13. Krakow Summer Animation Days

Plac Wielkiej Armii Napoleona mapa

piątek 30.07.2021 do niedziela 01.08.2021

13. Krakow Summer Animation Days

Zapraszamy na 13. Krakow Summer Animation Days. To plenerowe pokazy najlepszych nagradzanych animacji z ostatniego sezonu i nie tylko. Oprócz filmów nagrodzonych na 27. MFF Etiuda&Anima (Kraków)  i 14. MFF Animator (Poznań) zobaczymy m.in. nagrodzony w Gdyni pełnometrażowy film animowany Mariusza Wilczyńskiego „Zabij to i wyjedź z tego miasta” czy francuskie kino familijne „Podróż księcia” w reżyserii  Jean – Francois Laguionie (wersja z dubbingiem, również dla dzieci).

Zobaczymy także świetne filmy Estończyka Ullo Pikkova. Dzieci mogą wziąć udział w bezpłatnych warsztatach animacji.  Wstęp wolny.

13. KRAKOW SUMMER ANIMATION DAYS
30 lipca – 1 sierpnia 2021 | 30th July – 1st August 2021
Plac wielkiej armii Napoleona,
ul. Powiśle 9, Kraków

Plenerowe pokazy najlepszych animacji z ostatniego sezonu |
Open-air screenings of the best animations of the last season

WSTĘP WOLNY NA WSZYSTKIE PROJEKCJE. WIĘKSZOŚĆ FILMÓW  MA ANGIELSKIE NAPISY. WEJŚCIE NA TEREN TYLKO W MASECZKACH. MOGĄ NASTĄPIĆ NIEZNACZNE ZMIANY W PROGRAMIE | ADMISSION TO ALL SCREENINGS IS FREE. MOST FILMS ARE WITH ENGLISH SUBTITLES. ADMISSION ONLY  WITH THE MASKS. THERE MIGHT BE SLIGHT CHANGES TO THE PROGRAM

 www.ksad.pl

30.07.2021 (piątek/ Friday)
21.30/ 9.30 p.m. (88’00”)

Zabij to i wyjedź z tego miasta / Kill It and Leave This Town, reż./dir.: Mariusz Wilczyński, sc./script: Mariusz Wilczyński, Polska/Poland 2020, 88’00”
Autobiograficzna impresja, reminiscencja obrazów z dzieciństwa, w której odżywa wspomnienie nieżyjących rodziców i rodzinnego miasta Łodzi. Przy realizacji filmu wraz
z Wilczyńskim współpracował zespół uzdolnionych animatorów: Agata Gorządek, Jakub Wroński, Marta Pajek, Agnieszka Borowa, Marta Magnuska, Joanna Jasińska-Koronkiewicz, Paweł Walicki, Kacper Czyczyło, Agnieszka Konarska i Anita Kwiatkowska-Naqvi.

23.00 / 11.00 p.m. (81’27”)
 The Best of ANIMA 2020 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima | International Film Festival Etiuda&Anima  – I
www.etiudaandanima.pl

Program, organizowanego od 1994 r. w Krakowie festiwalu, skupia się wokół animacji oraz etiud studenckich. W 2017 roku do dwóch międzynarodowych konkursów (ETIUDA oraz ANIMA) został dodany konkurs animacji polskiej – ANIMA.PL
Program of the festival, which has been organized since 1994 in Krakow, focuses on animation and student etudes. Starting from 2017, apart from two international competitions (ETIUDA and ANIMA), it also encompasses a competition of Polish animation – ANIMA.PL

Jestem tutaj/I’m Here, reż/dir.: Julia Orlik, Polska/Poland 2020, 15’ (Grand Prix – Złoty Jabberwocky -konkurs ANIMA; Specjalny Złoty Żmij dla najlepszej animacji studenckiej – konkurs ANIMA.PL; nagroda jury studenckiego – konkurs ANIMA.PL; nagroda publiczności – konkurs ANIMA.PL/Grand Prix – Golden Jabberwocky – ANIMA competition; Special Golden Żmij for the best student animation – ANIMA.PL competiton)
Starszy mężczyzna opiekuje się swoją sparaliżowaną żoną. Mimo podeszłego wieku i własnych problemów ze zdrowiem stara się ze wszystkich sił, aby ulżyć jej w cierpieniach.

