PRZEBIEG IMPREZY:
1. Wejście w parach polonezem – korowód po kole.
2. Powitanie dzieci – przebierańców, krótkie wprowadzenie. Pogadanka na temat karnawału.
3. Przedstawienia się tańcem.
Prowadząca zaprasza na środek poszczególne grupy – każda grupa tańczy przez chwilę, po czym każde dziecko „przebieraniec” samo się przedstawia – reszta dzieci w tym czasie nagradza ich oklaskami.
4. Taniec powitalny na karnawał: „Podajmy sobie rączki” (pląs) – interpretowanie ruchem treści.
Podajmy sobie rączki i zróbmy kółka dwa.
I brzuszek do brzuszka i buźka do buźki,
I tak do białego dnia.
Więc bawmy się, więc bawmy się,
zabawa nas nic nie kosztuje.
Masz ręce dwie, więc klaśnij w nie, zabawa niechaj trwa.
5. Zdjęcia pamiątkowe w grupach.
6. Zaproszenie do podróży dookoła świata. – pierwsza podróż do ciepłych krajów, do Afryki – samolotem (pląs).
SAMOLOT
Ustawienie: po kole
Taniec:
Część I
· włączamy silnik przekręcając pokrętło dwa razy prawą ręką, wyciągamy ją przed siebie z zaciśniętą pięścią, przekręcamy dwa razy,
· to samo powtarzamy lewą ręką,
· zapinamy pasy: wyciągamy obie ręce wyprostowane przed siebie, następnie lewą rękę zginamy w łokciu w prawą stronę i trzymamy w zgięciu lewą rękę zgiętą w lewą stronę,
· wyglądamy przez okienko: ułożone wcześniej ręce unosimy do góry nad głowę i wyglądamy przez nie raz w prawą, raz w lewą stronę. Powtarzamy tę czynność.
Pierwszą część powtarzamy jeszcze raz.
Część II
· ręce wyprostowane wyciągamy na boki i lecimy, machamy rękami, wzbijamy się w górę i opadamy,
· w dole koziołkujemy tzn. dłonie obracamy wokół siebie,
· wzbijamy się ponownie wysoko i lecimy,
· na koniec lądujemy: uginamy nogi lekko w kolanach i ręce zgięte w łokciach powoli prostujemy przed sobą.
7. Powitanie mieszkańców Afryki śpiewem: „O benoje”. Dzieci powtarzają za prowadzącą z odpowiednią intonacją.
O benoje, o benoje,
Oje benoje, oje benoje,
Umba ja, umba je,
Bago ba, bago je.
(powtarzanie za prowadzącą: cicho, głośno, wysoko, nisko itp.).
8. Prezent od Murzynów – czarodziejskie pudełko („pudełko w pudełku”). Dzieci podają sobie pudełko w rytm muzyki; na przerwę dziecko, które trzyma pudełko, otwiera i sprawdza co jest w środku. Ostatnia osoba, która otworzy najmniejsze pudełko otrzymuje niespodziankę.
9. Konkurs: „Taniec z orzechem kokosowym” – taniec z balonem między brzuszkami, głowami – w rytm muzyki afrykańskiej.
10. Taniec Murzynów – rozłupywanie orzechów kokosowych – wybór 2 grup po 10 osób; która grupa szybciej „rozłupie” balony – wygrywa.
11. Zaproszenie do wspólnego tańca : „Makareny”.
12. Pokaz tańców latynoamerykańskich: – samba, rumba, cha-cha, jive – określanie przez dzieci charakteru poszczególnych tańców.
