Jadzia Pętelka
Jadzia Pętelka

Oswoić przedszkole – przepis na dobrą adaptację dziecka w przedszkolu

📅 wtorek 17.06.2014 do wtorek 01.07.2014
Oswoić przedszkole – przepis na  dobrą adaptację dziecka w przedszkolu
Dla wielu rodziców jest to czas szczególnego napięcia i oczywistych, wynikających z dbałości o dziecko i jego potrzeby rozterek – czy dobrze robię, czy moje dziecko da sobie radę, jak zniosę jego płacz, itp. Dla rodziców to również czas zmiany – przeżywają własne emocje związane z rozstaniem, obawiają się tęsknoty, czują, że coś się kończy – dziecko wymyka się z orbity rodzicielskich wpływów i staje się częścią mniej kontrolowanego środowiska, tworzy nowe relacje, podlega ich oddziaływaniom. Gdy rodzice podchodzą z lękiem do faktu, że dziecko ma rozpocząć edukację przedszkolną, ta postawa udziela się dziecku, gdyż jak wiemy, dziecko charakteryzuje niezwykła zdolność wyczuwania nastroju rodziców i reagowania nań.

Aby uczynić ten moment łatwiejszym, warto zdać sobie sprawę, że rodzice mają wpływ na to jak przebiegnie adaptacja dziecka w przedszkolu.

Co może pomóc Twojemu dziecku w adaptacji przedszkolnej:

• Przekonanie i wiara rodziców, że przedszkole nie jest złem koniecznym, a najlepszym co w tym okresie rozwojowym możemy zapewnić dziecku. W przedszkolu dziecko ma więcej okazji do doświadczenia tego, że ludzie są różni, różnie reagują, różnie się zachowują, o tych samych sprawach mówią i myślą inaczej. Doświadczanie tego rodzaju różnic jest znaczącym motorem rozwoju. W przedszkolu dzieci mają okazję uczyć się nie tylko od dorosłych, ale też od rówieśników, mogą uczyć się wzajemnej pomocy, organizowania sobie samemu czasu, a także dzielić się doświadczeniami i wrażeniami. Zdobywają innego rodzaju kompetencje, zarówno intelektualne, jak też społeczne i emocjonalne, niż w otoczeniu najbliższych – dorosłych. Przedszkole stwarza okazję do dokonywania istotnych porównań siebie z innymi, stając się okazją do budowania spójnego obrazu siebie i realistycznej samooceny.

• Spokojna i zrównoważona emocjonalnie postawa, wiedza rodziców na temat przedszkola, proponowanych w nim metod pracy, poczucie spójności oferty przedszkolnej z przekonaniem rodziców na temat tego co jest najlepsze dla ich dziecka.

• Poznanie przedszkola, rozmowa z opiekunem grupy, do której ma dołączyć dziecko, przekazanie mu możliwie wyczerpującej informacji o dziecku, w myśl zasady, że wszystko ma znaczenie – zwyczaje dziecka, jego sposób zachowania i reagowania w sytuacjach trudnych, to co lubi, co sprawia mu przyjemność, co je uspokaja.

• Rozmowy z dzieckiem, entuzjastyczne opowiadanie mu o tym, co ciekawego może je spotkać w przedszkolu.

• Udział w zajęciach adaptacyjnych, by dziecko mogło oswoić miejsce, poznać rytuały związane z organizacją podstawowych aktywności przedszkolnych.

• W miarę możliwości i dla własnego spokoju – zapewnienie dziecku stopniowej adaptacji – poprzez krótszy czas przebywania w przedszkolu.

• Zorganizowanie dziecku w okresie adaptacyjnym – wyjątkowego czasu po wyjściu z przedszkola – zabranie go w ulubione miejsce, spędzanie z nim czasu w sposób aktywny i w bliskości, by dziecko czuło, że więź z rodzicem nie uległa zmianie.

• Dotrzymywanie słowa – odbiór dziecka w czasie na który się z nim umówimy. Dziecko inaczej niż dorośli doświadcza czasu, jego czas organizuje porządek dnia, rytm, stałość rytuałów, kolejne aktywności – rodzic może uzgodnić z dzieckiem kiedy je odbierze – np. po obiadku, po podwieczorku… Dziecko w ten sposób będzie spokojniejsze, bo upływ czasu stanie się bardziej przewidywalny.

• Jasny rytuał pożegnania – ciepłego i serdecznego, ale nie przedłużanego przez rodzica.

• Zapewnienie dziecku czegoś, co będzie mu przypominać dom – zdjęcie rodziny, figurki, które będą reprezentować członków  rodziny.

• Odgrywanie sceny pożegnania z rodzicami z użyciem figurek, lalek.

• Przygotowanie nagrody dla dziecka – dzieci uwielbiają drobiazgi przygotowane dla rodziców – dyplomy, medale, laurki – dla najdzielniejszego synka lub córeczki.

Jednocześnie warto pamiętać, że zarówno dla dziecka jak i rodzica, moment pójścia do przedszkola jest wydarzeniem ważnym, ale też niełatwym, stąd należy przyzwolić dziecku i sobie również na pojawienie się różnych emocji oraz być zarówno dla siebie jak i dziecka wyrozumiałym.

Daria Kleina – Schmidt, psycholog, psychoterapeuta, właścicielka Przedszkola "Dobre Przedszkole i Kropka" (www.przedszkole-kropka.pl)

185 ocen
4.96
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent