Na co zwracać uwagę przy wyborze i korzystaniu z gier oraz programów komputerowych dla dzieci:
1. Funkcja edukacyjna i poznawcza
Wybierajmy programy, które będą wspierać rozwój dziecka, a więc np. uczyć spostrzegawczości, wzmacniać koncentrację i kreatywność, zręczność i uważność, trenować cierpliwość, a także pomagać zdobywać lub utrwalać wiedzę, ćwiczyć różne umiejętności, np. matematyczne, językowe, artystyczne.
2. Połączenie nauki i zabawy
Aby siedzenie przed komputerem nie było zmarnowanym, „pustym” czasem, należy skorzystać z programów, które będą dla dziecka przyjemnością, relaksem, zabawą, ale jednocześnie pożyteczną i rozwijającą.
3. Nie tylko forma, ale i treść
Walory estetyczne, graficzne gry czy innego programu komputerowego są istotne i miłe dla „oka”. Zwracajmy jednak uwagę nie tylko na to, jak wygląda produkt, ale jakie treści ze sobą niesie.
4. Granica wiekowa
Czytajmy informacje na opakowaniach gier komputerowych, aby wiedzieć, do jakiej grupy wiekowej są one kierowane.
5. Test rodzica
Nawet jeśli dany program czy gra są modne i cieszą się ogromnym zainteresowaniem dzieci, to nasza wiedza o tych produktach nie powinna ograniczać się wyłącznie do znajomości tytułu gry/programu. Nie zadawalajmy się wyłącznie opinią, że „to jest super”. Zanim pozwolimy dziecku korzystać z jakiejś strony internetowej czy gry komputerowej, sami sprawdźmy ich jakość. Przekonajmy się, czy faktycznie będzie wspierać rozwój dziecka, czy np. eksponować przemoc.
6. Rozmowy z dzieckiem
Rodzic powinien być przewodnikiem dla dziecka po wirtualnym świecie. Edukujmy na temat bezpieczeństwa w sieci i uświadajmy zagrożenia. Jednocześnie zachęcajmy do traktowania Internetu jako uzupełnienie innych aktywności, urozmaicenie, dodatkową formę nauki i spędzania czasu – ale nie jedyną i najważniejszą. Pokazujmy alternatywy, udowadniajmy, że poznawanie i doświadczanie realnego świata jest o wiele lepsze niż funkcjonowanie w komputerowych granicach.
7. Nadmiar pod kontrolą
Równowaga potrzebna jest nie tylko w zachowaniu zdrowych proporcji między czasem poświęconym programom komputerowym a innym czynnościom w realnym świecie. Jeśli dziecko równocześnie korzysta z kilku programów, nieustannie przeskakuje z jednej strony internetowej na drugą, zmienia gry jak przysłowiowe rękawiczki, nie kończąc żadnego zadania, nie doprowadzając gry do końca – to z pewnością odejdzie od komputera bardziej pobudzone i zmęczone. Warto więc monitorować ilość docierających do niego bodźców, a jeżeli korzysta z jednej gry, programu czy strony internetowej – niech wszystkie inne będą wówczas wyłączone.
8. Wsparcie ekspertów
Aby dowiedzieć się, które strony internetowe są odpowiednie dla dzieci, możemy skorzystać z wiedzy fachowców, zajmujących się bezpieczeństwem w sieci. Fundacja Dzieci Niczyje oferuje rodzicom bezpłatną przeglądarkę bezpiecznych stron internetowych dla dzieci w wieku 3-10 lat. Można zaznajomić się z katalogiem stron, poświęconych różnym tematom (np. gry i rozrywka).