W tym roku organizatorzy chcą też pokazać, że ogródek warzywny to doskonała forma edukacji żywieniowej i w ten sposób zachęcać dzieci do zdrowej diety oraz jedzenia większej ilości warzyw i owoców. Sukces akcji przyciąga nowych partnerów – w tym roku do ich grona dołączył Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, który będzie odpowiadał za merytoryczne wsparcie inicjatywy w zakresie prawidłowego żywienia dzieci, a także wydawnictwo Zielona Sowa specjalizujące się m.in. w publikacjach, które towarzyszą przedszkolakom podczas poznawania świata, nauki i zabawy.
„Ogródki ze smakiem” to ogólnopolski konkurs realizowany już po raz trzeci przez markę Electrolux. Konkurs kierowany jest do przedszkoli w całej Polsce, a nagrodą główną jest wykonanie ogródka warzywnego w zwycięskich przedszkolach. Jury konkursu wyłoni 10 przedszkoli, które otrzymają ogródki warzywne, a laureaci drugiego miejsca – mobilne miniogródki w donico-szklarniach. Nagroda główna, poza samym ogródkiem, obejmuje także eksperckie warsztaty z prowadzenia i pielęgnacji ogródka. Dwadzieścia placówek otrzyma natomiast pakiet narzędzi ogrodniczych i materiałów edukacyjnych do rozpoczęcia przygody z ogrodnictwem.
W 2023 r. frekwencja przeszła najśmielsze oczekiwania organizatorów, bo do konkursu „Ogródki ze smakiem” zgłosiła się rekordowa liczba przedszkoli! Aż 739 placówek przedszkolnych, na które w pierwszym etapie akcji oddano blisko 200 tysięcy głosów.
Ogródki – innowacyjna forma edukacji przedszkolaków
Celem konkursu i akcji „Ogródki ze smakiem” jest zachęcanie przedszkoli do zakładania ogródków, by poprzez doświadczenie dzieci mogły w nich lepiej poznawać świat natury i tym samym wypracowywać ekologiczne nawyki w przyszłości.
Dane międzynarodowego badania WHO European Childhood Obesity Surveillance Initiative (COSI), w którym uczestniczy także Polska, wykazują, że spożycie warzyw i owoców przez dzieci i młodzież w Polsce jest cały czas niezadowalające. Co niepokojące, częstotliwość spożywania owoców każdego dnia maleje wraz z wiekiem obu płci*. Jak to rozwiązać? Dwie edycje konkursu „Ogródki ze smakiem” pokazały, że dzieci chętnie sięgają po warzywa i owoce, które osobiście pielęgnują. Dlatego organizatorzy akcji uważają, że ogródki warzywne to wyjątkowa forma edukacji i inspiracji zrównoważonych nawyków żywieniowych i kulinarnych wśród dzieci.
– Od dawna ważną sprawą dla Electrolux jest ekologia i podejmowanie licznych działań, które mają zabezpieczyć zdrowie planety, a dzięki temu zdrowie nas samych. Dlatego po raz trzeci inicjujemy ogólnopolski konkurs „Ogródki ze smakiem”, poprzez który chcemy uczyć i mówić dzieciom o przyrodzie, odpowiedzialności i szacunku dla natury, a także zachęcać do jedzenia warzyw i owoców. W tym celu z naszymi partnerami opracowujemy nowe materiały edukacyjne do wykorzystania podczas zajęć z dziećmi – mówi Olga Głębicka, Senior Marketing Specialist, Electrolux Poland.
Podczas trzeciej edycji „Ogródków ze smakiem” do grona partnerów dołączyli: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, który jako partner merytoryczny będzie odpowiadał za eksperckie wsparcie akcji w zakresie prawidłowego żywienia dzieci oraz wydawnictwo Zielona Sowa specjalizujące się m.in. w publikacjach, które towarzyszą przedszkolakom podczas poznawania świata, nauki i zabawy.
