Ogólnopolskie Spotkanie Edukacji Alternatywnej po raz pierwszy odbyło się jesienią 2015 roku, we Wrocławiu. Zjechali na nie entuzjaści z całej Polski, dla których głównym obiektem troski w tak zwanym procesie edukacyjnym nie są oceny i wyniki, a dziecko oraz jego indywidualny potencjał i wyjątkowość. W czasie pierwsze OSEA zgromadzili się przedstawiciele różnych nurtów jak metody Marii Montessori, pedagogiki Waldorfskiej, gospodarze szkół demokratycznych i leśnych przedszkoli, edukatorzy domowi jak również nauczyciele z klasycznych szkół powszechnych.
Współczesna szkoła opiera swoje działania na XIX wiecznym systemie, którego celem było nauczenie podstawowych umiejętności jak czytanie i pisanie, niedostępne powszechnie wśród ubogiej warstwy społecznej. Przez lata podstawa programowa, czyli to czego uczą się dzieci, ulegała wielokrotnie zmianom, starając się przystosowywać do potrzeb i poziomu współczesnego świata. Jednak wiedza to nie wszystko. Co raz więcej osób widzi potrzebę zmiany w podejściu, metodzie i relacjach występujących w szkole. W ostatnich latach można zaobserwować znaczący wzrost różnorodnych placówek niepublicznych, które szukają innych sposobów na budowanie szkolnych współzależności, w oparciu o empatię, partnerstwo, wzajemny szacunek i potrzeby.
Na krakowskim OSEA chcemy trochę spojrzeć w przyszłość – mówi Kinga Pukowska, Fundacja Polekont, współorganizator spotkania – Zaprosiliśmy ekspertów do rozmów o tym jakie kompetencje powinien mieć nauczyciel przyszłości, czy edukacja jaką obecnie otrzymują nasze dzieci i młodzież wyposaża je w umiejętności poszukiwane przez pracodawców oraz w jaki sposób zmiany w edukacji wpływają na większą zmianę, zmianę społeczną. Chcieliśmy również przypomnieć, że proces nauczania w szkole to nie tylko relacja uczeń – nauczyciel. Dlatego serdecznie zapraszamy rodziców, których rola w edukacji dzieci i młodzieży jest nie do przecenienia. Przygotowaliśmy liczne dyskusje, warsztaty i inne wystąpienia.
OSEA to przede wszystkim czas swobodnych rozmów i nawiązywania kontaktów. Nowością spotkania krakowskiego jest Strefa Młodzieży. To przestrzeń przygotowana z myślą o uczniach różnych szkół, którą organizuje i wspiera młodzież z warszawskiej szkoły demokratycznej. Przygotowana zostanie również przestrzeń dla rozmaitych nurtów w edukacji, aby osoby w nie zaangażowane miały możliwość spotkać się i wymienić doświadczeniami. Rodzice i nauczyciele zainteresowani różnymi formami prowadzenia szkół czy przedszkoli będą mieli okazję spotkać organizatorów i pracowników takich placówek, dowiedzieć się czym się charakteryzują i jak wyglądają na co dzień . Odbędzie się również spotkanie dotyczące popularnie nazywanej edukacji domowej, czyli edukacji pozaszkolnej.
Spotkania w ramach OSEA to miejsce dla ludzi z pasją i dla tych, którzy szukają nowych rozwiązań w edukacji. Różnorodność potrzeb każdego ucznia, rodzica i nauczyciela sprawia, że „dobra szkoła” oznacza zazwyczaj coś innego. OSEA to właśnie miejsce na dyskusje o tej różnorodności oraz o sposobach godzenia oczekiwań, szukania rozwiązań przyjaznych i odpowiednich do sytuacji.
Szczegóły na stronie :
W programie między innymi:
Zmiana w edukacji częścią zmiany społecznej.
Narzędzia pracy nauczycieli otwartych na zmiany.
Czy obecna edukacja zapewnia wykształcenie kompetencji niezbędnych na rynku pracy?
Co zamiast ocen, lekcji, klas?
Rodzic – jego rola i wpływ na kształtowanie edukacji, o metodach wypracowywania rozwiązań i roli w trójstronnym dialogu uczeń-szkoła-dom rodzinny.
22 październik – 23 październik
Centrum Sztuki Współczesnej Solvay
https://www.facebook.com/events/1152290838149829/