Ile wody potrzebuje moje dziecko?
Zapotrzebowanie na wodę u dzieci jest uzależnione od wielu czynników zewnętrznych (klimat, nawyki żywieniowe) i wewnętrznych (stan zdrowia, aktywność fizyczna). Szacuje się je na 10–15% masy ciała. Zgodnie z zaleceniami Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA):
– dzieci w wieku 2-3 lat powinny wypijać 1300 ml,
– dzieci w wieku 4-8 lat – 1600 ml,
– chłopcy w wieku 9-13 lat – 2100 ml,
– dziewczynki w wieku 9–13 lat – 1900 ml,
– dziewczęta powyżej 13 roku życia, kobiety – 2000 ml,
– natomiast chłopcy powyżej 13 roku życia, mężczyźni – 2500 ml*.
Jaka woda jest najlepsza?
Przede wszystkim polecane są wody źródlane i naturalne wody mineralne (niskomineralizowane i średniozmineralizowane) o niskiej zawartości sodu.
Co zrobić, gdy nasze dziecko nie chce, bądź nie lubi smaku wody?
W jaki sposób skutecznie zachęcić je do tego, aby piło ją z przyjemnością? Oto siedem praktycznych wskazówek!
1. Daj przykład
Nie od dziś wiadomo, że rodzice są największym autorytetem dziecka. Jeśli rodzic nie pije wody, zapewne dziecko również będzie jej unikać. Jeżeli zatem chcesz przekonać swoje dziecko do regularnego picia wody, po prostu bądź dla niego wzorem i sam po nią sięgaj. Dziecko ucząc się przez obserwacje będzie Cię naśladować.
2. Daj dziecku wybór
Już na samym początku pozwól dziecku wybrać wodę, jaką chce pić. Jak to zrobić? Kup kilka rodzajów wód i postaw je przed nim. Dając dziecku prawo wyboru, budujesz jego poczucie sprawczości i pozwalasz mu odczuć większą satysfakcję, a to zwiększa szansę na powodzenie.
3. Zapewnij stały dostęp do wody
W domu zadbaj o to aby dzbanek z wodą i ulubiony kubek dziecka, zawsze znajdowały się w zasięgu wzroku, w łatwo dostępnym dla niego miejscu. Dzięki tej metodzie dziecko z łatwością zapamięta gdzie znajduje się woda i gdy tylko poczuje pragnienie, będzie wiedziało gdzie się udać. Jednocześnie nie kupuj słodkich napojów, jeśli nie będzie ich w domu, nie będą kusić.
Gdy idziecie do szkoły, na spacer, na rower, do dziadków… zabierajcie ze sobą wodę. Mając ją zawsze pod ręką istnieje mniejsza szansa, że dziecko zacznie szukać czegoś innego.
4. Wspieraj i chwal
Jeśli dziecko wypije wodę chwal je jak najczęściej. Swoją pochwałą nie tylko sprawisz mu radość, zwiększysz poczucie własnej wartości i je podbudujesz. Dzięki zastosowaniu nagrody (w postaci pochwały), jego mózg skojarzy wykonaną wcześniej czynność (picie wody) z czymś przyjemnym i będzie chciał do tego wracać.
5. Edukuj i zachęcaj
Staraj się rozmawiać z dzieckiem i wyjaśniać mu, dlaczego picie wody odgrywa tak duże znaczenie w jego życiu. Niech pozna korzyści płynące z nawadniania organizmu. Wykorzystuj różne zabawy z wodą. Staraj się aby dziecko częściej z nią obcowało, dzięki temu łatwiej się z nią oswoi. Do edukacji możesz wykorzystać również powiedzenia o wodzie, ciekawostki, zagadki, wierszyki, piosenki, bajki, filmy. Kreatywność nie zna granic!
6. Uatrakcyjnij wodę
Jeśli dziecko do tej pory piło tylko soki i słodzone napoje, zmień smak i wygląd wody. Możesz to zrobić na wiele sposobów. Na przykład wrzuć do wody smaczne dodatki, w postaci owoców (limonka, cytryna, pomarańcza, grejpfrut, truskawki, borówki, maliny, jeżyny, czereśnie), warzyw (ogórek) lub ziół (mięta, pietruszka, bazylia, pokrzywa, rozmaryn). Możesz także zrobić owocowe kostki o dowolnych kształtach. Jak to zrobić? Wyciśnij sok ze świeżych owoców, przelej go do pojemników na lód i zamroź. Po paru godzinach otrzymasz smakowite, kolorowe kostki lodu.
7. Daj dziecku czas
Zmiana nawyków żywieniowych to proces i jak każdy proces wymaga czasu. Nie oczekuj, że po dwóch dniach dziecko będzie sięgało wyłącznie po wodę. Nie poddawaj się. Bądź cierpliwy i wyrozumiały, a z biegiem czasu na pewno uda Ci się osiągnąć sukces i przekonać dziecko do picia wody.
* podane wartości uwzględniają wodę zawartą w pokarmach stałych, której ilość jest oszacowana na około 20% dziennego zapotrzebowania na płyny
Marzena Żurek, doradca i edukator żywieniowy, specjalista ds. psychodietetyki, dyplomowany coach zdrowia i żywienia zdrowieTA!
Bibliografia:
Jarosz M, Bułhak‑Jachymczyk B. Normy żywienia człowieka. Podstawy pre‑ wencji otyłości i chorób niezakaźnych. Warszawa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008.
Płaczkiewicz, B. Teoria społecznego uczenia się a wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 4, 2017.
Scientific Opinion on Dietary Reference Values for water EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition, and Allergies (NDA); European Food Safety Authority (EFSA), Parma, Italy; EFSA Journal 201ew0;8:1459.
Weker, Więch M., Woda w żywieniu najmłodszych dzieci – jej znaczenie i kryteria wyboru, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2013.
Woś. H., Weker H., Jackowska T. i inni, Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń dotyczących spożycia wody i innych napojów przez niemowlęta, dzieci i młodzież, Standardy Medyczne. Interna, t. 1, 2010, s. 7–15.