Moja ulubiona zabawka. Zajęcia grupowe z elementami socjoterapii

Ulubione zabawki dziecka scenariusz zajęć

Zabawy rozluźniające, odprężające i skłaniające do myślenia i wypowiedzi oraz zabawy na dotyk.

1. Zabawa wstępna – rozluźniająca:
W koszu do wyboru: woreczki, skakanki, szarfy, piłeczki, ringo.
Dzieci wybierają po jednym rekwizycie. Dowolna zabawa wybranym przedmiotem, następnie wymiana /kto ma taką chęć/ rekwizytów z kolegą lub ponowne sięgnięcie do kosza i znów dowolna krótka zabawa.

2. Zabawa związana z myśleniem i opowiadaniem – podnoszenie własnej wartości.
a/krótkie opowiadanie prowadzącej o jej ulubionej zabawce z dzie¬ciństwa /pluszowym kocie/,
b/wypowiedzi dzieci –„Moja ulubiona zabawka jest…ma.”/określanie cech/, pozostałe dzieci odgadują o jaką zabawkę chodzi.

3. Zabawa „Magiczny trójkąt” – odprężenie:
a/trójkąt pyta: dla kogo ulubioną zabawką jest lalka, samochodzik, klocki, miś lub pluszowe zwierzątko ?
b/dzieci tworzą 4 grupy: zwierzątka, lale, klocki, samochodziki,
c/trójkąt daje znak, czaruje i zabawki ożywają, poruszając się tak, jak lale, zwierzątka, samochody, klocki,
d/na kolejny znak nieruchomieją w zastanej pozycji.
/powtórzyć 2-3 krotnie/

4. Zabawa na dotyk:
a/dzieci dobierają się w pary. Jedno jest zabawką, drugie bawiącym się dzieckiem
b/kolejno pokazują, dotykając, jak bawią się misiem, lalką, samocho¬dzikiem, klockami, c/zmiana ról.

5. Rozmowa z dziećmi o ich odczuciach:
a/ która zabawa była najprzyjemniejsza?
b/ które odczucie było najprzyjemniejsze?
c/ czy przyjemnie jest bawić się?
d /czy przyjemnie jest być zabawką?
e/ co było nieprzyjemne?

Reakcje dzieci:
1. W zajęciach uczestniczyło 20 osób./kl. I – II/
2. Duża aktywność i spontaniczność.
3. Przy opowiadaniu o swojej ulubionej zabawce wszystkie dzieci zabierały głos.
4. Przy zabawie na ruch – dużo śmiechu i kolizji samochodowych.
5. Dzieciom najbardziej podobały się zabawy ruchowe z elementami naśladowania i dotyku.
6. Najprzyjemniej było być misiem, lalką, nieprzyjemnie było być samo¬chodem, klockami /dotyk bawiącego się dziecka był niemiły/.
7. Mniej więcej połowie dzieci podobało się być zabawką, pozostałe wolały rolę bawiącego się dziecka.