Królik i Misia
Królik i Misia

Działania edukacyjne Muzeum Etnograficznego w Krakowie

📅 środa 12.09.2012 do wtorek 25.06.2013
Działania edukacyjne Muzeum Etnograficznego w Krakowie

OFERTA EDUKACYJNA DLA SZKÓŁ

Warsztaty muzealne dla szkół prowadzimy od poniedziałku do niedzieli. W tygodniu przyjmujemy grupy w godzinach 8:30-17:30. W sobotę 11:00-17:30, a niedzielę 11:00-13:30. Zajęcia dostosowane są do wieku uczestników. Tematyka warsztatów odpowiada założeniom podstawy programowej, a także poszerza zawarte w niej treści o nowe wątki:

1/ DLA PRZEDSZKOLI:

Warsztaty dla grup przedszkolnych wzmacniają w dzieciach umiejętność obserwacji, zadawania pytań oraz samodzielnego szukania odpowiedzi. Tworzą sytuacje sprzyjające poczuciu radości i satysfakcji z wykonywanych zadań. Poprzez działania ukierunkowane na różne zmysły wspierają rozwój ruchowy i poznawczy dzieci.

Zielnik. Jak przetrwać w lesie i na łące?
Od czego zaczyna się życie roślin? Gdzie można znaleźć podwieczorek, gdy sklepy są zamknięte? Jakie zioła rosną wokół nas i do czego służą? Z czego dawniej wykonywano leki i materiały? Jakie gatunki roślin są pod ochroną? Badania terenowe w muzealnych salach i przeglądanie zielników rozbudzą zainteresowanie uczestników lokalnym światem roślin.

Księga stołu
Dlaczego na stole zapisywano drogę do skarbu? Czy dawniej jadano śniadanie? Jakie przepisy mieściła tradycyjna książka kucharska? Jak zjeść rodzinny obiad przy pomocy jednej łyżki? Przegląd kuchennej zastawy oraz wnętrz krakowskiej
i podhalańskiej kuchni wprowadzi uczestników w proces wypieku chleba i małopolskie potrawy świąteczne.

Stare bardzo nowe. Na zbójnickich ścieżkach w kierpcach na obcasach
Kto odkrył Zakopane? Kim byli zbójnicy? Czy można nosić kierpce na obcasach? Jak wygląda parzenica, dziewięciokrzew i skąd wzięły się wzory na oscypki? Wzory zakopiańskie są żywą inspiracją dla współczesnych projektów. Detektywistyczna wędrówka po wystawie śladem dawnych wzorów pozwoli na twórcze czerpanie z tradycji.

Ile zapachów zna Twój nos?
Jak pachnie świat, gdy zamkniemy oczy? Kto wodzi nas za nos ? Czy na bazie zapachów można zrobić przetwory? Muzealna kolekcja zapachów wzbogaci się o zapachy wyprodukowane przez uczestników. Spacer z zamkniętymi oczami po starej izbie szkolnej, olejarni i tajemniczym foluszu uaktywni wyobraźnię i wzmocni umiejętność koncentracji.

Wzory na dom
Kto mieszkał w szałasie, a kto w drewnianej chacie? Czy dawniej dzieci miały własny pokój? Czy dom zawsze musi stać na ziemi ? Jak zmieścić 5 osób w jednej izbie ? Czym różnią się dzisiejsze sprzęty domowe od tych sprzed 100 lat? Naukę projektowania przestrzeni wspomoże przegląd muzealnych wnętrz domów Krakowiaków i Górali oraz współczesnych projektów mieszkań.

Chodź, opowiem Ci legendę
Jak mogą wyglądać postacie z krakowskich legend? Czy smok zawsze musi być czarnym charakterem? Jak inaczej mogą kończyć się znane legendy ? Poznawanie wybranej krakowskiej legendy połączone z przygotowaniem scenografii i marionetek. Pierwsze kroki do interpretacji tekstu i rozwijanie umiejętności ruchowych i manualnych.

Cztery pory roku. Jesień
Jak żegnano się z latem? Na czym polegał Dzień Zaduszny? Jak świat przyrody przygotowuje się do zimy? Jesienny wzornik kolorów tworzony na podstawie barw odnalezionych wśród muzealnej kolekcji. Ćwiczenia związane z audiosferą jesiennego lasu i jego mieszkańców, rozwijające wyobraźnię twórczą.

Muzeum, proszę dotykać!
Jakie są w dotyku muzealne przedmioty? Czy można rozpoznać przedmiot nie widząc go? Zadania z różnymi fakturami i materiałami. Dobieranie przedmiotów do pary, tworzenie własnych próbek różnorodnych faktur. Rozwijanie zdolności kinetycznych i poznawanie pojęć związanych ze zmysłem dotyku.

Wszystko po krakowsku
Jak żyli dawni krakowiacy i krakowianki? Jakie wydarzenia wyznaczały rytm życia ówczesnych ludzi? Ciekawy start w kierunku poznawania tradycji regionu przy pomocy oryginalnych strojów, tradycyjnych zabawek i lokalnych melodii.

Grzechotki, terkotki, instrumenty dęte- zrób to sam!
Czy dźwięki rożnych instrumentów mogą nam coś powiedzieć o ludziach i miejscach z których pochodzą? Jaką rolę odgrywa muzyka w życiu człowieka w różnych zakątkach ziemi, jak nadaje rytm jego codzienności i świętom? Czy instrumenty mogą leczyć, zaklinać zwierzęta, wyrażać emocje? Wsłuchiwanie się w rytmy ziemi, przyrody a także naszej codzienności. Obserwacja bogactwa form i ornamentów zdobiących instrumenty z całego świata.

Laboratorium zabawki
Jakimi zabawkami bawiły się dzieci sto lat temu w Małopolsce? Czy dzieci na całym świecie bawią się w to samo? Obserwacja podobieństw i różnic zabawek z różnych stron świata. Przyglądanie się jak codzienne otoczenie i natura wpływają na ich kształt. Uruchamianie ciała, wyobraźni i pierwsze próby z samodzielnym wykonywaniem zabawkowych mechanizmów.

Czas niecodzienny. Boże Narodzenie
Jak wyglądają opłatkowe światy? Co wspólnego ma pająk z Bożym Narodzeniem? Ile zastosowań ma słoma? Czy choinka może wisieć do góry nogami? Poznawanie zwyczajów wigilijnych od poranku do zmierzchu. Wzory, dekoracje i wigilijne potrawy. Opowieści o regionalnych zwyczajach a współczesna bożonarodzeniowa tradycja.

2/DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

Warsztaty dla grup na poziomie szkoły podstawowej uczą samodzielnego wyciągania wniosków w oparciu o doświadczenia i obserwacje. Stymulują uczestników do pracy w grupie. Rozwijają ciekawość i inspirują do poznawania różnorodnych dziedzin wiedzy.

Mały etnograf. Pierwsze kroki w muzeum
Jak można poznać historię jakiegoś przedmiotu? Kim jest kolekcjoner i jak powstaje kolekcja? Czy można założyć muzeum u siebie w domu? Przeszukiwanie zbiorów i tworzenie własnej ekspozycji. Praca z zeszytem ćwiczeń wprowadzającym w tajniki warsztatu etnografa.

Chwila dla czasu
Co by było gdyby czas nagle zniknął? Jak powstawały miary czasu? Czym jest drzewo genealogiczne? Różnice i podobieństwa pomiędzy współczesnością a światem naszych pradziadków. Czas historyczny a czas prywatny. Oglądanie archiwalnych fotografii i różnych przyrządów służących do pomiaru czasu.

Co masz dziś na sobie?
Koszula czy bluza od dresu? Kierpce czy trampki ? Ubrania to potrzeba, obyczaj czy moda? Dawne i dzisiejsze techniki wyrobu materiału. Stroje pradziadków i współczesne kolekcje inspirowane dawnymi wzorami. Praktyczne, ładne, znaczące – rozmowa o funkcjach stroju dawniej i dzisiaj. Sprawdzanie jak stare wzory strojów funkcjonuje na współczesnej ulicy.

Re:kreacje. Drugie życie rzeczy
Co można zrobić z plastikowej butelki? Ile kilogramów śmieci produkuje Twój dom? Czego może nauczyć nas świat sprzed epoki syntetycznych polimerów? Opowieści o ekologii i recyklingu na podstawie życia dawnych mieszkańców Małopolski. Nauka prostych sposobów twórczego przetwarzania niepotrzebnych przedmiotów.

Jak powstawały naczynia?
Kubek czy szklanka, misa czy talerz, dzban czy wazon ? Do czego służyły te, wydawałoby się oczywiste, przedmioty? Wizyta w warsztacie garncarza przybliża techniki wytwarzania i zdobienia naczyń. Do tego samodzielna próba sił w lepieniu z gliny.

Po nitce do kłębka
Z czego robi się nici? Jak powstają tkaniny? Co zrobić aby nie zgubić wątku? Wizyta w dawnym warsztacie tkackim oraz foluszu (miejscu gdzie dawniej wytwarzano sukno) uświadamia jak cenne były dawne ubrania. Możliwość spróbowania tkackiego rzemiosła na małym krośnie.

Podróże małe i duże
Czy ludzie podróżowali od zawsze? Kto się przemieszczał, w jaki sposób i dlaczego ? Poznajemy tajemnice koła i postacie pierwszych badaczy Małopolski. Rozmawiamy o różnicach kulturowych i o sposobach na poznawanie nowych miejsc, ludzi i przedmiotów. Projektujemy subiektywną mapę Krakowa.

W 90 minut dookoła świata
Czy możliwa się ekspresowa podróż dookoła świata ? Muzealna gra terenowa pełna zagadek, ciekawych tropów i interesujących doznań. Tworzenie mapy przy pomocy wszystkich zmysłów. Poznawanie nowych dźwięków, zapachów, przyglądanie się stroją, narzędziom, codziennemu otoczeniu i przyrodzie mieszkańców różnych zakątków ziemi. Podroż tropami zmysłów pozwala na zetknięcie z różnymi kulturami świata i odkrycie w sobie pasji podróżnika.

Wszystko po krakowsku
Jak żyli dawni krakowiacy i krakowianki? Gdzie w Krakowie można dzisiaj znaleźć ślady ich obecności? Jakie wydarzenia wyznaczały rytm życia ówczesnych ludzi? Wizyta w zalipiańskiej chacie połączona z poznawaniem lokalnych opowieści i muzyki.

Portrety z charakterem
W których z muzealnych eksponatów odbijają się cechy charakteru i rysy twarzy autentycznych postaci? Jak chciała się sportretować wiejska rodzina sprzed kilkudziesięciu laty? Czemu służyły przerysowane twarze kolędniczych masek?
Jak z dumą prezentowali siebie mieszkańcy wsi w fotograficznych autoportretach? Poszukiwanie tajemnicy portretów nieoczywistych. Odkrywanie jak w dziełach ludowych artystów ukrywają się ich „autoportrety" mówiące o wrażliwości
i wyobraźni twórców. Tworzenie autoportretów z charakterem.

Grzechotki, terkotki, instrumenty dęte- zrób to sam!
Czy dźwięki rożnych instrumentów mogą nam coś powiedzieć o ludziach i miejscach z których pochodzą? Jaką rolę odgrywa muzyka w życiu człowieka w różnych zakątkach ziemi, jak nadaje rytm jego codzienności i świętom? Czy instrumenty mogą leczyć, zaklinać zwierzęta, wyrażać emocje? Wsłuchiwanie się w rytmy ziemi, przyrody a także naszej codzienności. Obserwacja bogactwa form i ornamentów zdobiących instrumenty z całego świata.

Księga stołu
Dlaczego na stole zapisywano drogę do skarbu? Czy dawniej jadano śniadanie? Jakie przepisy mieściła tradycyjna książka kucharska? Jak zjeść rodzinny obiad przy pomocy jednej łyżki? Przegląd kuchennej zastawy oraz wnętrz krakowskiej i podhalańskiej kuchni wprowadzi uczestników w proces wypieku chleba i małopolskie potrawy świąteczne.

