Protoplastą artystycznego rodu Madrazo był José de Madrazo Agudo (1781–1859), słynny malarz obrazów historycznych o mocnym wydźwięku patriotycznym oraz portretów utrzymanych w duchu neoklasycyzmu. Cenił warsztat malarski, stąd jego obrazy charakteryzują się wypracowaną, elegancką kreską i kładzionym z mistrzostwem kolorem. Swój fach artystyczny doskonalił w Paryżu i Rzymie, czerpiąc inspirację zarówno z twórczości Antona Raphaela Mengsa, jak i Jacques’a-Louisa Davida. José de Madrazo Agudo był nie tylko malarzem dworu hiszpańskiego, pełnił także funkcję dyrektora Królewskiego Muzeum Malarstwa i Rzeźby w Madrycie. Jego żoną była Isabela Kuntz, córka polskiego malarza Tadeusza Kuntzego, tworzącego na Śląsku w XVIII wieku. Z tego małżeństwa narodziło się jedenaścioro dzieci – dwóch synów także zostało artystami malarzami.
Federico de Madrazo y Kuntz (1815–1894) malarstwa uczył się w Paryżu u słynnego artysty akademickiego Dominique`a Ingresa. Pewnie tej lekcji malarstwa zawdzięczał harmonię i równowagę estetyczną swoich obrazów. Zasłynął przede wszystkim jako twórca realistycznych portretów, pełnych wdzięku i artystycznego umiaru, które zamawiała u niego hiszpańska szlachta i arystokracja. Był wielbicielem malarskiego talentu Johanna Friedricha Overbecka – narazeńczyka, twórcy Akademii Świętego Łukasza. Mistrz ten nauczył Federica dyscyplinować barwną plamę rysunkiem – doskonałym, opanowanym i wykształconym w efekcie mozolnych studiów artystycznych. Federico pełnił zaszczytną funkcję pierwszego malarza hiszpańskiego dworu, był także – podobnie jak ojciec –dyrektorem Królewskiego Muzeum Malarstwa i Rzeźby w Madrycie.
Luís de Madrazo y Kuntz (1825–1897) – młodszy brat Federica – również malował portrety, ucząc się rzemiosła malarskiego pod czujnym okiem ojca. Był zafascynowany malarstwem nazareńczyków i Overbecka, a Rzym traktował na równi z Paryżem jako światową stolicę sztuki. Z kolei Raimundo de Madrazo y Garreta (1841–1920), syn Federica i wnuk Joségo, zdobył uznanie świata artystycznego jako autor scen rodzajowych i portretów. Ważnym miastem stał się dla niego Paryż, gdzie miał swoją pracownię. Jego malarstwo charakteryzuje się mistrzowską swobodą kreski i biegłością w posługiwaniu się pędzlem. Tematy swoich obrazów lubił osadzać w scenerii osiemnastowiecznej, skłaniając się tym samym ku akademickim tendencjom. Raimundo de Madrazo y Garreta był jednym z najważniejszych artystów grupy określanej mianem dziewiętnastowiecznej hiszpańskiej szkoły paryskiej. Jego styl artystyczny znalazł również uznanie w Ameryce. Młodszy brat Raimunda – Ricardo de Madrazo y Garreta (1852–1917) także malował portrety i sceny rodzajowe, w których uwidacznia się jego silne zainteresowanie orientem. Upatrywano w nim przyszłego rzeźbiarza, dlatego bardzo wcześnie w jego edukacji artystycznej pojawiły się ćwiczenia rysunku. Malarskim mentorem stał się dla niego Mariano Fortuny, z którym podróżował po Europie i czerpał natchnienie do swoich malarskich kompozycji.
Tekst: Małgorzata Paszylka-Glaza na podstawie C.G. Lópeza i M.M. Axel, Spadkobiercy Tadeusza Kuntze, [w:] Madrazo. Ród malarzy, Poznań 2010, s. 9–30.
Organizatorzy wystawy:
Muzeum Narodowe w Gdańsku
Comunidad de Madrid
Patronat honorowy:
Pani Anna Komorowska – Małżonka Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej
Patroni wystawy:
Mieczysław Struk – Marszałek Województwa Pomorskiego
Paweł Adamowicz – Prezydent Miasta Gdańska
Ambasada Królestwa Hiszpanii
Maciej Dobrzyniecki – Konsul Honorowy Królestwa Hiszpanii
Muzeum Narodowe w Gdańsku
Siedzibą Muzeum Narodowego w Gdańsku od samych początków jego działalności jeszcze jako Muzeum Miejskie (Stadtmuseum) oraz Muzeum Rzemiosła Artystycznego (Kunstgewerbemuseum), t.j. od 1872 r. jest klasztor pofranciszkański wzniesiony w XV i na początku XVI w. Kilkakrotnie …
Zielona Brama, ul. Długi Targ 24, Gdańsk
Gmach Główny: 058 301 70 61; 0
info@muzeum.narodowe.gda.pl
https://www.muzeum.narodowe.gda.pl