Interaktywny Plac Zabaw na Biennale

Interaktywny Plac Zabaw to fascynująca galeria sztuki dla najmłodszych, w której w przeciwieństwie do tradycyjnego muzeum, należy dotykać, badać, eksperymentować, aby poznać działanie zamieszczonych eksponatów. Zresztą eksponaty to może nie jest adekwatne słowo określające znajdujące na wystawie zabawki świetlne: wykonane z tworzywa miecze, świecące kule czy pozornie zwyczajne kamienie, fragmenty kory i trawy, które po dotknięciu przesyłają odpowiednie sygnały do komputera uruchamiając wielkoformatową projekcję wizualno-dźwiękową.

Interaktywny Plac Zabaw jest projektem Centrum Sztuki WRO zrealizowanym w ramach Przedszkola Mediów, czyli cyklu edukacyjnych wystaw, warsztatów i prezentacji przeznaczonych dla dzieci, pedagogów i rodziców.

Celem projektu jest przybliżenie zagadnień współczesnej sztuki, kultury audiowizualnej, mediów i technologii komunikacji poprzez zabawę i różnego rodzaju zajęcia warsztatowe prowadzone przez artystów, kuratorów i pedagogów. Począwszy od marca 2008 roku Przedszkole mediów jest realizowane jako projekt ciągły w przestrzeniach galerii i pracowni Centrum Sztuki WRO przy ulicy Widok 7.

Podczas zajęć wykorzystywane są współczesne narzędzia kreacji i komunikacji, takie jak komputer z peryferiami, telefon, kamera, aparat cyfrowy, systemy detekcji ruchu, systemy transmisji obrazu i dźwięku, cyfrowa rejestracja i obróbka, animacja czy druk.

Jednym z najważniejszych aspektów Interaktywnego placu zabaw jest jego wielopoziomowy, nowatorski i edukacyjny charakter. Oprócz wykorzystanych tu zaawansowanych technologii bazujących na detekcji ruchu, autorskich rozwiązań programistycznych i specjalnie opracowanych interfejsów, istotne jest partnerskie podejście do dzieci jako odbiorców sztuki współczesnej. Dlatego wystawa została doskonale przyjęta przez publiczność i krytykę, doceniającą sposób w jaki poprzez twórczą zabawę dzieci wchodzą w świat sztuki (http://wrocenter.pl/przedszkolemediow).

Wystawa prezentowana w ramach 17. Biennale Sztuki dla Dziecka składa się z 4 części wprowadzających kolejno zagadnienia i pojęcia współczesnej plastyki, sztuki audiowizualnej oraz zaaranżowanej salki kinowej wraz z zestawem historycznych animacji filmowych polskich twórców .

MALOWANIE ŚWIATŁEM to wspaniała zabawa świecącymi przyrządami: latarkami, mieczami, kulami. Przy ich pomocy dzieci mogą stworzyć na wielkim ekranie barwne wizualizacje. Ich gesty zostają przełożone na zmieniający się dźwięk i barwny obraz. Za pomocą specjalnego oprogramowania informacja o historii ruchu zostaje w interaktywny sposób przełożona na obraz i dźwięk. Na ekranie pojawiają się kształty wielkością i kolorem odpowiadające wprawionym w ruch narzędziom świetlnym

Zabawa graficzna Perspektywa – to animacja i kolorowe plansze. Manipulując ruchomymi elementami, dzieci zmieniają ich kontekst w przestrzeni i poznają zasady perspektywy. Plansze z ruchomymi elementami montowane na przygotowanym prostopadłościanie. Ruchome elementy mogą być umieszczane przez dzieci w pozycjach sytuujących je na różnych planach perspektywicznych.

W kolejnej części wystawy, nazwanej Faktury zwiedzający bawią się elementami zaczerpniętymi z natury: kamieniami, wodą, trawą, parą wodną i korą drzewną. Za pomocą czujników ruchu, poprzez dotykanie kolejnych „eksponatów” tworzą na wielkim ekranie wizualno-dźwiękowe animacje. System detekcji ruchu rejestruje gesty dłoni położonej na jednej z pięciu powierzchni, a po przesłaniu sygnału do komputera uruchamia wielkoformatową projekcję wizualno-dźwiękową. Na ekranie pojawiają się animacje złożone z kombinacji różnych fotografii natury tworząc wspaniały inicjowany przez dzieci ciąg obrazów. W zależności od dotkanych przedmiotów, tempa ruchu na ekranie zmienia się sceneria.

Czwartą częścią wystawy jest KINO, a w nim zestaw klasycznych animacji, wyselekcjonowany przez kuratorów WRO. Kino jest rodzajem chillout-room z siedziskami na podłodze, dzięki któremu dzieci – zwłaszcza większe grupy – mogą oczekiwać na dostęp do instalacji w interaktywnej części wystawy, lub odpocząć przy końcu zwiedzania. Jednocześnie – poza walorami funkcjonalnymi – wybrane animacje stanowią merytoryczne uzupełnienie pozostałej części ekspozycji. Instalacja przybliża małym widzom pojęcia związane ze sztuką animacji.

Wiele informacji na temat wystawy oraz liczne zdjęcia znajdą Państwo na stronach internetowych Centrum Sztuki WRO: www.wrocenter.pl/przedszkolemediow

W ramach 17. Biennale Sztuki dla Dziecka odbędzie się cykl spotkań ze sztuką multimedialną. 

Serdecznie zapraszamy na:

GRY KOMPUTEROWE
Dominika Urbańska-Galanciak, Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego, wystawa, b/o

1, 2 czerwca, godz. 9.00, 10.00, 11.00, 12.00, 17.00, 18.00

CK Zamek, Sala Kominkowa;

IDZIE GRZEŚ PRZEZ WIEŚ TYŁEM
Honorata Martin, Maciej Salamon, warsztat animacji poklatkowej, 7-12 lat

3 czerwca, godz. 9.00 i 12.00, 4 czerwca, godz. 9.00 i 12.00

CK Zamek, sala 348-350;

MAŁA ORKIESTRA
Adam Witkowski, warsztat audio, 7-12 lat

1 czerwca, 9.00 i 12.00, 2 czerwca, 9.00 i 12.00

CK Zamek, sala 348-350;

PODRÓŻ Z ZACZAROWANYM OŁÓWKIEM
Magda Bielesz, warsztat filmowy, 7-12 lat

1 czerwca, 9.00 i 12.00, 2 czerwca, 9.00 i 12.00

CK Zamek, sala 348-350;

ŻYWE OBRAZY
Tadeusz Dolkowski, Marcin Różański, warsztat interaktywny, 7-12 lat

3 czerwca, godz. 9.00 i 12.00, 4 czerwca, godz. 9.00 i 12.00

 

OD PATRONATEM HONOROWYM MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO BOGDANA ZDROJEWSKIEGO ORAZ PREZYDENTA MIASTA POZNANIA RYSZARDA GROBELNEGO.

ORGANIZATOR
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu

MECENAT
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Miasto Poznań

PARTNERZY
Centrum Kultury Zamek
Muzeum Instrumentów Muzycznych
Instytut Małego Dziecka im. Astrid Lindgren
Art Stations Foundation
Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu

PATRONAT MEDIALNY
TVP Kultura
TVP Poznań
Radio Merkury
Gazeta Wyborcza
Poznański Informator Kulturalny, Sportowy i Turystyczny „IKS”
Miasto Dzieci
AMS

ZREALIZOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO ORAZ MIASTA POZNANIA
 

Autor tekstu : KW