Warsztaty twórczego pisania dla dzieci (9-13 lat)

📅 środa 05.02.2014 do środa 26.02.2014
Warsztaty twórczego pisania dla dzieci (9-13 lat)

Tam gdzie rzeczywistość wirtualna realizuje dziecięce fantazje i wypiera kontakt z realnością powinno się docenić wagę doznań bezpośrednich, takich jak smak, zapach, dotyk, które są podstawą języka pisarskiego a za jego pośrednictwem pełnego doświadczania życia. Nie do przecenienia jest także kształtowanie wyobraźni wówczas gdy karmi się dzieci zbyt dużą ilością gotowych atrakcji, odkrycie mocy marzeń i wizji w zbyt zmaterializowanym świecie. Aż wreszcie nabycie podstaw kreatywnego myślenia jako drogi do szybszego rozwiązywania problemów, w czasach, w których w modzie jest elastyczność, konieczność szybkiego dostosowania się do nowych okoliczności oraz pomysłowość w tworzeniu własnych ofert pracy.

Przykładowe scenariusze zajęć:

Lekcja pt. "Pokonaj horror białej kartki"

– słuchając relaksującej muzyki dzieci przez kilka minut piszą wszystko co im przychodzi na myśl w postaci swobodnego strumienia świadomości
– dzieci rozwijają myśl " Mam jedno zielone oko, które widzi prawdę i jedno brązowe, które widzi znacznie więcej"
– przez kilka minut dzieci piszą o tym co widzą kiedy zamkną oczy i rzeczywiście starają się stworzyć krótki tekst z zamkniętymi oczami
– ćwiczenie na koncentrację: dzieci opisują wszystko to, co chciałyby robić gdyby nie siedziały teraz na zajęciach.
– Na koniec zajęć prowadzący rozdaje "Licencję pisarską" w której zezwala się na wszystko w sferze pisania. Dzieci starają się dodać kilka punktów, szczegółowych dotyczących tego na co chciałyby mieć pozwolenie w pisaniu, tym samym uświadamiając sobie nieskończoną wolność jaką oferuje ich własna wyobraźnia.                                                                                                                                                             

Kilka minut zostaje na plastyczne ozdobienie "licencji",według indywidualnego uznania.

Lekcja pt. "Zauważanie i zmysły"

Krótki wykład na temat roli zmysłów w naszym życiu. Próba zdefiniowania wielu rodzajów smaków i zapachów. Oglądanie reprodukcji malarskich i przykładów fotografii artystycznej

Zadania:
– odpowiedzieć na pytanie co dzieje się poza kadrem malarskim lub fotograficznym dopowiadanie historii
– opisanie zapachu perfum mamy, z czym się kojarzy
– w znajomym miejscu staraj się zauważyć coś czego wcześniej nie dostrzegałeś opisz jak bohater doświadcza rzeczywistości wszystkimi zmysłami (wizyta w ogrodzie lub parku)
– opisz pokój z perspektywy kociątka

Lekcja pt. "Bohater literacki"

Zapoznanie się z tabelką danych na temat bohatera : zalety i wady, kluczowe informacje: wiek, płeć, uwarunkowania rodzinne.
– przeprowadzić wywiad z bohaterem
– stworzyć przepis czarownicy na bohatera, np. : kilka gramów rozsądku, szczypta złośliwości, 2 szklanki uśmiechu
– pomyśleć o dwóch znajomych osobach, "wyjąć " z nich cechy, które najbardziej lubimy i stworzyć z nich trzecią postać, która będzie "wypadkową" dwóch poprzednich.
– losowanie imienia dla bohatera z naczynia z karteczkami, po czym wyjaśnienia, czy akceptuje się dane imię, czy nie i dlaczego.

Lekcja pt. "Dialog"

Prowadzący opowiada o tym jak sposób mówienia charakteryzuje postać.
– układanie jednego bardzo długiego zdania, potem tekstu składającego się z kilku bardzo krótkich zdań
– dzieci odgrywają scenkę zapoznania się z drugą osobą
– napisać dialog, w którym nakłania się drugą osobę do zrobienia czegoś, czego ona bardzo nie chce.
– napisać dialog: jedna osoba stara się coś powiedzieć drugiej ale nie może się na to zdobyć i krąży wokół tematu, nie wypowiadając właściwych słów.

Lekcja pt. „Sceneria"

– zilustruj świat widziany przez „różowe okulary" czyli nie ten, który istnieje, ale ten, który Ci się marzy.
– wprowadź do wymyślonego świata jeden z obrzędów świata realnego: obchodzenie urodzin, walentynki, wesele, koniec roku szkolnego.
– napisz historię pierścienia zmieniającego kolor w zależności od nastroju bohatera
– c.d. o korelacji nastroju i miejsca : opisz stare zamczysko uwzględniając nastrój grozy
– opisz swoją drogę do szkoły osobie niewidomej, tak aby nie stała jej się krzywda. Na zasadzie analogii Twoim zadaniem jest stać się „okiem" czytelnika.

Lekcja pt. „Fabuła"

Lekcja pt. „Punkty widzenia"

Lekcja pt. „ Poprawki krawieckie"

Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w wieku od 9 do 13 lat. Jeden cykl obejmuje 8 godzinnych spotkań. Zakres zadań i tematów jest szerszy niż na proponowanym schemacie.

Prowadzenie
Anna Szlagowska
– ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Polonistyki UW. Posiada bogate doświadczenie dydaktyczne: nauczała historii literatury, sztuki mówienia i dialogu oraz stylistyki czyli reguł prawidłowego pisania. Brała udział w wielu konferencjach dotyczących literatury i muzyki, jest autorką artykułów, tłumaczeń, recenzji. Ma szerokie zainteresowania: muzyka, film, malarstwo, filozofia, teatr – stanowią one jedno ze źródeł inspiracji dla jej twórczości. Pisze wiersze, opowiadania, a także piosenki oraz bajki dla dzieci.

Więcej: http://sztukarnia.pl/warsztaty-tworczego-pisania-dla-mlodziezy/

Liczba osób w grupie: min.2 osób, max. 8 osób

Wiek: 9-13 lat

Miejsce: Sztukarnia, ul. Lewicka 10, Warszawa

Cena

8 spotkań po 1 godz. – 250 zł

717 ocen
4.98
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent