Z czym kojarzy ci się PRL? To czas gdy ludzie mieli bardzo niewiele jeżeli chodzi o rzeczy materialne ale mieli najważniejsze – czas dla rodziny i przyjaciół. Dzieci bawiły się godzinami na podwórku, a największym marzeniem była guma do żucia z Donaldem. A więc do dzieła! I najważniejsze – ma być prosto i tanio!
Urodzinowy wystrój
Stół przykrywamy ceratą w swojski wzór – do kupienia w sklepach typu Leroy Merlin na metry. Na środku stołu stawiamy słoik z goździkami. No to wystrój wnętrza mamy gotowy. Teraz przejdźmy do..
Menu na urodzinach w stylu PL
W PRLu nie wiedzieliśmy jeszcze, że cukier w większych ilościach nie jest zbyt zdrowy, wręcz przeciwnie „cukier krzepił”.
Kryształową salaterkę wypełniamy więc cukierkami (kukułki, raczki, irysy, krówki, landrynki, gumami (kulki). Kupujemy ciepłe lody i oranżadę.
Jeśli macie wyższe ambicje co do poczęstunku dla małych gości, zajrzyjcie do naszego artykułu z gotowymi pomysłami na proste i efektowne pyszności na przyjęciu urodzinowym.
Teraz pomyślmy o rozrywkach dla dzieci.
Poniżej przypominamy zasady kilku popularnych gier i zabaw ruchowych. Jak już wytłumaczycie dzieciom na czym polegają te zabawy i wygonicie je na podwórko, sami możecie rozegrać partyjkę chińczyka i napić się kawy -plujki. Oczywiście przy przebojach Krawczyka i Maryli Rodowicz. Dobrej zabawy!
Gra w kapsle
Na ziemi rysujemy tor: kredą lub kamieniem na chodniku, patykiem na ubitej ziemi lub wygładzając piasek na obrzeżach piaskownicy . Szerokość toru uzależniona jest od liczby uczestników – im więcej graczy, tym szerszy powinien być tor. Zaznaczamy linię startu i linię mety, a pomiędzy nimi może „dziać się” wszystko, tzn. tor może zakręcać, może robić nasypy i wyrzutnie z piasku, przeszkody z gałęzi czy kamieni lub zbiorniki wodne ( dołek w ziemi zabezpieczony folią i wypełniony wodą albo zwykła kałuża).
Ustawiamy kapsle na starcie, jeden obok drugiego, wierzchnią stroną na spód, i pstryknięciem w falowany bok kapsla przesuwamy się do przodu. Pstrykamy na zmianę i w ten sposób ścigamy się do mety. Wypadnięcie poza linię toru oznacza stratę kolejki. Wygrywa ten gracz, którego kapsel jako pierwszy przekroczy linię mety.
Zabawę należy zacząć od nazbierania kapsli i ozdobienia ich flagami państw, których przedstawiciele biorą udział w wyścigach kolarskich (dodatkową korzyścią zabawy jest oczywiście nauka geografii).
Gra w gumę
Pamiętacie tę grę? Warto przybliżyć ją dzieciakom. Potrzebna będzie tzw. guma do majtek – kilka metrów. Dwoje dzieci stoi w gumie, trzecie skacze aż do tzw. skuchy. Gdy skusi zajmuje miejsce trzymającego gumę. Po powrocie do gry zaczyna skoki od poziomu na którym skończył. Skacze się od 1 do 10 oraz tzw „męczko” czyli cała seria bez przerwy. Najpierw gracze skaczą na gumie zaczepionej na wysokości kostek, później kolan, ud, pasa.
Zobaczcie:
Gra w klasy
Gracze rysują kształt klas – chłopka.
Gra polega na wrzucaniu kamyka w kolejne pola (klasy), podskakiwaniu i przejściu przez osiem pól chłopka. Gracz wrzuca kamyk w „pierwszą klasę”, staje na jednej nodze, wskakuje w pole, podnosi kamyk, przeskakuje resztę pól i wyskakuje na zewnątrz chłopka, itd. przez kolejne pola.
W ramiona wskakuje się obunóż. Do głowy wskakuje się obunóż, wykonuje obrót w powietrzu i skacze z powrotem. Jeśli gracz skusi, kolejkę rozpoczyna następna osoba.
Następną kolejkę zaczynamy od tej klasy, na której skusiliśmy. Skucha to złe rzucenie kamyka, nieutrzymanie się na jednej nodze lub wejście na linię.
Wygrywa uczestnik, który pierwszy ukończy szkołę (8 klas)
Ciuciubabka
Osoba wybrana Ciuciubabką ma zawiązane oczy. Zostaje kilkukrotnie okręcona wokół swojej osi a następnie ma za zadanie złapać inne osoby. Wszyscy biegają szybko dookoła nie dając się złapać. Osoba złapana zamienia się rolami z Ciuciubabką.
Puszczanie papierowych samolotów
Do zorganizowania zawodów w puszczaniu papierowych samolotów potrzebujesz tylko kilku kartek z bloku lub bloku technicznego. Zawodnicy robią swoje papierowe samoloty. Mogą je później pomalować kredkami. Następnie stają obok siebie i puszczają samolociki. Czyj samolot poleci najdalej ten wygrywa.
Zabawa w chowanego
Jedna osoba liczy powoli i głośno do 10 lub 20 i ma przy tym zamknięte oczy. W tym czasie pozostałe osoby szukają sobie kryjówki. Gdy odliczanie zostanie zakończone, osoba licząca zaczyna poszukiwania. Kto zostanie znaleziony jako ostatni – wygrywa i to on w następnej rundzie jest szukającym.
Zabawa w dwa ognie
Do tej zabawy potrzebne jest wyznaczenie boiska podzielonego na połowy oraz miękka piłka. Biorący udział w zabawie dzielą się na dwie drużyny i wyznaczają kapitanów. Drużyny ustawiają się na swoich połowach boiska. Kapitanowie zajmują miejsca poza boiskiem – za plecami zawodników przeciwnej drużyny. Zawodnicy rzucają piłką w przeciwników – oczywiście wszyscy starają się szybko ruszać by nie zostać trafionym, albo żeby złapać piłkę. Zawodnicy trafieni przez piłkę (zbici) muszą stanąć za linią boiska przeciwników i czekać aż ktoś z ich drużyny rzuci im piłkę. Jeżeli uda się ją złapać – zawodnik może znowu wejść na boisko. Gdy na boisku nie zostanie żaden zawodnik – do gry wchodzi kapitan danej drużyny. Jeżeli zostanie zbity 3 razy – przeciwna drużyna wygrywa.
Gry planszowe
Proponujemy tradycyjnego chińczyka, bierki lub pchełki.
Malowanie kredą po chodniku
Kiedyś artystyczne rysunki zdobiły niemal każdy chodnik i osiedlową uliczkę. Wystarczy kolorowa kreda i dziecięca wyobraźnia, a chodnik przy domu nabierze nowych barw!
Bańki mydlane
Wszystkie dzieci je uwielbiają. Przyrządów do robienia baniek jest już całe mnóstwo. Niewielka inwestycja, a świetna zabawa gwarantowana. Dzieci biegają za bańkami z dziką radością. Mogą przy tym liczyć bańki, które uda im się „złapać”.