Aby uczynić ten moment łatwiejszym, warto zdać sobie sprawę, że rodzice mają wpływ na to jak przebiegnie adaptacja dziecka w przedszkolu.
Co może pomóc Twojemu dziecku w adaptacji przedszkolnej:
• Przekonanie i wiara rodziców, że przedszkole nie jest złem koniecznym, a najlepszym co w tym okresie rozwojowym możemy zapewnić dziecku. W przedszkolu dziecko ma więcej okazji do doświadczenia tego, że ludzie są różni, różnie reagują, różnie się zachowują, o tych samych sprawach mówią i myślą inaczej. Doświadczanie tego rodzaju różnic jest znaczącym motorem rozwoju. W przedszkolu dzieci mają okazję uczyć się nie tylko od dorosłych, ale też od rówieśników, mogą uczyć się wzajemnej pomocy, organizowania sobie samemu czasu, a także dzielić się doświadczeniami i wrażeniami. Zdobywają innego rodzaju kompetencje, zarówno intelektualne, jak też społeczne i emocjonalne, niż w otoczeniu najbliższych – dorosłych. Przedszkole stwarza okazję do dokonywania istotnych porównań siebie z innymi, stając się okazją do budowania spójnego obrazu siebie i realistycznej samooceny.
• Spokojna i zrównoważona emocjonalnie postawa, wiedza rodziców na temat przedszkola, proponowanych w nim metod pracy, poczucie spójności oferty przedszkolnej z przekonaniem rodziców na temat tego co jest najlepsze dla ich dziecka.
• Poznanie przedszkola, rozmowa z opiekunem grupy, do której ma dołączyć dziecko, przekazanie mu możliwie wyczerpującej informacji o dziecku, w myśl zasady, że wszystko ma znaczenie – zwyczaje dziecka, jego sposób zachowania i reagowania w sytuacjach trudnych, to co lubi, co sprawia mu przyjemność, co je uspokaja.
• Rozmowy z dzieckiem, entuzjastyczne opowiadanie mu o tym, co ciekawego może je spotkać w przedszkolu.
• Udział w zajęciach adaptacyjnych, by dziecko mogło oswoić miejsce, poznać rytuały związane z organizacją podstawowych aktywności przedszkolnych.
• W miarę możliwości i dla własnego spokoju – zapewnienie dziecku stopniowej adaptacji – poprzez krótszy czas przebywania w przedszkolu.
• Zorganizowanie dziecku w okresie adaptacyjnym – wyjątkowego czasu po wyjściu z przedszkola – zabranie go w ulubione miejsce, spędzanie z nim czasu w sposób aktywny i w bliskości, by dziecko czuło, że więź z rodzicem nie uległa zmianie.
• Dotrzymywanie słowa – odbiór dziecka w czasie na który się z nim umówimy. Dziecko inaczej niż dorośli doświadcza czasu, jego czas organizuje porządek dnia, rytm, stałość rytuałów, kolejne aktywności – rodzic może uzgodnić z dzieckiem kiedy je odbierze – np. po obiadku, po podwieczorku… Dziecko w ten sposób będzie spokojniejsze, bo upływ czasu stanie się bardziej przewidywalny.
• Jasny rytuał pożegnania – ciepłego i serdecznego, ale nie przedłużanego przez rodzica.
• Zapewnienie dziecku czegoś, co będzie mu przypominać dom – zdjęcie rodziny, figurki, które będą reprezentować członków rodziny.
• Odgrywanie sceny pożegnania z rodzicami z użyciem figurek, lalek.
• Przygotowanie nagrody dla dziecka – dzieci uwielbiają drobiazgi przygotowane dla rodziców – dyplomy, medale, laurki – dla najdzielniejszego synka lub córeczki.
Jednocześnie warto pamiętać, że zarówno dla dziecka jak i rodzica, moment pójścia do przedszkola jest wydarzeniem ważnym, ale też niełatwym, stąd należy przyzwolić dziecku i sobie również na pojawienie się różnych emocji oraz być zarówno dla siebie jak i dziecka wyrozumiałym.
Daria Kleina – Schmidt, psycholog, psychoterapeuta, właścicielka Przedszkola "Dobre Przedszkole i Kropka" (www.przedszkole-kropka.pl)
Dobre Przedszkole i Kropka
Dobre Przedszkole i Kropka łączy w sobie najlepsze koncepcje wychowawczo - edukacyjne, osadzone w duchu humanistycznych, uniwersalnych wartości, stwarza warunki do kształtowania zdrowej i pełnej osobowości dziecka i jego zrównoważonego rozwoju. Misją Przedszkola jest wspierać …
60-573 Poznań
604 528 423, 608 508 580
info@przedszkole-kropka.pl
http://www.przedszkole-kropka.pl