Warsztaty cyrkowe – nauka i zabawa!

Warsztaty cyrkowe są stosunkowo nowym, lecz coraz popularniejszym pomysłem aktywnego i efektywnego spędzania czasu. Podczas takich zajęć dziecko ma możliwość spróbować swoich sił w opanowaniu wielu ciekawych sztuczek cyrkowych czy akrobatycznych.


Zabawy cyrkowe usprawniają koordynację wzrokowo-ruchową, ćwiczą poczucie równowagi, uczą cierpliwości i wytrwałości, a przy tym dają wiele radości! Dzieci uczą się współpracy, przełamują swe lęki i kompleksy. Dodatkowo badania naukowe dowiodły, że żonglowanie koordynuje prace półkul mózgowych, co ma odzwierciedlenie w poprawie funkcji intelektualnych i wyników w nauce!

Chcesz pomóc swojemu dziecku w nauce? Naucz go żonglować!

Żonglowanie piłeczkami to nie tylko świetna zabawa, ale także poprawa funkcjonowania mózgu. Naukowcy z Uniwersytetu w Regensburgu (Niemcy) sprawdzili, jak żonglowanie wpływa na mózg.

Wzięto 24 osoby, z czego 12 uczyło się przez 3 miesiące jak żonglować piłeczkami. Po 3 miesiącach naukowcy zbadali ich mózgi przy pomocy MRI (obrazowanie rezonansem magnetycznym) i okazało się, że obszar mózgu odpowiedzialny za przetwarzanie wzrokowe zwiększył objętość o 3-4%! W skali mózgu to ogromny przyrost.

Jeśli żonglowanie pobudza korę wzrokową, a człowiek uczy się w 80% poprzez wzrok to oznacza, że żonglowanie poprawia zdolności uczenia się. Zwiększenie liczby neuronów (bo tym właśnie jest wzrost objętości kory) powoduje, że przepływ informacji przez neurony przebiega efektywniej. Oznacza to szybszą naukę wzorów, wykresów, schematów i wszystkich informacji wzrokowych.

Żonglowanie najbardziej poprawia umiejętności, które opierają się na koordynacji oko-ręka, jak na przykład: pisanie, rysowanie, szybkie czytanie czy typowe umiejętności manualne (konstruowanie, wycinanie, przybijanie itd).

Programy uczące żonglowania zostały wprowadzone w wielu szkołach na całym świecie. Na przykład w 1994 roku w szkole podstawowej Alimacani Elementary School w Jacksonville, Floryda w USA wprowadzono żonglowanie jako wspomaganie uczenia dzieci czytania. Bardzo szybko zauważono korelację między czytaniem a żonglowaniem. Dzieci, które miały kłopot z nauką żonglowania, miały także kłopot z czytaniem. Czytanie bowiem opiera się na koordynacji wzrokowo-ruchowej. Gdy poprawi się koordynacja, czytanie poprawia się automatycznie. Poza poprawą czytania, nauczyciele zaobserwowali także znaczny wzrost koncentracji u dzieci po sesji żonglowania.

Wiele szkół w Stanach Zjednoczonych, w tym Nowlin Elementary School in Blue Springs, Missouri wprowadziło przerwy na żonglowanie. Po takiej przerwie uczniowie są wypoczęci, a dyrektor szkoły zauważył, że kłopoty z dyscypliną w szkole po prostu zniknęły!

Prosta umiejętność, świetna zabawa i poprawa funkcjonowania mózgu!

Zatem jeśli chcecie, aby Wasze dzieci chodziły na rozwojowe zajęcia pozalekcyjne, a przy tym dobrze się bawiły, pomyślcie o  warsztatach cyrkowych! I pamiętajcie, że zajęcia te zagwarantują  dzieciom dobrą zabawę i rozwój intelektualno-motoryczny. To nie moda czy chwilowe zauroczenie życiem kolorowego cyrkowca, to może stać się stylem życiem!

Możecie zobaczyć, jak wyglądają takie warsztaty i dlaczego warto żonglować: https://www.youtube.com/watch?v=pvWQ_A0tYbg

Norbert Ogoniak