13. Zaproszenie do wspólnego upieczenie ciasta (pląs).
PIECZENIE CIASTA
Ustawienie: siedzimy w kole
Taniec:
¨ lewą rękę wyciągamy przed siebie i zginamy w łokciu (w ten sposób trzymamy przed sobą naczynie),
¨ ucieramy składniki na ciasto kręcąc prawą ręką 8 razy,
¨ 4 razy wycieramy ręce,
¨ 4 razy strzepujemy mąkę z fartuszka,
wbijamy 4 jajka
¨ prawą ręką sięgamy za ramię, bierzemy jajko, rozbijamy je o ramię, wlewamy jajko do naczynia mówiąc CHLUP i wyrzucamy skorupki przez prawe ramię mówiąc SIUP (4x)
¨ zagniatamy ciasto 8 razy,
¨ 4 razy wałkujemy ciasto przed sobą obiema rękami,
¨ ozdabiamy kremem lub posypujemy bakaliami / 8 razy/,
¨ gotowym ciastem częstujemy osoby po prawej i lewej stronie.
14. Słodki poczęstunek – pączki, soczki, cukierki.
15. Podróż do KRAINY SMERFÓW rakietą (naśladowanie ruchów za prowadzącą).
16. „Smerfne” tańce – swobodne tańce dzieci do muzyki z płyty pt.: „Smerfne hity”.
17. Konkursy:
· plastyczny – dzieci 6-letnie wybierają sobie młodsze jako modeli i rysują na dużych arkuszach;
· picie przez słomkę „smerfnego” napoju (niebieska oranżada);
· rozwalanie pupą balonów – w środku ukryty numer nagrody.
18. Powrót rakietą do Polski.
19. Podróż taksówką w góry.
HALLO TAXI – pląs
Ustawienie: po kole, 1 za 2 (jak w pociągu).
Trzymanie: nie ma
Wstęp: 4 takty
1-4 wołamy taksówkę mówiąc „ hallo taxi”- machamy 4 razy PR w górze,
5-8 wołamy taksówkę mówiąc „ hallo taxi”- machamy 4 razy LR w górze,,
9-16 marzniemy, więc rozcieramy ramiona – krzyżujemy ręce na piersi i pocieramy ramiona dłońmi,
17-18 „ łapiemy” okazję – wskazujemy kciukiem prawej ręki za siebie,
19-20 „ łapiemy” okazję – wskazujemy kciukiem lewej ręki za siebie,
21-24 4 razy wskazujemy obydwoma kciukami na raz za siebie,
25-32 zmęczeni czekaniem i zniecierpliwieni idziemy na piechotę- 8 kroków w miejscu .
Zatrzymywać taxi mogą różne osoby, np. babcia, policjant, pan po 1 piwku…. – dzieci interpretują za każdym razem inaczej.
20. Zaproszenie do wspólnej zabawy: „Ktoś nas powitał piosenką…” – Zabawa przy utworach zespołów tj.: „Golce”, „Bratanki”, itp.
21. Konkursy:
· celowanie do pudełka piłeczkami z pewnej odległości;
· celowanie na buzię kółkami;
· konkurs: „Kto szybciej?” – zwijanie sznureczka zawiązanego na patyczku i samochodzie.
22. Powrót do przedszkola pociągiem do utworu pt. „Jedzie pociąg z daleka”.
23. Swobodne tańce dzieci do muzyki: „13 – wszystko zdarzyć się może”, „Konik na biegunach”, „Spacerek”, „Kaczuszki”, „Nitka”, „Nasze przedszkole” itp.
24. Pląs: „Czary-Mary” – ruchy „czarowania” w rytm muzyki.
25. Zabawy kołowe: „Ojciec Wirgiliusz”, „Labado”….
26. Pokaz tańców standardowych: walc angielski, tango, walc wiedeński.
27. Zakończenie balu, podziękowanie dzieciom za miłą zabawę karnawałową, zaproszenie na przyszły rok.
*Pląsy prowadzone według propozycji „Klanzy”.
*We wszystkich konkursach, oprócz pierwszych nagradzanych miejsc, pozostałe dzieci również otrzymały nagrody. Każde dziecko otrzymało więc na balu jakąś niespodziankę.
Przygotowanie i prowadzenie: mgr Barbara Paszek. Autorka otrzymuje upominek.
Zapraszamy do lektury pierwszych napływających scenariuszy – Dział artykułów – Miasto Dzieci „Konkursy literackie” (na samym dole)