– Prowadzenie ogródka przedszkolnego to ciekawa forma edukacji żywieniowej, włączająca całą społeczność przedszkolną (dzieci, nauczycieli, rodziców) we wspólne działania na rzecz zdrowia. Obserwowanie wzrostu roślin, wykonywanie prac ogrodniczych, a następnie wykorzystanie wyhodowanych warzyw do przygotowania posiłku są z jednej strony prostą, a z drugiej bardzo efektywną formą edukacji. Prowadzenie ogródka przedszkolnego ma także wpływ na postawę rodziców. Współpraca z rodzicami jest konieczna do osiągnięcia celu, jakim jest wspólne działanie na rzecz prawidłowego żywienia. Kierując się zasadą „jeden obraz za 1000 słów” ogródki przedszkolne stanowią efektywną formę edukacji w zakresie kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych – mówi Joanna Jaczewska-Schuetz, Starszy specjalista badawczo-techniczny, Medyczne Centrum Dietetyki i Edukacji Zdrowotnej NIZP PZH-PIB.
Jak przystąpić do konkursu?
Mechanika konkursu „Ogródki ze smakiem” opiera się na 3 etapach: inauguracji, w ramach której można zgłosić przedszkola i głosować, wyłonienie finalistów i zwycięzców oraz realizację ogródków.
Pierwszy etap konkursu trwa 21.03-11.04.2024 i zakłada:
- Wypełnienie formularza zgłoszeniowego, który razem z zasadami i regulaminem konkursu dostępny jest na stronie www.ogrodkizesmakiem.pl
W formularzu należy przedstawić pomysły na wykorzystanie ogródka warzywnego w zajęciach edukacyjnych; wskazać optymalne miejsce na terenie placówki – osoba zgłaszająca powinna przesłać co najmniej 2 zdjęcia miejsca (w tym 1 szerokie ujęcie), w którym ma być założony ogródek, oraz zapewnić bieżącą, całoroczną opiekę nad ogródkiem, w tym dostęp do wody.
- Możliwość oddawania głosów na wybrane przedszkole na stronie konkursu – głosy na ulubione przedszkole można oddawać za pośrednictwem konta na portalu Facebook. Codziennie można oddać jeden głos, zapraszając do wsparcia placówki swojego dziecka znajomych i rodzinę.
Drugi etap konkursu trwa do 19.04 i zakłada wyłonienie zwycięzców. 30 przedszkoli z największą liczbą głosów dostanie się do ścisłego finału i zostanie ocenionych przez jury konkursowe. Jury będzie zwracać uwagę na jakość zgłoszeń pod względem prezentacji pomysłów, jak i ich wartości merytorycznej z zakresu ekologii i promocji zdrowego odżywiania.
Do 17.06 będzie miał miejsce trzeci etap konkursu, czyli realizacja ogródków warzywnych i miniogródków w zwycięskich przedszkolach.
Portal edukacyjny
W ramach akcji działa strona www.ogrodkizesmakiem.pl, na której pojawiają się nowe materiały edukacyjne przygotowywane przez ekspertów akcji. Są to poradniki i tutoriale na temat założenia ogródka i pielęgnacji ogrodu, konspekty oraz scenariusze zajęć dla dzieci. W tym roku zostaną opublikowane nowe konspekty zajęć dla dzieci przedszkolnych – do wykorzystania w przedszkolu i w domu oraz kalendarz warzyw sezonowych przygotowany przez ekspertki Medycznego Centrum Dietetyki i Edukacji Zdrowotnej NIZP PZH – PIB, a także we współpracy z wydawnictwem Zielona Sowa – audiobooki, które bezpłatnie będzie można pobrać ze strony.
Partnerzy i ambasadorzy konkursu
Niezmiennie od trzech lat patronem honorowym akcji jest PAN Ogród Botaniczny – Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej w Powsinie, partnerem merytorycznym – Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, a partnerami wspierającymi – Bank Żywności SOS w Warszawie, Fundacja TupTupTup, wydawnictwo Zielona Sowa oraz magazyn Bliżej Przedszkola. Po raz trzeci w promocję idei konkursu angażuje się Maja Popielarska, którą usłyszeć możemy w 6-sekundowym video zapraszającym do uczestnictwa w konkursie.
* https://jez.edu.pl/wp-content/uploads/2023/10/PODRCZ_1.pdf