Idę po Papierosy/I’m Going Out for Cigarettes/Je sors acheter des cigarettes, reż./dir.: Osman Cerfon, Francja/France 2018, 13’35” (Srebrny Jabberwocky – konkurs ANIMA/Silver Jabberwocky – ANIMA competition)
Dwunastolatek Jonathan mieszka z siostrą, mamą i kilkoma mężczyznami. Wszyscy oni mają te same twarze i gnieżdżą się w szafach, szufladach, telewizorach…

Skarb/Precious/Précieux, reż. dir.: Paul Mas, Francja/France 2019, 14’ (Brązowy Jabberwocky – konkurs ANIMA/Bronze Jabberwocky – ANIMA competition)
Julie nie odnajduje się w szkole. Przyjazd Emile, autystycznego dziecka, wszystko zmienia…

Pod Lodem/Under the Ice/Sous la Glace,reż./dir.: Milan Baulard, Ismail Berrahma, Flore Dupont, Laurie Estampes, Quentin Nory, Hugo Potin, Francja/France 2019, 6’47” (Specjalny Złoty Jabberwocky – konkurs ANIMA/Special Golden Jabberwocky – ANIMA competition)
Zimową porą czapla łowi w jeziorze ryby.

Symbioza/Symbiosis, reż./dir.: Nadja Andrasev, Francja, Węgry/France, Hungary 2019, 12’50” (wyróżnienie  – konkurs ANIMA/special mention – ANIMA competition)
Zdradzana żona pragnie wyśledzić kochankę męża. Jej zazdrość stopniowo ustępuje ciekawości.

Rozmowy z wielorybem/Conversations with a Whale, reż./dir.: Anna Samo, Niemcy/Germany 2020, 8’45” (wyróżnienie jury – konkurs ANIMA/special mention – ANIMA competition)
To list miłosny do artystów, ich sztuki i publiczności. Pewien filmowiec destyluje odrzucenie za odrzuceniem, do czasu aż piękny figowiec pielęgnowany rzekomą porażką rodzi owoce. Rozmowy z wielorybem zostały stworzone bezpośrednio pod obiektywem, z wykorzystaniem różnych analogowych technik animacji.

Stop-klatka/Freeze frame, reż. dir.: Soetkin Verstegen, Niemcy, Belgia/Germany, Belgum 2019, 5’ (wyróżnienie jury – konkurs ANIMA/jury special mention – ANIMA competition)
Stop-klatka: najbardziej absurdalna technika od początku kinematografii. Poprzez rozbudowany proces wielokrotnego powielania tego samego obrazu tworzy się złudzenie bezruchu. W tym poklatkowym filmie identyczne postacie wykonują beznadziejne zadanie zachowania bloków lodu. Powtarzające się ruchy przywracają do życia uwięzione w nich zwierzęta.

Więzy/Ties/Uzi, reż./dir.: Dina Velikovskaya, Niemcy, Rosja/Germany, Russia 2019, 7’39” (wyróżnienie jury –  konkurs ANIMA/jury special mention – ANIMA competition)
Między rodzicami a ich dzieckiem istnieje silna więź. Młoda kobieta opuszcza rodzinny dom, aby poznać świat. Świat jej rodziców jest z nią jednak tak silnie związany, że ów wyjazd stwarza dla niego zagrożenie. Okazuje się, że ta więź może być również destrukcyjna.

Altötting,reż./dir.: Andreas Hykade, Niemcy, Kanada, Portugalia/Germany, Canada, Portugal 2020, 11’23” (wyróżnienie jury – konkurs ANIMA/special mention – ANIMA competition)
Wiesz, gdy byłem chłopcem, zakochałem się w Dziewicy Maryi. Stało się to w małym bawarskim miasteczku Altötting.

Złote Serce/Heart of Gold/Un Cœur d’Or, reż./dir.: Simon Filliot, Francja/France 2020, 12’46” (wyróżnienie jury –  konkurs ANIMA/jury special mention – ANIMA jury)
Dla swego syna uboga młoda matka jest zmuszona sprzedać swoje organy schorowanej starszej kobiecie. Ciało za złoto. Stopniowo konieczność ustępuje chęci zysku… sprzedając swe ciało, kobieta oddala się od własnej tożsamości.

31.07.2021 (sobota/Saturday)
21.30 / 9.30 p.m. (77’00”)
Podróż Księcia / Prince’s Voyage, reż./dir.: Jean – Francois Laguionie, Xavier Picard, Francja/France 2019, 88’00”  dubbing polski/Polish dubbing
Młody Tom znajduje na plaży rannego rozbitka, który okazuje się być starym księciem z zupełnie innej krainy. Przybysz poznaje nowy świat, ale i sam budzi zainteresowanie lokalnych naukowców.

