Cele:
– integracja grupy
– kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy
– przełamanie barier społecznych
– przełamanie onieśmielenia
– kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
– budowanie bezpieczeństwa i zaufania do innych
Metody:
– wyzwalanie aktywności
Formy pracy:
– praca z grupa
– praca indywidualna
Pomoce:
– chustki do tańca, czapeczki, baloniki, farby, szablony z owocami.
Miejsce:
– sala
Przebieg balu karnawałowego:
Czyj to głos
– Na początek na rozluźnienie atmosfery zachęcamy grupę dzieci do wzięcia udziału z zabawie „Czyj to głos„. Jedno dziecko staje tyłem do dzieci i zamyka oczy. W tym czasie inne dziecko wskazane przez opiekuna mówi głośno WITAJCIE. Zadaniem dziecka jest odgadniecie imienia kolegi, który sie odezwał.
Karnawałowe ubranka
– Kolejna zabawa karnawałowa to „Karnawałowe ubranka” Potrzebne są w tej zabawie dodatki do ubrań np. kapelusze, chustki i inne. Jedno dziecko pełni role modela i staje przez dziećmi na krzesełku. Dzieci uważnie obserwują modela strój, po czym on na moment znika w osobne miejsce i zmienia element swego ubrania np. zdejmuje but, zakłada inna czapeczkę, dodaje chustkę itp. Na dany znak model ponownie wchodzi a dzieci odgadują zmianę stroju. Kto zgadnie jako pierwszy przejmuje role modela.
Wielki bal
– Inna zabawa to „Wielki bal” Opiekun mówi ze na balu trzeba tańczyć dlatego zaprasza wszystkie dzieci do tańca. Każde dziecko wybiera sobie kolorowa chustę i ustawia sie w dowolnym miejscu sali. Włączamy z muzykę opiekun zaczyna tańczyć a dzieci naśladują jego ruchy. Przy następnym utworze każde dziecko kolejno porusza swoja chustka a pozostałe wraz z opiekunem go naśladują. Potem dzieci tańczą z chustami w dowolny sposób.
Ludzie do ludzi
– Kolejna propozycja to zabawa „Ludzie do ludzi”. Wszyscy uczestnicy stoją w parach. Osoba prowadząca wydaje polecenie „ręce do rak”, kolana do kolan”. Na polecenie „ludzie do ludzi” należy znaleźć sobie nowego partnera.
Sałatka owocowa
– Inna zabawa jest „Sałatka owocowa”. Dzieci siedzą w kole na dywanie. Opiekun rozdaje im obrazki z owocami. Mówi tez żeby każdy z nich zapoznał sie ze swoim owocem. Na hasło „zamieniają się miejscami dzieci które są np. bananami” wszystkie dzieci z danej grupy zamieniają sie miejscami. Na hasło: „Sałatka owocowa” wszystkie dzieci zamieniają sie miejscami. Po tej zabawie mówimy grupie ze mamy dla nich niespodziankę w postaci np. deserów owocowych lub sałatki.
Dekorowanie balonów
– Na koniec dekorowanie balonów. Dzieci ozdabiają za pomocą swoich palców wzorki na balonach a po ich wyschnięciu dekorują jeszcze sale swoimi balonami lub bawią sie nimi na balu.
Zabawy dowolne
Justyna Pawlisiak z Poznania. Autorka otrzymuje upominek.