📖 Czyta się średnio w 3 min. 🕑

Pytanie to powinien zadać sobie każdy człowiek i to niezależnie od tego, czy został już rodzicem czy dopiero planuje posiadanie własnych dzieci. Dlatego, dobrze wiedzieć na samym początku, że inwestycja ta od najmłodszych lat, zawsze się opłaca. Nawet w przypadku, jeżeli początkowo są to duże poniesione koszty. Jednak koszty, które w przyszłości zwrócą się naszemu dziecku z większym procentem pod postacią jego umiejętności, sukcesów, czy chociażby, na płaszczyźnie zawodowej.

Dlaczego recytowanie jako czynność, sama w sobie – jest tak ważne?

Samo recytowanie pomaga dziecku nauczyć się, czyli zdobyć, a także rozwinąć wewnętrzną wrażliwość na otaczający ze wszystkich stron świat. Dlatego, ważne jest, aby uwrażliwić dziecko na piękno ojczystego języka. Między innymi z tego powodu, recytacja wierszy rozpoczyna się już od najmłodszych klasach szkoły podstawowej. Owszem, na początku, są to proste wierszyki dla dzieci, lecz później poprzeczka zostaje zawieszona znacznie wyżej.

Dzielna Banda

Uwaga!: Deklamacja językowa polega na publicznym recytowaniu, czyli odczytywaniu utworu literackiego, jakim jest wiersz. Oczywiście tutaj najczęściej słowa, nie są odczytywane z kartki papieru, ale odczytywanie są one z pamięci – przez osobę wypowiadającą go na głos.

Zalety recytowania wierszy

Po pierwsze: Mocno zaangażowana jest tu pamięć naszego dziecka, a także jego wyobraźnia, która wzajemnie współpracuje z pamięcią. Naukowo zostało dowiedzione, że skojarzenia i wyobrażenia pomagają, łatwiej przyswajać multum informacji przez dziecko. Sama recytacja również  pomaga przetworzyć zapamiętane w ten sposób informacje i przedstawić (przekazać) je w postaci dialogu w komunikacji z drugą osobą, na przykład, kiedy dziecko prowadzi rozmową z rówieśnikiem bądź nauczycielem szkolnym lub rodzicami w domu.

Po drugie: Dziecko w trakcie recytowania,  uczy się poprawnego akcentowania sylab, czy stawiania  odpowiednich przerw pomiędzy nimi oraz pomiędzy poszczególnymi wyrazami. Dziecko jednocześnie uczy się  poprawnego wymawiania, a przy tym, ćwiczy ono swój układ wydechowo-oddechowy. W ten sposób może ono  łatwiej  kontrolować własne tempo mówienia oraz sterować jego płynnością, żeby uzyskać możliwie jak najlepsze efekty.

Ważne!: Niezwykle ważne jest, żeby właściwie od najmłodszych lat, uczyć dzieci poprawnej artykulacji, inaczej umiejętności- zaczerpnięcia w danym momencie dostatecznej ilości powietrza.  Powietrza przepływającego w jamie gardłowej pomiędzy strunami głosowymi.

Po trzecie: Podczas recytowania wierszy – dziecko, uczy się odpowiedniej modulacji głosu. Chodzi tutaj o odpowiednie natężenie i dopasowanie głosu. Dzięki, jego optymalnej barwie oraz tonacji tzw. wysokości dźwięku, dziecko może lepiej zaadoptować swój głos do otoczenia bądź rozmowy z drugą osobą. Możliwe jest osiągnięcie lepszych rezultatów w czasie odczytywania utworu literackiego z udziałem publiczności.

Uwaga!: Modulacja dźwięku, jest inaczej określana jako emisja dźwięku przez krtań oraz tchawicę i gardło. To nic innego jak odpowiednia częstotliwość, czyli wysokość: niskich oraz wysokich tonów emitowanych w trakcie mówienia.

Doskonale nadających się do recytowania przez dzieci

Wiersze dla dzieci mają służyć przede wszystkim nauce i poznawaniu najważniejszych  życiowych wartości. Czytanie ich pomaga również w rozwoju inteligencji emocjonalnej u najmłodszych dzieci. W Polsce najpopularniejszymi twórcami wierszy dla dzieci byli Jan Brzechwa, Julian Tuwim (wiersze Juliana Tuwima przeczytasz na poezja.org) oraz Maria Konopnicka. To oni stworzyli niepowtarzalne, a co więcej, niezapominanie teksty, które wprost idealnie nadają się do ich recytacji, ale również zdadzą egzamin w roli wieczornego czytania dziecku do snu.

230 ocen
5.00
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent