Częste gazy u dziecka

Przyczyny gazów u dzieci

„Mam pytanie co do przyczyny (a wiem, że mogą być różne) tego, że mój 9letni syn bez alergii i innych chorób, ma codziennie brzydko pachnące gazy. Nie pije napojów gazowanych, ma zróżnicowaną dietę. Oczywiście lubi słodycze. Jest szczupły. Od trzeciego roku życia ma, nawracające co jakiś czas, lamblie. Badania krwi wychodzą dobre.”

Nadmierne gromadzenie się gazów w przewodzie pokarmowym może być objawem jakiejś choroby. Jednak najczęściej jest wynikiem niewłaściwego stylu życia, w tym sposobu żywienia. Gazom sprzyja życie w napięciu i pośpiechu.

Inne możliwe przyczyny gazów to:
– nietolerancja cukru mlecznego – laktozy,
– alergie pokarmowe,
– zespół jelita nadwrażliwego,
– celiakia i zapalenia jelit
– zarażenie się pasożytami (szczególnie lamblią).

Czasami też zdarzają się dziedziczne predyspozycje do większej produkcji gazów. W przypadku synka powody do niepokoju mogą pojawić się, gdy gazy będą pojawiać się częściej niż 25 razy na dobę (bez wyraźniej przyczyny tkwiącej w jadłospisie), wiatry wydają się bardziej cuchnące niż wcześniej, a dodatkowo towarzyszą im dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego – bóle lub skurcze jelit, biegunka albo utrata masy ciała. W takich sytuacjach warto wybrać się do lekarza.

Aby zapobiegać nadmiernemu gromadzeniu się gazów i wzdęciom należy stosować się do pewnych zasad żywieniowych i reguł stylu życia.

Posiłki należy spożywać regularnie – 4-5 razy dziennie, w niewielkiej objętości, w spokojnej atmosferze i bez pośpiechu.

Przed połknięciem pokarm powinien być dokładnie przeżuty i pogryziony. Połykanie powietrza podczas jedzenia w pośpiechu może być bowiem jedną z przyczyn gromadzenia się w przewodzie pokarmowym nadmiaru gazów. Z podobnego względu zaleca się również unikanie picia napojów gazowanych. Ale najczęściej dolegliwości wynikają z błędów żywieniowych.

Nadmierna ilość gazów powstaje w przewodzie pokarmowym na skutek wytwarzania zbyt dużych ilości dwutlenku węgla – dzieje się tak szczególnie po posiłkach obfitujących w białko oraz tłuszcz.

Istotną rolę odgrywają też nasilone procesy fermentacyjne, które zachodzą ze wzmożoną intensywnością po spożyciu niektórych produktów i potraw, takich jak brokuły, kalafior , brukselka, fasola czy kapusta. Dlatego należy ograniczyć je w diecie. Oprócz wcześniej wymienionych, do produktów powodujących nadmierną produkcję gazów jelitowych należą również suszone śliwki, otręby, pory, cebula oraz grzyby. Gazotwórcze mogą wyroby cukiernicze.

U osób z nietolerancją laktozy nadmierną produkcję gazów może stymulować mleko.

W takim przypadku – w zależności od indywidualnej tolerancji – należy je zastąpić w diecie fermentowanymi napojami mlecznymi: kefirami lub jogurtami.

Do nieprawidłowej pracy jelit przyczynia się również nadmierne spożycie cukrów prostych, a więc cukru i słodyczy.

Aby pomóc dziecku proszę przez jakiś czas stosować gotowanie, duszenie, pieczenie w folii. Przed spożyciem warzyw i owoców usunąć się z nich usunąć pestki i skórki. Należy je rozdrabniać i podawać do spożycia dobrze rozgotowane albo w postaci przecierów.

Istnieją też pokarmy, które mają zdolność absorpcji substancji lotnych, zmniejszając w ten sposób nieprzyjemne zapachy. Są to: zielona sałata, natka pietruszki, żurawina, a także mleczne napoje fermentowane – jogurty lub kefiry.

W profilaktyce wzdęć ważna jest odpowiednia ilość płynów w diecie – ponad 1,5 litra .

Wpływa ona na prawidłową perystaltykę jelit. Warto przy tym sięgnąć po napary ziołowe – z mięty, rumianku lub koperku.

Aneta Strelau

Aneta Strelau

Dietetyk kliniczny z wieloletnim doświadczeniem, wspomaga osoby potrzebujące pomocy w ustaleniu zbilansowanej diety dla osób borykających się z nadwagą, niedowagą czy chorobami dieto-zależnymi. Zajmuje się również poradnictwem dla dzieci objętymi opieką specjalistycznych poradni zaburzeń neurorozwojowych na terenie Warszawy: www.strelau.pl

 

Gwiazdkowe prezenty od 5.10.15.

Zobacz także