Dlaczego dzieci powinny recytować wiersze?

Dlaczego dzieci powinny recytować wiersze?

Pytanie to powinien zadać sobie każdy człowiek i to niezależnie od tego, czy został już rodzicem czy dopiero planuje posiadanie własnych dzieci. Dlatego, dobrze wiedzieć na samym początku, że inwestycja ta od najmłodszych lat, zawsze się opłaca. Nawet w przypadku, jeżeli początkowo są to duże poniesione koszty. Jednak koszty, które w przyszłości zwrócą się naszemu dziecku z większym procentem pod postacią jego umiejętności, sukcesów, czy chociażby, na płaszczyźnie zawodowej.

Dlaczego recytowanie jako czynność, sama w sobie – jest tak ważne?

Samo recytowanie pomaga dziecku nauczyć się, czyli zdobyć, a także rozwinąć wewnętrzną wrażliwość na otaczający ze wszystkich stron świat. Dlatego, ważne jest, aby uwrażliwić dziecko na piękno ojczystego języka. Między innymi z tego powodu, recytacja wierszy rozpoczyna się już od najmłodszych klasach szkoły podstawowej. Owszem, na początku, są to proste wierszyki dla dzieci, lecz później poprzeczka zostaje zawieszona znacznie wyżej.

Uwaga!: Deklamacja językowa polega na publicznym recytowaniu, czyli odczytywaniu utworu literackiego, jakim jest wiersz. Oczywiście tutaj najczęściej słowa, nie są odczytywane z kartki papieru, ale odczytywanie są one z pamięci – przez osobę wypowiadającą go na głos.

Zalety recytowania wierszy

Po pierwsze: Mocno zaangażowana jest tu pamięć naszego dziecka, a także jego wyobraźnia, która wzajemnie współpracuje z pamięcią. Naukowo zostało dowiedzione, że skojarzenia i wyobrażenia pomagają, łatwiej przyswajać multum informacji przez dziecko. Sama recytacja również  pomaga przetworzyć zapamiętane w ten sposób informacje i przedstawić (przekazać) je w postaci dialogu w komunikacji z drugą osobą, na przykład, kiedy dziecko prowadzi rozmową z rówieśnikiem bądź nauczycielem szkolnym lub rodzicami w domu.

Po drugie: Dziecko w trakcie recytowania,  uczy się poprawnego akcentowania sylab, czy stawiania  odpowiednich przerw pomiędzy nimi oraz pomiędzy poszczególnymi wyrazami. Dziecko jednocześnie uczy się  poprawnego wymawiania, a przy tym, ćwiczy ono swój układ wydechowo-oddechowy. W ten sposób może ono  łatwiej  kontrolować własne tempo mówienia oraz sterować jego płynnością, żeby uzyskać możliwie jak najlepsze efekty.

Ważne!: Niezwykle ważne jest, żeby właściwie od najmłodszych lat, uczyć dzieci poprawnej artykulacji, inaczej umiejętności- zaczerpnięcia w danym momencie dostatecznej ilości powietrza.  Powietrza przepływającego w jamie gardłowej pomiędzy strunami głosowymi.

Po trzecie: Podczas recytowania wierszy – dziecko, uczy się odpowiedniej modulacji głosu. Chodzi tutaj o odpowiednie natężenie i dopasowanie głosu. Dzięki, jego optymalnej barwie oraz tonacji tzw. wysokości dźwięku, dziecko może lepiej zaadoptować swój głos do otoczenia bądź rozmowy z drugą osobą. Możliwe jest osiągnięcie lepszych rezultatów w czasie odczytywania utworu literackiego z udziałem publiczności.

Uwaga!: Modulacja dźwięku, jest inaczej określana jako emisja dźwięku przez krtań oraz tchawicę i gardło. To nic innego jak odpowiednia częstotliwość, czyli wysokość: niskich oraz wysokich tonów emitowanych w trakcie mówienia.

Doskonale nadających się do recytowania przez dzieci

Wiersze dla dzieci mają służyć przede wszystkim nauce i poznawaniu najważniejszych  życiowych wartości. Czytanie ich pomaga również w rozwoju inteligencji emocjonalnej u najmłodszych dzieci. W Polsce najpopularniejszymi twórcami wierszy dla dzieci byli Jan Brzechwa, Julian Tuwim (wiersze Juliana Tuwima przeczytasz na poezja.org) oraz Maria Konopnicka. To oni stworzyli niepowtarzalne, a co więcej, niezapominanie teksty, które wprost idealnie nadają się do ich recytacji, ale również zdadzą egzamin w roli wieczornego czytania dziecku do snu.

Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo!

wybierz eBook dla siebie
ZOBACZ TAKŻE:polecamywierszyki