22.50 / 10.50 p.m.
The Best of ANIMA 2020 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima | International Film Festival Etiuda&Anima  – II (87’06”)

Roz-poznanie/Co-Ognition, reż. dir.: Przemysław Świda, Polska/Poland  2020, 6’ (Brązowy Żmij dla najlepszej animacji autorskiej, Wielki Niedoceniony – Nagroda Dyrektora Artystycznego Bogusława Zmudzińskiego – konkurs ANIMA/Bronza Żmij for the best author animation; The Great Underestimated – Award of Art Director Bogusław Zmudziński))

Bohater udaje się w szaleńczy bieg po własnej świadomości, próbując rozpoznać kolejne wersje samego siebie. Co stanie się, gdy „ja” bohatera wreszcie się spotkają? Animacja w abstrakcyjny sposób przedstawia proces kształtowania osobowości, wykorzystując do tego wizualne zabawy czarną kreską i swobodne przenikanie się kolejnych obrazów.

Dlaczego ślimaki nie mają nóg/Why Slugs Have No Legs/Warum Schnecken Keine Beine Haben,reż./dir.: Aline Höchli, Szwajcaria/Switzerland 2019, 10’44”  (nagroda jury studenckiego – konkurs ANIMA/award of student jury – ANIMA competition)

Ślimakom ciężko jest nadążyć za tempem życia w mieście owadów. Gdy rozpoczyna się finansowy kryzys, zaradne pszczoły widzą tylko jedno rozwiązanie…

Wielki smutek/The Great Malaise/Le mal du sičcle, reż./dir.: Catherine Lepage, Kanada/Canada 2020, 5’19” (nagroda publiczności – konkurs ANIMA/audience award – ANIMA competition)
Głosem spoza kadru młoda kobieta usiłuje opisać siebie i swoje życie w jak najlepszym świetle, tak jak oczekuje tego społeczeństwo. Jednak film opowiada inną historię, dojmująco ukazując silny lęk wywołany dążeniem do doskonałości i pogonią za szczęściem. Film jest jednocześnie zabawny i wzruszający, jednak przede wszystkim głęboko ludzki.

Wielka Księga Uczuć – Tęsknota, reż. dir.: Wiola Sowa, PolskaPoland 2020, 7’ (Brązowy Żmij dla najlepszej animacji dla dzieci  – konkurs ANIMA.PL/Bronze Żmij for the best animation for children – ANIMA.PL competition)
Serial animowany pt. ,,Wielka Księga Uczuć” dla dzieci w wieku przedszkolnym oparty jest na bestsellerowej książce pod tym samym tytułem, autorstwa Grzegorza Kasdepke. Jest to zbiór zabawnych historii o pani Miłce, nauczycielce do zadań specjalnych, teatralnym pajacyku i grupie przedszkolaków, których nie da się nie lubić. Każdy z odcinków serii poświęcony jest innemu uczuciu.

Własne śmieci, reż./dir.: Daria Kopiec, Polska/Poland 2020,6’26” ( Grand Prix – Złoty Żmij  – konkurs ANIMA.PL/Grand Prix – Golden Żmij – ANIMA.PL competition)
Nie ma nic wspanialszego niż obiad z rodziną. Choć ten sam scenariusz powtarza się w nieskończoność.
I choć oprócz jedzenia trzeba przełykać słowa swoich bliskich. Czasem gorzkie. Czasem tak przewidywalne, że chce się wymiotować. Recytowane śpiewająco od wielu długich lat.

Łowy, reż./dir.: Mateusz Jarmulski, Polska/Poland 2019, 8’ (Srebrny Żmij – konkurs ANIMA.PL/ Silver Żmij – ANIMA.PL competition)
Miasteczko otoczone lasami i jeziorami, położone gdzieś w północnej części Polski. Kilkanaście domów
i gospodarstw oraz mały barokowy kościół. Bohater, jedenastoletni chłopiec, spędza tutaj ostatni miesiąc wakacji. Zaczytany w przygodowych powieściach o Dzikim Zachodzie jest głodny przygód i doświadczeń. Wyposażony w reporterski magnetofon i łuk eksploruje okolicę. Niewinna przygoda nagle przestanie być zabawą. To, co chłopiec przeżyje w ten letni wieczór, zostanie w nim na długo.