Czas niecodzienny. Boże Narodzenie
Jak wyglądają opłatkowe światy? Co wspólnego ma pająk z Bożym Narodzeniem? Ile zastosowań ma słoma? Czy choinka może wisieć do góry nogami? Poznawanie zwyczajów wigilijnych od poranku do zmierzchu. Wzory, dekoracje i wigilijne potrawy. Opowieści o regionalnych zwyczajach a współczesna bożonarodzeniowa tradycja.

3/ DLA GIMNAZJÓW
4/ DLA SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH

Program zajęć dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w przygotowaniu. Zostanie zamieszczony na www.etnomuzeum.eu

Informacje praktyczne:
Rezerwacja warsztatów
Warsztaty prowadzimy jedynie dla grup, które dokonały wcześniejszej rezerwacji. Prosimy o zgłaszanie zamówienia z tygodniowym wyprzedzeniem. Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 – 17.00 pod numerem telefonu 12 430 60 23 lub pod adresem edukacja@etnomuzeum.eu. W przypadku nieuzasadnionej rezygnacji z zarezerwowanych zajęć, zamawiający ponosi połowę kosztów.

Wielkość grup
Warsztaty prowadzimy dla grup nie większych niż 30 osób. Większym grupom proponujemy podzielenie uczestników na dwa zespoły. W tym wypadku prosimy
o wybranie dwóch tematów z listy warsztatów dostępnych na stronie.

Opiekunowie grup
Opiekunowie grup są zwolnieni z opłat za wejście na warsztat. Zachęcamy do aktywnego uczestniczenia w zajęciach. Prosimy o czuwanie nad zachowaniem grupy i współpracę z osobą prowadzącą.

Czas trwania
Dla przedszkoli warsztat trwa od 60 do 90 minut, dla pozostałych grup 90 minut. Prowadzący czeka na spóźnioną grupę 15 minut.

Cennik
Koszt warsztatu muzealnego wynosi 6 zł od ucznia dla grup powyżej 10 osób. Mniejsze grupy są zobowiązane do zakupu 10 biletów. Istnieje też możliwość wykupienia karnetu. W ramach karnetu oferujemy pakiet trzech warsztatów w cenie 5 zł od ucznia. Karnety są przeznaczone dla grup powyżej 10 osób.

Dojazd i parking
Muzeum Etnograficzne w Krakowie mieści się dwóch budynkach na krakowskim Kazimierzu. Kolekcja stała oraz część wystaw czasowych usytuowane są w budynku Ratusza, przy placu Wolnica 1. Wystawy czasowe można także oglądać w budynku przy ulicy Krakowskiej 46, zlokalizowanym około 200 metrów od Ratusza. Muzeum nie posiada parkingu. Najbliższy parking dla autokarów mieści się przy ul. Dajwór (1 stanowisko, postój do 10 min).

Dostępność dla osób poruszających się na wózku
Główne wejście do Ratusza dostosowane jest do potrzeb osób poruszających się na wózku. Pomocą przy wjeździe służą pracownicy recepcji. Budynek zaopatrzony jest w windę. W budynku przy ulicy Krakowskiej poruszanie się na wózku możliwe jest jedynie na parterze.

Fotografowanie
Fotografowanie jest bezpłatne. Prosimy o nieużywanie lampy.

Kontakt
Rezerwacja: tel.: 12 430 60 23 lub edukacja@etnomuzeum.eu

Jesteśmy otwarci na Państwa uwagi i propozycje. Zajęcia dla poszczególnych grup wiekowych mogą być modyfikowane i dostosowywane do Państwa potrzeb. Zapraszamy też do kontaktu w sprawie zajęć i projektów, w których Muzeum Etnograficzne może być partnerem. Kontakt: Zespół ds. Edukacji, Anna Grajewska, tel.: 12 430 18 27 lub grajewska@etnomuzeum.eu.
Biuro czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 16.00.

OFERTA EDUKACYJNA DLA RODZIN

1/MIESZEK DLA NAJMŁODSZYCH

Mieszanka poznawczych wrażeń przyrządzona z najprostszych sposobów na odkrywanie faktury świata. Także wiele pomysłów dla rodziców na współdziałanie z dziećmi. "Mieszek" to propozycja wspólnych, twórczych zabaw dla ciekawych świata maluszków i ich rodziców, animowanych przez pedagoga. Przybliżony podział na grupy wiekowe to: od 1.5 do 2.5 roku oraz od 2.5 do 3 lat. Warsztaty wspierają wieloaspektowy rozwój małego człowieka, pobudzają jego zmysły i integrują płynące z nich doznania. Spotkania stwarzaja możliwość żywego kontaktu z bogactwem świata kolorów, form, materii i dźwięków. Sprzyjają budowaniu pozytywnych doświadczeń w relacji z drugim człowiekiem (rodzicem, rówieśnikiem). Zajęcia prowadzone będą przez Agnieszkę Nowakowską w oparciu o koncepcję ośmiu inteligencji Howarda Gardnera, metodę ruchu rozwijającego Weroniki Sherborn, Zabawy Fundamentalne i wiele innych, mniej lub bardziej znanych, zabaw pozwalających rozwinąć potencjał poznawczy małego dziecka.

Dlaczego podobne zajęcia proponujemy w Muzeum Etnograficznym? Dlatego, że jest to miejsce spotkań, komunikacji, wspólnego odkrywania, eksperymentowania i doświadczania świata, także na najbardziej podstawowym, organicznym poziomie. A do takich materii odwoływać się będą te zajęcia.

Informacja praktyczne:

Prowadzimy zapisy na semestr zimowy, który trwa od października 2012 do stycznia 2013. Zajęcia odbywają się cztery razy w miesiącu, w środy (brak jednych zajęć w grudniu, zostanie nadrobiony w styczniu). Grupy są dziesięcioosobowe.

Karnet miesięczny: 60 zł ( jedna osoba dorosła + dziecko). Płatność przelewem na konto: 20 1240 4722 1111 0000 4857 1971.
Zajęcia dla dzieci w wieku 1,5 – 2,5 – środa od 16:00 do 17:00
Zajęcia dla dzieci w wieku 2,5 – 3 – środa od 17:20 do 18:20
Miejsce: Muzeum Etnograficzne w Krakowie, Dom Esterki, ul. Krakowska 46
Informacje i rezerwacje: grajewska@etnomuzeum.eu lub tel.: 12 430 18 27, poniedziałek – piątek 8.00-16.00

2. ETNOKALENDARZ
Etnokalendarz to program przewidziany dla odbiorców w każdym wieku, uczestników indywidualnych i całych rodzin. Cykl weekendowych warsztatów tworzony jest według porządku kalendarza i inspirowany bogatą kolekcją Muzeum. Pamiętając o naturalnym cyklu przyrody, przywołujemy konkretne obrzędy i święta, opowiadamy o dawnych wierzeniach, ale nie zapominamy przy tym o rytmach czasu współczesnego i kalendarium wydarzeń muzealnych. Etnokalendarz, pełen twórczych eksperymentów, zachęca do uważniejszego przyglądania się światu, budząc etnograficzną wrażliwość w każdym uczestniku.

Program Etnokalendarza na październik-grudzień 2012 zostanie umieszczony na www.etnomuzeum.eu

Informacje praktyczne:
Bilet indywidualny: 7 zł
Bilet rodzinny (dwie osoby dorosłe + dziecko lub dwoje dzieci +osoba dorosła):
15 zł, każda następna osoba dopłaca 7 zł
Sobota w godzinach 13.00 – 17.00 (ostatnie wejście o 16.00)
Niedziela w godzinach 11.00 -14.00 (ostatnie wejście o 13.00)
Miejsce: Ratusz, Plac Wolnica 1 lub Dom Esterki, ul. Krakowska 46

Informacje i rezerwacje: grajewska@etnomuzeum.eu lub tel.: 12 430 18 27, poniedziałek – piątek 8.00-16.00

 

495 ocen
4.99
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent