i mniej spontanicznej zabawy. To zaburzenia rytmu dobowego, zmęczenie, rozdrażnienie, presja bycia online, porównania z innymi i narażenie na treści, na które dziecko nie jest gotowe. To również ograniczenie kreatywności i wyobraźni. Wszystko to może wpływać na rozwój emocjonalny, społeczny i fizyczny dziecka.
Jak wprowadzać Domowe Zasady Ekranowe?
Domowe Zasady Ekranowe to ustalone wspólnie z dziećmi reguły dotyczące korzystania z urządzeń cyfrowych – takich jak smartfony, konsole, komputery czy telewizory. Ich celem jest ochrona relacji – rodzinnych i rówieśniczych, wspieranie zdrowego rozwoju dzieci i młodzieży, kształtowanie dobrych nawyków oraz zapobieganie negatywnym skutkom nadużywania technologii.
Zasady ekranowe nie są gotową instrukcją obsługi. To proces, który wymaga rozmowy, obserwacji i dostosowania do potrzeb rodziny. Oto schemat, który działa niezależnie od wieku dziecka:
- Zacznij od siebie
To, jak w rodzinie korzysta się z ekranów, to wspólna sprawa. Porozmawiaj z drugim rodzicem lub opiekunem o tym jaką rolę mają pełnić ekrany w Waszym domu. Zastanówcie się co jest dla Was najtrudniejsze w obecnej sytuacji i jak chcecie, żeby było. - Zrób mapę, tego jak jest
Przez kilka dni obserwuj, w jakich sytuacjach dziecko sięga po ekran. W jakich porach dnia? W jakim celu? Czy jest to planowane, czy raczej odruch? Ta wiedza pomoże Wam ustalić kiedy i w jakich sytuacjach zasady są najbardziej potrzebne. - Zrozum potrzeby dziecka
Czasem ekran jest sposobem na nudę, czasem na odreagowanie trudnych emocji, a czasem na kontakt z rówieśnikami. Im lepiej rozpoznasz te potrzeby, tym łatwiej znajdziesz inne sposoby ich zaspokojenia. - Wspólnie stwórzcie zasady ekranowe
Dobrze, jeśli obejmą one kilka kluczowych obszarów, takich jak: - Limity na ekrany – np. określona liczba godzin dziennie.
- Brak ekranów przed snem i w sypialni – dla lepszego odpoczynku i jakości snu.
- Posiłki bez urządzeń – wszyscy odkładają telefony, także dorośli.
- Codzienny czas na zabawę i ruch – ekrany dopiero po aktywnościach offline.
- Jedno, stałe miejsce na smartfony – np. półka w salonie, gdzie odkładamy urządzenia po użyciu.
- Warto też ustalić wyjątki, takie jak choroba czy długa podróż, by zasady były realistyczne i elastyczne.
- Zadbaj o alternatywy
Ekrany wypełniają czas, dostarczają rozrywki i są zawsze pod ręką. Wymyślcie atrakcyjne alternatywy dla ekranów i zadbajcie o to, żeby były dostępne. - Bądź konsekwentny i jednocześnie elastyczny
Jeśli zasada nie działa, rozmawiajcie i modyfikujcie ją. Lepiej mieć mniej reguł, które są realnie przestrzegane, niż wiele martwych punktów.
Granice – fundament skutecznych zasad
Jasne granice pomagają dziecku rozwijać zdrowe nawyki cyfrowe, uczą samokontroli oraz budują poczucie stabilności.
Granice to nie pytania. Kiedy mówimy:
- „Może odłożysz już telefon?”,
- „Może skończysz już grać?”.
dziecko otrzymuje komunikat, że to ono decyduje o tym, czy granica istnieje. W rezultacie może błędnie interpretować sytuację jako rodzaj negocjacji, co prowadzić będzie do nieporozumień i frustracji po obu stronach.

Zabieram dzieci z sieci
Kurs dla rodziców cyfrowych dzieci
Nauka zdalna spowodowała, że twoje dziecko nie odchodzi od komputera nawet w wolnym czasie? Czujesz się bezsilny jako rodzic? Nie wiesz, gdzie wytyczyć granice i jak je egzekwować? Chciałbyś nawiązać z dzieckiem konstruktywny dialog na temat używania mediów elektronicznych?
Ten kurs jest właśnie dla ciebie!
Zamiast tego warto formułować jasne komunikaty, na przykład:
- „Czas odłożyć telefon”,
- „To był ostatni odcinek na dzisiaj”.
Zadaniem rodzica jest wyznaczanie granic, dziecko natomiast ma prawo czuć wobec tych granic różne emocje i ma prawo się z nimi nie zgadzać. . Granice stawiamy zachowaniom a nie emocjom dziecka. Możemy jasno powiedzieć:
- „Widzę, że jesteś zły… To w porządku czuć złość, ale nie wolno kopać/niszczyć rzeczy. Co możesz zrobić, gdy jesteś zły? Możesz…
Granice trzeba powtarzać. Dziecko uczy się i rozwija, a testowanie granic jest częścią tego rozwoju.
Domowe Zasady Ekranowe to nie narzędzie kontroli, lecz sposób na budowanie zdrowych relacji z technologią. Dają dzieciom poczucie bezpieczeństwa, uczą samodzielności i odpowiedzialności, a rodzicom – spokój i pewność, że to oni nadają rytm codzienności, a nie ekran.
Więcej informacji: domowezasadyekranowe.pl