Marbles, reż./dir.:  Natalia Spychała, Polska/Poland 2019, 5’31” (Brązowy Żmij – konkurs  ANIMA.PL;  Brązowy Żmij dla najlepszego filmu dyplomowego lub debiutu profesjonalnego/ Bronze Żmij – ANIMA.PL competition; Bronze Żmij for the best diploma film or professional debut )
Hipnotyzujące wahadło wprowadza w ruch swoisty mechanizm. Fragmentarycznie pojawiająca się postać, przestrzeń oraz różnego rodzaju przedmioty łączą się w rytmiczny układ wzajemnych zależności. Dźwięk przeplata się z obrazem, tworząc muzykę powtarzających się zdarzeń. Co jest skutkiem, a co przyczyną? Animacja poklatkowa wykonana nitkami na pokrytym wazeliną szkle

backstage_episodes, reż. dir.: Marcin Wojciechowski, PolskaPoland 2020, 11’ (wyróżnienie – konkurs ANIMA.PL/special mention – ANIMA.PL competition)
backstage_episodes to obraz zmagań artysty, muzyka i poety z procesem twórczym. Krótkie epizody dziejące się poza sceną w zamknięciu, odosobnieniu, z dala od blasku scenicznych świateł. Pozornie błahe, nic nie znaczące zdarzenia, którym artysta musi stawić czoła, próbując realizować swoje zamierzenia twórcze. To próba skonstruowania portretu, szkicu psychologicznego jednostki, wykorzystująca postać ikony muzyki alternatywnej lat 80. – Iana Curtisa z grupy Joy Division.

I coś jeszcze, reż./dir.:  Olga Kłyszewicz, Polska/Poland 2020, 6’41” (wyróżnienie – konkurs ANIMA.PL/ special mention – ANIMA.PL competition)
Obce ręce umieszczają dwa ptaki w zupełnie nowym dla nich środowisku. Między zwierzętami nawiązuje się relacja, w której dłonie siłą rzeczy odgrywają znaczącą rolę.

Takie piękne miasto, reż./dir.: Marta Koch, Polska/Poland 2019, 7’45”  (wyróżnienie – konkurs ANIMA.PL/ special mention – ANIMA.PL competition)
Poranek. Kobieta budzi się, podchodzi do okna i zauważa na ulicy swojego chłopaka całującego inną kobietę. Zdezorientowana wybiega z mieszkania, by się z nim skonfrontować, lecz mężczyzny już tam nie ma. Aby go odnaleźć, bohaterka wyrusza w samotną podróż po mieście, które z każdą kolejną uliczką staje się coraz bardziej duszne i nieprzychylne. Ulice zacieśniają się, a ludzie, których mija, zdają się mieć wobec niej wrogie intencje. Przerażona obserwuje jak świat, który znała, zmienia się, a za każdym rogiem czyhają na nią kolejne niebezpieczeństwa.

Kobieta z kamyczkiem w sercu/A Woman with a Pebble in Her Heart, reż./dir.: Karyna Piwowarska, Jakub Wroński, Polska/Poland 2020, 14’ (Wielki Niedoceniony – Nagroda Dyrektora Artystycznego Bogusława Zmudzińskiego – konkurs ANIMA.PL/ The Great Underestimated – Award of Art Director Bogusław Zmudziński)
Animacja o współtwórczyni „Przekroju” – najstarszego czasopisma społeczno-kulturalnego w Polsce – i wieloletniej zastępczyni Mariana Eilego. „Legendarny Jan Kamyczek to ona właśnie, ale to tylko jedno z jej licznych redaktorskich wcieleń. Współpracownikom tygodnika poświęcano całe eseje, o Jance pisano zawsze zwięźle i lakonicznie. Akapit, strona, a czasem parę stron o tym, że była wcieleniem taktu i dyskrecji, że przez 20 lat nigdy nie podniosła głosu. I że była ważna” – film powstał na podstawie artykułu Ewy Pawlik.

1.08.2021 (niedziela/ Sunday)

21.30/ 9.30 p.m.
Filmy nagrodzone na 14. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych  ANIMATOR w Poznaniu

23.00/11.00 p.m.
Przegląd filmów – Ülo Pikkov (Estonia)

 

WARSZTATY (WSTĘP WOLNY):

Warsztaty animacji dla dzieci

Kiedy: 1 sierpnia (sobota), dwie grupy: godzina 10.00-13.00; 14.00-17.00
Miejsce: Kamienica Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego – Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie  , Plac Szczepański 9 (1 piętro)
Przedział wiekowy:  od 6-12 lat
Ilość osób: 10-12
Zapisy: marta.chwalek@etiudaandanima.pl

W reakcji na rozwój pandemii COVID-19 stosujemy się do najnowszych porad i zaleceń amerykańskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Center for Disease Control, CDC), Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz władz lokalnych. Aktualne informacje i dalsze szczegóły można znaleźć na stronach WHO oraz Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób.

In response to the development of the COVID-19 pandemic, we follow the advice and recommendations of the American Center for Disease Prevention and Control (Center for Disease Control, CDC), the World Health Organization (WHO) and local authorities. Current information and further details can be found on the WHO website and the Center for Disease Prevention and Control.

Zobacz miejsce wydarzenia
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo!

wybierz eBook dla siebie