Projekt ma na celu popularyzowanie literatury i czytelnictwa wśród najmłodszych.
Od września do grudnia 2011, dzięki wsparciu Urzędu Miasta Gdańska, tradycyjne Poranki Literackie w Cafe Fikcja będa miały bogatszą formę. Przygoda z ksiazka stanie się udziałem nie tylko dzieci, ale i rodziców. Do dyskusji o wychowaniu i rozwoju dziecka zapraszają prof. Marta Bogdanowicz i dr Małgorzata Cackowska z UG.
Projekt "a JA czytam" pomoże Rodzicom pokazać dziecku drogę do świata książki, a także wykorzystywać literaturę w rozmowach z dzieckiem o świecie. Dzieci w tym czasie będą uczestniczyć w warsztatach o ulubionych książkach. Będziemy wspólnie malować, rysować, czytać, opowiadać i słuchać.
Pomożemy Dzieciom udać się w podróż po świecie wyobraźni, samodzielnego myślenia, śmiałego spoglądania w przyszłość, po świecie cudownych historii i zachwycających przygód. Pomożemy poznać postacie, historie i opowieści, które znały i kochały pokolenia żyjące przed nami. Będziemy także przewodnikami po świecie najnowszej literatury dziecięcej i młodzieżowej.
Połączmy przyjemne z pożytecznym. Zaprzyjaźnijmy się z książkami !
Program warsztatów dla rodziców i dzieci 4-6 lat
2 września, godz. 17.00 – 18.30
Zajęcia integracyjne dla Milusińskich i ich Rodziców, które między innymi pomogą pokonać trudności w adaptacji przedszkolnej i szkolnej dzieci. (Pełny opis poniżej)
1 października, godz. 12.00- 13.30
Dla rodziców: „Książki obrazkowe otwierające i rozwijające wyobraźnię."
Dla dzieci : „Poczytanki" i zajęcia twórcze.
22 października, godz. 12.00- 13.30
Dla rodziców: Stereotypowe i niestereotypowe przedstawianie dziewcząt i chłopców w literaturze dziecięcej
Dla dzieci: „Poczytanki" i zajęcia twórcze.
12 listopada, godz. 12.00- 13.30
Książki obrazkowe i tzw. tematy ‘trudne′: spotkanie z rodzicami oraz zajęcia twórcze dla dzieci.
10 grudnia, godz.12.00 -13.30
Dla rodziców: „ Dziecko -Dzieciństwo- Dorosły – Ideologie. Problemy relacji w książkach dla dzieci."
Dla dzieci: „Poczytanki" i zajęcia twórcze.
Udział w spotkaniach i warsztatach jest bezpłatny.
MIEJSCE SPOTKAŃ:
Cafe Fikcja, Gdańsk-Wrzeszcz, Al Grunwaldzka 99/101 (antresola).
ZAPISY:
biuro@miejce-dla-kultury.org
telefon: 507738027, 58 7101181uczestnictwo w warsztatach mailem lub telefonicznie)
——–
2 września
Każda zmiana w życiu człowieka przynosi ze sobą przeżycia ciekawe, radosne, ale czasami też bolesne i trudne. Takim ważnym momentem w życiu dziecka jest z pewnością przekroczenie po raz pierwszy progu przedszkola.
Jak pomóc dziecku pokonać lęki, które przeżywa, wkraczając w niezaną przestrzeń? Pod kierunkiem prof. Marty Bogdanowicz i Agnieszki Sikory poznamy ciekawe propozycje edukacyjne, które pomogą dzieciom (i rodzicom) oswoić się z tą nową życiową sytuacją.
OPIS WARSZTATÓW
Cele i metody:
– rozwijanie świadomości „siebie samego", świadomości przestrzeni i innych osób, które są wokół nas; uczenie się nawiązywania kontaktu z obcymi osobami i pogłębianie kontaktu ze znajomymi;
– doświadczanie radości z ruchu w zabawie – Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne; pedagogika zabawy
– doświadczanie dobrego dotyku – Dziecięce masażyki wg. Marty Bogdanowicz
– uczenie dobrego słuchania , rozumienia czytanego tekstu,
– rozwijanie zainteresowania książką
Organizacja:
Zajęcia odbywają się w grupie dzieci ich rodzeństwa i rodziców.
Uwagi organizacyjne:
Zajęcia odbywają się również na podłodze, bez obuwia ( w skarpetkach), dlatego zalecamy strój sportowy dla dzieci i rodziców.
WIĘCEJ O METODACH
Metoda Dobrego Startu jest stosowana w Polsce w różnych placówkach: opiekuńczych, edukacji i służby zdrowia. Może też być z powodzeniem wykorzystywana w domu podczas indywidualnych zabaw z dzieckiem. Stosuje się ją jako system ćwiczeń albo wykorzystuje się jej elementy. MDS znajduje zastosowanie we wspomaganiu rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, w zajęciach terapeutycznych z dziećmi o opóźnionym rozwoju, także z dziećmi ryzyka dysleksji, wykazującymi zaburzenia rozwoju psychomotorycznego w celu profilaktyki niepowodzeń szkolnych oraz z uczniami mającymi trudności w nauce czytania i pisania o różnym podłożu. MDS bardzo dobrze służy przygotowaniu dzieci 6-7 letnich do nauki czytania i pisania w przedszkolach oraz w edukacji – dzięki wielozmysłowemu uczeniu liter. Jest wykorzystywana w terapii dzieci dyslektycznych, a także niepełnosprawnych intelektualnie, autystycznych, z mózgowym porażeniem dziecięcym.
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne to system ćwiczeń i zabaw ruchowych, które wywodzą się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z dorosłym – tzw. baraszkowanie pojawiające się we wczesnym dzieciństwie.
Metoda Ruchu Rozwijającego jest propagowana na całym świecie jako jeden z ważniejszych czynników rozwoju psychomotorycznego małych dzieci. Wykorzystuje dotyk, ruch oraz wzajemne relacje fizyczne, emocjonalne i społeczne do rozszerzania:
świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego,
świadomości przestrzeni i działania w niej,
pogłębiania kontaktu z innymi ludźmi.
Ćwiczenia Ruchu Rozwijającego są okazją do:
poznania własnego ciała,
usprawniania motoryki,
poczucia własnej siły, sprawności i związanych z tym możliwości ruchowych.
Dzięki metodzie Ruchu Rozwijającego dziecko:
zaczyna mieć zaufanie do siebie, zyskuje poczucie bezpieczeństwa,
poznaje przestrzeń wokół siebie,
uczy się kontrolowania przestrzeni – poznaje przestrzeń, uczy się, jak jego ciało porusza się w przestrzeni, co rodzi zaufanie do własnego ciała oraz poczucie bezpieczeństwa wobec otoczenia,
dzieli przestrzeń z innymi ludźmi, co jest źródłem empatii,
nawiązuje kontakt początkowo z jedną osobą, potem z grupą – jest to okazja podjęcia współdziałania z innymi osobami, dostarcza poczucia wspólnoty i przeżycie szczęścia.