nieLETNI krytycy teatralni poszukiwani

📅 piątek 16.10.2015 do sobota 31.10.2015
nieLETNI krytycy teatralni poszukiwani

https://www.facebook.com/events/434836763368171/

nieLETNI krytycy teatralni

nieLETNI, czyli nieobojętni, pomiędzy 6. a 9. rokiem życia 
KRYTYCY, czyli próbujący samodzielnie konstruować i wyrażać opinie na temat obejrzanych spektakli
TEATRALNI, czyli lubiący wyprawy w światy nieznane

Całoroczne warsztaty, podczas których uruchomimy wyobraźnię, ciała i umysły po to, żeby
z pełnym zaangażowaniem odwiedzać warszawskie teatry i oglądać wybrane spektakle. Regularne wyprawy do teatru będą dla nas pretekstem do sprawdzenia, jakie propozycje przygotowali dla najmłodszych widzów twórcy teatralni. Nie uważacie, że czas najwyższy na opinie samych zainteresowanych?
Nasze wspólnie wypracowane "pocztówki recenzenckie" trafią do samych twórców.

SPOTYKAMY SIĘ:
w każdy czwartek w godz. 16:00 – 18:00
i raz w miesiącu (w niedziele) wspólnie wychodzimy do teatru

STARTUJEMY:
15 października 2015 r.

MIEJSCE SPOTKAŃ
LUB/LAB
Lubelska 30/32

OPŁATA MIĘSIECZNA:
50zł (warsztaty+bilet do teatru)

ZAPISY
pod adresem: lubielublab@gmail.com
lub na miejscu podczas pierwszego spotkania 15 października w LUB/LABie 
więcej szczegółów: 601283924 lub 606200396

Zapraszamy!
Stowarzyszenie Pedagogów Teatru
http://pedagodzyteatru.org/

PROWADZENIE:

Joanna Krukowska, Dominika Szulc, Stowarzyszenie Pedagogów Teatru

Joanna Krukowska – animator społeczno-kulturalny, pracownik Działu Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie zajmuje się projektem Lato w teatrze. Ukończyła kurs Teatroterapii w Teatrze Dzieci Zagłębia, kurs Teatr Szkolny w Polskim Ośrodku Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla dzieci i Młodzieży Assitej, a także Szkołę Pedagogów Teatru przy Instytucie Teatralnym. Prowadziła autorskie zajęcia i grupę teatralną na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie i warsztaty do spektakli, między innymi podczas festiwalu Nówka Sztuka. Brała udział w "Akcji Labirynt" organizowanej przez Fundację "Muzyka jest dla wszystkich", a także prowadzi warsztaty z dziećmi i młodzieżą w klubokawiarniach, szkołach i przedszkolach. Była członkiem jury XI Festiwalu Małych Form Teatralnych Gimnazjów Mazowieckich. W wolnych chwilach szyje na maszynie.

Dominika Szulc – koordynatorka projektów edukacyjnych w Teatrze Powszechnym w Warszawie, gdzie pracuje też warsztatowo: z dziećmi, młodzieżą i nauczycielami. Studiowała w Łodzi, Gdańsku
i Warszawie różne dyscypliny kulturoznawstwa (spec. teatrologiczna, animacja kultury) oraz filologię słowiańską. W ramach stażu działała w Stowarzyszeniu Artystycznym KUD SREDINA w Lublanie. Uczestniczyła w Szkole Pedagogów Teatru przy Instytucie Teatralnym. Współpracowała przy projektach teatralnych i animacyjnych m.in. podczas Akcji Labirynt, Teatralnego Spięcia, Festiwalu Wybrzeże Sztuki, Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego, Festiwalu Teatrów Wiejskich ZWYKI, Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych Dziatwa. Intensywnie myśli i marzy o podjęciu działań lokalnych w swojej rodzinnej miejscowości – Rawie Mazowieckiej.

Stowarzyszenia Pedagogów Teatru

SPT powstało w kwietniu 2010 roku, wyłaniając się z projektu TISZ ANEX, zorganizowanego przez Instytut Teatralny w Warszawie. SPT promuje ideę pedagogiki teatru, realizując jej założenia w praktyce i budując na różne sposoby przestrzeń współpracy pomiędzy artystami a widownią, ze szczególnym uwzględnieniem teatrów i szkół. Wspiera artystów teatru pracujących z amatorami, nauczycieli prowadzących grupy teatralne. Projekty: „Teatr.CTRL +V" (warsztaty do spektakli dla nauczycieli i gimnazjalistów w małych miejscowościach), „Teatralne Spięcie" (budowanie współpracy między teatrami a lokalnymi szkołami), „Ja jestem ja „ (produkcja spektaklu Teatru 21 i warsztaty dla dzieci w wieku przedszkolnych oraz pedagogów przedszkolnych).

