Jadzia Pętelka
Jadzia Pętelka

Majówka w Poznaniu

📅 sobota 03.05.2014
Majówka w Poznaniu

Sobota, 3 maja godz. 10.00-16.00, CWJ Hipodrom Wola

WSTĘP WOLNY


TRADYCYJNE GRY I ZABAWY – PROWADZENIE – STUDENCI AWF pod kierunkiem dr Małgorzaty Bronikowskiej.

Pełne opisy poszczególnych gier zamieszczone są na stronie internetowej www.estrada.poznan.pl. Podczas pikniku odbędą się również warsztaty plastyczne dla dzieci oraz pokazy kaskaderów konnych i woltyżerki. 

 

KAPELA

Przybory: Kamienie (wykonane z drewna), kule drewniane, kapelusz

Teren do gry: około 16m2, ustawienie w kole o średnicy mniej więcej 3-5m (w zależności o wieku grupy gtającej).

Zasady: Gra polega na trafianiu kamieniem w stożek ustawionych kamieni przez stojących na obwodzie koła uczestników tak, aby zburzyć go. Kapeli pilnuje „kapelmistrz" wyposażony w nakrycie głowy (kapelusz/czapka). Jeśli uda się rozbić stożek kamieni, kapelmistrz najpierw musi ustawić rozrzucone kamienie, potem dopiero może rzucać czapką w tego, który ten stożek rozbił. W czasie kiedy kapelmistrz ustawia kapelę, rzucający kamieniem biegnie po swój kamień i próbuje wrócić na swoje miejsce zanim stojący w środku uczestnik ustawi kapliczkę i będzie próbował trafić biegnącego z powrotem. Aby grę uczynić bezpieczniejszą zamiast kamieni do rzucania w kapliczkę stosujemy drewniane kule, które toczymy (nie rzucamy!) w kierunku ustawionej wieżyczki z kamieni.

 

KUBB

Przybory: Klocki do gry w kubb: Król, 10 obrońców , 6 kołków

Teren do gry powinien mieć wymiary 5 x 8 m. Król ustawiany jest na samym środku terenu. Obrońców ustawia się na liniach końcowych boiska, 5 po każdej ze stron. Zarówno król jak i obrońcy stoją na swych kwadratowych podstawach.

Zasady: Zawodnicy dzielą się na 2 drużyny. Każda staje przy własnej linii końcowej, na której stoją jej obrońcy. Drewniane kołki rzuca się od dołu. Obrońców również rzuca się od dołu, ale dodatkowo można wprowadzić je w ruch obrotowy. Gra toczy się turami – zmiana następuje po wyrzuceniu przez drużynę wszystkich kołków (6). Drużyna A rzuca kołkami w obrońców drużyny B, aby je zbić. "Zbitych obrońców" przerzuca na połowę przeciwnika i stają się oni obrońcami przeciwnika (drużyny A). Następnie rzucając 6 kołkami ekipa B stara się zbić jak najwięcej obrońców drużyny A (czyli również te, które wcześniej zbiła drużyna A i zostały wyrzucone przez drużynę B na połowę drużyny A). Gdy jacyś obrońcy stoją na polu danej drużyny (przeciwnicy nie zbili wyrzuconych przez siebie "zbitych obrońców"), może ona wykonywać rzuty z linii, którą wyznacza najbliższy królowi obrońca. Kiedy drużyna zbije wszystkich obrońców, wraca na linię końcową i może zbijać Króla. Drużyna, która pierwsza zbije Króla, wygrywa. Jednak drużyna, która przedwcześnie zbije Króla, automatycznie przegrywa.

 

PETANQUE

Dwie drużyny grają przeciwko sobie. Składają się one z dwóch lub trzech graczy, którzy mają łącznie 6 kul na drużynę. Mogą również współzawodniczyć dwie osoby. W drużynach jedno- oraz dwuosobowych każdy gracz ma trzy kule, a w drużynach trzyosobowych, każdy gracz ma dwie kule.

Przed rozpoczęciem gry należy ustalić (wylosować), która drużyna ma prawo wyznaczyć cel, czyli wyrzucić małą drewnianą kulkę o średnicy 25-30 mm (świnkę) na odległość od 6 do 10 metrów.

