Dodaj swoje wydarzenia, zajęcia, atrakcje +
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent

Dla kogo piękny Umysł?

📅 środa 27.08.2014 do środa 10.09.2014
Dla kogo piękny Umysł?

KD: Żyjemy w casach informatyzacji i cyfracji. Moje dzieci są zewsząd bombardowane ogromem informacji. Jak sobie z tym radzić?

AG: Rzeczywiście, żyjemy czasach w ciągłego postępu technologicznego. Posiadamy wiedzę 4 krotnie większą od naszych rodziców. A nasze dzieci będą musiały posiąść wiedzę 4 krotnie większą od nas samych. Zatem dokształcamy się, inwestujemy dużo w rozwój naszych dzieci. Jednakże nie wiemy czy wybrana przez nas gra na instrumencie język obcy będzie wykorzystywany przez nasze dzieci w przyszłości. Powinniśmy zatem dać im dodatkowo uniwersalne narzędzia, które sprawią, że będą szybko przyswajać duże ilości informacji, będą mogły sprawnie się dokształcić i przekwalifikować. Takie narzędzia to sprawne czytanie, techniki pamięciowe, umiejętność kreatywnego notowania i zapamiętywania informacji tzw.: mapy myśli.
KD: Mapy myśli ? Co to takiego?
AG: To szczególny, najbardziej efektywny, rodzaj notowania i zapamiętywania notatek. Dzięki synergicznej współpracy obu półkul mózgowych zwiększa efektywność pracy i zapamiętywania. Podczas sporządzania notatek w sposób tradycyjny (linearny) aktywna jest jedynie lewa półkula mózgu, odpowiedzialna za logiczne myślenie. Dzięki użyciu (oprócz słów i symboli) także kolorów czy rysunków uaktywnia się prawa półkula mózgu. Dzięki temu proces nauki staje się prostszy, szybszy i przyjemniejszy. Szkoła wymaga od naszych dzieci zapamiętywania dużej ilości informacji ale nie uczy jak to robić. Mapy myśli są jednym z rozwiązań.
KD: Jak wygrać z rywalizacją w szkole, żeby moje dzieci nie czuły się „mniej zdolne”?
AG: Pragnę zainteresować rodziców teorią inteligencji wielorakiej opracowaną przez prof. Gardnera z Uniwersytetu Harwarda, który znacznie rozszerzył tradycyjne rozumienie pojęcia inteligencji, wykazując współistnienie ośmiu równoprawnych komponentów ludzkiej osobowości. Koncepcja ta wymaga obserwacji oraz oceny człowieka w różnych sytuacjach życiowych. Dzięki temu pozwala dostrzec, że każde dziecko jest zdolne i może osiągać sukcesy. Zatem we wszystkich formach aktywności naszego dziecka powinniśmy kłaść nacisk na indywidulany potencjał dziecka i ukierunkowywanie go na zdolności wrodzone .

KD: Moje koleżanki chętnie zapisują swoje dzieci na zajęcia dodatkowe, jednak ich bogactwo przysparza mnie o zawrót głowy. Jak mądrze wybrać ?

 

AG: Pamięć znacznie lepiej funkcjonuje w połączeniu z działaniem, ruchem. Dlatego po pierwsze przy doborze zajęć proszę zwrócić uwagę na takie które łączą łamigłówki umysłowe z zabawą ruchową. Po drugie najwięcej korzyści dla rozwoju kreatywności wypływa, gdy nasza pociecha sprawdzi, doświadczy wszystkiego osobiście, będzie eksperymentowała. Starajmy się zatem dostarczać dziecku nowych bodźców, aby stymulować kreatywność, w zabawie z rodzicami jak i na ciekawych zajęciach dodatkowych gdzie królują eksperymenty.

Najważniejsze jednak jest to aby wspólnie z dzieckiem podjąć decyzje które zajęcia będą dla niego najwłaściwsze. Większość dzieci postrzega zajęcia jako ciekawe lub nudne. Jeśli dziecko zapala się do jakichś zajęć i wytrwale w nich uczestniczy warto je wspierać. Może być to oznaką uzdolnień naszego dziecka w tym kierunku.
KD: Pani Akademia ma już ogólnopolską renomę. A czy w Piasecznie są takie zajęcia?
AG: Rzeczywiście Akademia Twórczego Rozwoju „Bystrzak” to siedem lat doświadczeń i placówki na terenie całego kraju. W tym roku do programu będą mogły zapisać się dzieci z Piaseczna i Ursynowa. Właśnie trwają zapisy na wrześniowe bezpłatne zajęcia pokazowe.
KD: Czy warto rozwijać kreatywność dziecka?
AG: Zdecydowanie tak. Bogata wyobraźnia daje dziecku więcej możliwości wyboru – zarówno w dzieciństwie, w sposobie poznawania świata jak i w dorosłym życiu. Jest większa szansa, ze dziecko nie będzie operować schematami, będzie ciekawe świata i lepiej poradzić sobie z rzeczywistością.
KD: Jak wspierać rozwój intelektualny dziecka? Poprzez zajęcia wszechstronne czy specjalistyczne?
AG: Szukajmy zajęć kompleksowych. Podobnie jak i dorosły, tak i dziecko lepiej zapamiętuje treści, które są ze sobą połączone w logiczną całość. Zatem spójna gra przygodowa, wsparta zabawą ruchową, pomocami dydaktycznymi (tabliczki, piktogramy, łamigłówki intelektualne) oraz najnowszymi technikami pamięciowymi przyniesie lepsze efekty w przyswajaniu nowej wiedzy. Dodatkowo starajmy się zapewnić dziecku jak najwięcej doświadczeń w wystąpieniach publicznych, zaczynając od ćwiczeń dramowych wcielania się w role ale w kameralnym środowisku, bez presji czasu i rodziny. Rozwijajmy dzieci również w niedocenianym w Polsce aspekcie umiejętności pracy w grupie. Idąc do pierwszej pracy odkrywamy że jest to jedna z bardziej oczekiwanych kompetencji.
KD: A dlaczego tak wiele dzieci ma problemy z koncentracją, szczególnie w pierwszej klasie?
AG. Poziom koncentracji wpływa na tempo rozwoju pamięci dziecka i ma kluczowe znaczenie dla jego prawidłowego rozwoju. Nie jest to jednak cecha wrodzona. Należy ją ćwiczyć, jak w sporcie, jednocześnie szanując przy tym indywidualne wzorce myślowe dziecka (wzrok, ruch, słuch). Każde dziecko zapamiętuję informacje według innej kombinacji. Wiele szkół nie wspiera tego podejścia. Pozwólmy zatem dziecku pracować według własnego stylu, a szybciej i efektywniej zapamięta nowe treści.

499 ocen
4.96
dodaj ocenę
×