SPT współpracuje m.in. z: TR Warszawa (Warsztaty Otwarte do spektakli z repertuaru), Teatrem Powszechnym im. Z. Hübnera (warsztaty w ramach projektów „Teatr w klasie", „Teatralne Spięcie"), Teatrem Studio w Warszawie(warsztaty dla dzieci i rodziców do spektaklu „Jak zostałam Wiedźmą?", Teatrem Dramatycznym w Warszawie (warsztaty do Małych Warszawskich Spotkań Teatralnych), Fundacją „Muzyka jest dla wszystkich" przy „Akcji Labirynt").

Informacje szczegółowe:

NieLETNI krytycy to działanie pozwalające dzieciom w wieku wczesnoszkolnym na aktywne włączenie się w warszawską ofertę teatralną. W ramach projektu dzieci oglądają wybrane spektakle teatralne, które służą im do pracy warsztatowej wokół tematyki i formy przedstawienia. Materia spektaklu jest punktem wyjścia do stworzenia w działaniach warsztatowych przestrzeni do własnej wypowiedzi uczestników, przy jednoczesnym budowaniu w nich poczucia sprawczości oraz wzmacnianiu wagi wyrażanych przez nich opinii. Projekt NieLETNI krytycy daje
podstawy do stworzenia grupy widzów nie bojących się wyrażania własnego zdania i gotowych do podjęcia partnerskiego dialogu z twórcami spektakli.

Codzienna edukacja formalna w szkole rzadko jest skoncentrowana na budowaniu przestrzeni dla wolnego, nieskrępowanego i kreatywnego myślenia. W nowej podstawie programowej, skupionej nie tylko na nauczaniu treści, ale wymieniającej rozmaite kompetencje społeczne, wskazano na umiejętność formułowania własnych sądów. Jednak praktyka szkolna pokazuje, że nauczyciele często są skupieni na przygotowaniu uczniów do testowej formuły sprawdzania ich wiedzy i umiejętności (na wszystkich poziomach nauczania). Przygotowanie do odpowiedzi z tzw. klucza nie rozwija wśród młodych ludzi umiejętności samodzielnego myślenia. Ten proces powinna wzmocnić edukacja nieformalna, realizowana przez instytucje i organizacje pozaszkolne. Zdolności interpretacyjne dzieci są hamowane przez system szkolny, rzadko mają okazję do wyrażania własnych opinii, często powielają oceny zasłyszane u osób dorosłych Projekt Nieletni krytycy wyrasta z potrzeby umożliwienia dzieciom wyrażania własnej opinii, pobudzenie ich do wyrażania świadomych ocen i ich argumentacji, ukazania, że zdanie najmłodszych jest ważne – bo budowania własnej opinii uczymy się już od najmłodszych lat. Stowarzyszenie Pedagogów Teatru współpracowało już przy poprzednich projektach (choćby przy produkcji i eksploatacji spektaklu "Ja jestem ja" oraz "Śmiertelenie trudna gra" Teatru 21) z nauczycielami. Rozpoznanie sytuacji przeprowadzone zostało na podstawie kontaktów z pedagogami, którzy wskazują na potrzebę uzupełnienia programu szkolnego zajęciami w znacznym stopniu rozwijającymi kompetencje społeczne oraz krytyczne.

Nieletni krytycy to także wynik potrzeby stworzenia alternatywy z obszaru edukacji teatralnej, która skoncentrowana jest przede wszystkim na tworzeniu spektakli z dziećmi, a nie na zaangażowanym uczestnictwie młodych ludzi w życiu teatralnym. Istotne jest poszerzenie oferty teatralnej dla dzieci o działania związane z krytyczną refleksją, nie ograniczając się jedynie do aktywności o charakterze artystycznym. Nie każde dziecko musi czuć się dobrze w roli aktora.

Zaangażowanie widowni w krytyczną wypowiedź na temat teatralnego dzieła sztuki związane jest  także z potrzebą kształcenia świadomości odbiorców. Nieletni krytycy to także pierwszy krok służący skróceniu dystansu pomiędzy twórcami a odbiorcami, pobudzenie do refleksji dla kogo się tworzy (jakie wybiera się formy i tematy). Kontynuacją projektu będzie bowiem stworzenie platformy spotkań artystów i widzów w kontekście stymulowania potrzeb konkretnych odbiorców.

281 ocen
4.96
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent