Pytanie to powinien zadać sobie każdy człowiek i to niezależnie od tego, czy został już rodzicem czy dopiero planuje posiadanie własnych dzieci. Dlatego, dobrze wiedzieć na samym początku, że inwestycja ta od najmłodszych lat, zawsze się opłaca. Nawet w przypadku, jeżeli początkowo są to duże poniesione koszty. Jednak koszty, które w przyszłości zwrócą się naszemu dziecku z większym procentem pod postacią jego umiejętności, sukcesów, czy chociażby, na płaszczyźnie zawodowej.
Dlaczego recytowanie jako czynność, sama w sobie – jest tak ważne?
Samo recytowanie pomaga dziecku nauczyć się, czyli zdobyć, a także rozwinąć wewnętrzną wrażliwość na otaczający ze wszystkich stron świat. Dlatego, ważne jest, aby uwrażliwić dziecko na piękno ojczystego języka. Między innymi z tego powodu, recytacja wierszy rozpoczyna się już od najmłodszych klasach szkoły podstawowej. Owszem, na początku, są to proste wierszyki dla dzieci, lecz później poprzeczka zostaje zawieszona znacznie wyżej.
Uwaga!: Deklamacja językowa polega na publicznym recytowaniu, czyli odczytywaniu utworu literackiego, jakim jest wiersz. Oczywiście tutaj najczęściej słowa, nie są odczytywane z kartki papieru, ale odczytywanie są one z pamięci – przez osobę wypowiadającą go na głos.
Zalety recytowania wierszy
Po pierwsze: Mocno zaangażowana jest tu pamięć naszego dziecka, a także jego wyobraźnia, która wzajemnie współpracuje z pamięcią. Naukowo zostało dowiedzione, że skojarzenia i wyobrażenia pomagają, łatwiej przyswajać multum informacji przez dziecko. Sama recytacja również pomaga przetworzyć zapamiętane w ten sposób informacje i przedstawić (przekazać) je w postaci dialogu w komunikacji z drugą osobą, na przykład, kiedy dziecko prowadzi rozmową z rówieśnikiem bądź nauczycielem szkolnym lub rodzicami w domu.
Po drugie: Dziecko w trakcie recytowania, uczy się poprawnego akcentowania sylab, czy stawiania odpowiednich przerw pomiędzy nimi oraz pomiędzy poszczególnymi wyrazami. Dziecko jednocześnie uczy się poprawnego wymawiania, a przy tym, ćwiczy ono swój układ wydechowo-oddechowy. W ten sposób może ono łatwiej kontrolować własne tempo mówienia oraz sterować jego płynnością, żeby uzyskać możliwie jak najlepsze efekty.
Ważne!: Niezwykle ważne jest, żeby właściwie od najmłodszych lat, uczyć dzieci poprawnej artykulacji, inaczej umiejętności- zaczerpnięcia w danym momencie dostatecznej ilości powietrza. Powietrza przepływającego w jamie gardłowej pomiędzy strunami głosowymi.
Po trzecie: Podczas recytowania wierszy – dziecko, uczy się odpowiedniej modulacji głosu. Chodzi tutaj o odpowiednie natężenie i dopasowanie głosu. Dzięki, jego optymalnej barwie oraz tonacji tzw. wysokości dźwięku, dziecko może lepiej zaadoptować swój głos do otoczenia bądź rozmowy z drugą osobą. Możliwe jest osiągnięcie lepszych rezultatów w czasie odczytywania utworu literackiego z udziałem publiczności.
Uwaga!: Modulacja dźwięku, jest inaczej określana jako emisja dźwięku przez krtań oraz tchawicę i gardło. To nic innego jak odpowiednia częstotliwość, czyli wysokość: niskich oraz wysokich tonów emitowanych w trakcie mówienia.
Doskonale nadających się do recytowania przez dzieci
Wiersze dla dzieci mają służyć przede wszystkim nauce i poznawaniu najważniejszych życiowych wartości. Czytanie ich pomaga również w rozwoju inteligencji emocjonalnej u najmłodszych dzieci. W Polsce najpopularniejszymi twórcami wierszy dla dzieci byli Jan Brzechwa, Julian Tuwim (wiersze Juliana Tuwima przeczytasz na poezja.org) oraz Maria Konopnicka. To oni stworzyli niepowtarzalne, a co więcej, niezapominanie teksty, które wprost idealnie nadają się do ich recytacji, ale również zdadzą egzamin w roli wieczornego czytania dziecku do snu.