Zawodnicy rzucają kule z okręgu o średnicy 35-50 cm, a w czasie rzutu obie stopy rzucającego muszą dotykać ziemi tak długo, aż rzucona kula spadnie na ziemię. Grę rozpoczyna zawodnik z drużyny, która rzuciła „świnkę", próbując umieścić swoją kulę jak najbliżej świnki. Następnie jeden z graczy drużyny przeciwnej rozgrywa swoją kulę, mając do wyboru trzy możliwości:

• celuje jak najbliżej świnki

• celuje w kulę przeciwnika, próbując ją wybić (odsunąć od świnki)

• stara się przesunąć „świnkę" tak, by oddalić ją od kuli przeciwnika.

Jeśli po rzucie jego kula znajduje się najbliżej „świnki", to następny rzut należy do drużyny przeciwnej. Jeśli natomiast zawodnikowi nie udało się umieścić kuli najbliżej świnki, to jego drużyna gra do momentu, kiedy ich kula znajdzie się najbliżej „świnki" lub do wyczerpania wszystkich swoich kul. Jeżeli jedna drużyna nie ma już kul, to druga drużyna rozgrywa wszystkie kule, które jej pozostały w grze. Po wyrzuceniu wszystkich kul obu drużyn następuje koniec pierwszej rozgrywki. Punkty zdobywa tylko jedna drużyna, w zależności od tego, ile kul ma bliżej „świnki" od kul przeciwnika, a więc możliwe jest zdobycie od 1 do 6 punktów. Koniec partii następuje wtedy, gdy którakolwiek z drużyn zdobędzie 13 punktów.

 

RZUCANIE PODKOWĄ/QOITS

W odmianie sportowej rzutu podkową stosuje się pole gry o wymiarach: dł. 15,25 m, sz. 3 m, wysokość wystającej części pręta 0,3 m.

Przybory: Każdy z grających ma dwie podkowy lub odpowiednio wyprofilowane pręty metalowe lub z tworzenia sztucznego.

Zasady: Dowolna ilość osób. Zawodnicy rzucają z pola gry kolejno w kierunku jednego pręta. Pełnym trafieniem określa się rzut, gdy podkowa uderzając płasko o podłoże nasunie się na pręt. Uderzenie w pręt liczy się jako trafienie, jeżeli podkowa nie oddali się od celu na odległość większą niż 15 cm. Za pełne trafienie zawodnik otrzymuję 3 pkt., za uderzenie w cel 1pkt. Gracz który uzyskał pierwszy określoną (umówioną) liczbę punktów zostaje zwycięzcą.

 

 

CROQUET

Zasady gry: na wcześniej rozstawionym polu z zaznaczonymi w odpowiednim miejscu gates (bramkami) grający muszą ‘przeprowadzić′ swoją kulę uderzeniami drewnianymi, specjalnie do gry przygotowanymi młoteczkami tak szybko, jak to tylko możliwe. Jednorazowe uderzenia poszczególnych grających następują w ustalonej wcześniej kolejności. Wygrywa ten zawodnik, który najwcześniej doprowadzi własną kulę do wyznaczonej mety.

 

BIERKI

Na wzór bierek stołowych gra w duże (około 1m długości) bierki z zasadą zebrania ich jak największej liczby.

LINA

W zależności od grupy chętnych proponujemy:

1. Drużynowe/indywidualne przeciąganie liny

2. Rodzinne przeciąganie liny związanej końcami

3. Przeciąganie liny w czworokącie do wyznaczonego miejsca

 

ŁAMIGŁÓWKA

Propozycja wspólnego ułożenia prostej, wykonanej z litego drewna łamigłówki dla rodziny, grupy przyjaciół, nieznajomych.

Przednia zabawa kształtująca współpracę.

P.S. Zawsze mamy dodatkowy sprzęt (na wszelki wypadek), także liczba propozycji może się zwiększyć w zależności od potrzeb.

 

DNI UŁANA | 1-4 MAJA
W obecnej formule Dni Ułana odbywają się od niemal 30 lat. Łączą uroczystości oficjalne odbywające się w centrum miasta z zawodami kawaleryjskimi, pokazami i inscenizacjami oraz rodzinnym piknikiem. Święto Ułanów Poznańskich w obecnym kształcie jest jednym z największych spotkań wojska i środowisk kultywujących tradycje kawaleryjskie w Polsce. Uroczystości cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem mieszkańców Poznania będąc doskonałą okazją do promocji obronności i pozytywnego wizerunku Wojska Polskiego. Stałymi elementami święta są capstrzyk, apel poległych, msza upamiętniająca zmarłych, zamordowanych i poległych żołnierzy Pułku.

672 ocen
4.98
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent