– kultywowanie tradycji walentynkowej,
– wytworzenie pogodnego i radosnego nastroju,
– wzmacnianie integracji wśród dzieci podczas wspólnych zabaw,
– rozwiązywanie zagadek słownych,
– doskonalenie sprawności manualnej;
Metody: słowna, twórcza, ekspresyjna, zabawowo – zadaniowa;
Formy: indywidualna, grupowa, zespołowa;
Środki dydaktyczne: połówki serc pociętych z brystolu, płyta CD z muzyką dyskotekową, puszka w kształcie serca z zagadkami, miska z cukierkami, pierniki w kształcie serc, kolorowe posypki do dekoracji ciasteczek, duże serce z cukierkami wykonane z bibuły;
Przebieg zajęć:
1. „Chodźmy wszyscy tu do koła…” – zabawa na powitanie.
Nauczyciel proponuje dzieciom zabawę w kole. Prowadzący śpiewa, a uczniowie wykonują polecenia nauczyciela.
Chodźmy wszyscy tu do koła (dzieci idą po kole trzymając się za ręce)
Zabawimy się wesoło
Witamy się wszyscy wraz(dzieci kłaniają się)
Na zabawę nadszedł czas
Jedna ręka, druga ręka(pokazują jedną rękę, a potem drugą)
Jedna noga, druga noga (pokazują jedną nogę, a potem drugą)
Cały tułów oraz głowa (pokazują podane części ciała).
Witamy się (dzieci kłaniają się).
2. „Rozbite serca”- zabawa w szukanie pary.
Prowadzący wręcza dzieciom (wcześniej przygotowane z bloku technicznego) połówki serc. Serca są różnej wielkości i poprzecinane w różny sposób (zygzakiem, falą, itp.) Jest ich dwa razy mniej, niż dzieci biorących udział w zabawie. Dzieci przy dźwiękach muzyki wędrują po całej sali i odnajdują swoją „drugą połówkę”.
3. Kto kogo kocha, kto kogo lubi, kto kogo szanuje? Zagadki słowne.
Dzieci siedzą w kole. W rytm muzyki przekazują sobie puszkę w kształcie serca, która krąży z rąk do rąk. Na przerwę w muzyce, to dziecko, które trzyma walentynkowe serce, odpowiada na zawarte
w nim pytanie.
• podaj tytuł bajki, w której braciszek i siostrzyczka trafili do chatki Baby Jagi ?
• czy wiesz kto obudził Królewnę Śnieżkę ?
• jak ma na imię ukochana Aladyna?
• w jaki sposób Kopciuszek został Królewną ?
• kto jest ukochaną Shreka ?
• kto ożenił się z Calineczką ?
• wymień przyjaciół Kubusia Puchatka ?
• jak ma na imię przyjaciółka Muminka?
4. „Zgadnij, ile?” Słodka zabawa.
Uczniowie po kolei podchodzą do miski, w której znajdują się cukierki. Zanurzają rękę w misce i biorą tyle cukierków ile się zmieści w ich dłoni. Zadaniem każdego dziecka jest odgadnięcie ile cukierków zmieściło się
w jego garści. Jeśli odgadnie – całość słodyczy zachowuje dla siebie. Jeśli dziecko poda mniejszą ilość niż rzeczywiście ma w ręce – musi odłożyć tyle cukierków o ile się pomyliło w obliczeniach.
5. „Gra muzyka” – zabawa ruchowa.
Wszyscy tańczą przy muzyce, w chwili, gdy muzyka milknie nauczyciel wydaje polecenie wykonania określonych ruchów i gestów, np.:
• uścisnąć jak najwięcej dłoni,
• uścisnąć jak najwięcej kostek u nóg,
• spojrzeć w oczy jak największej liczbie osób,
• pogłaskać ja najwięcej osób po plecach,
• uśmiechnąć się do jak największej liczby dzieci, itp.
6. „Piernikowe serca”. Ozdabianie ciasteczek.
Nauczyciel proponuje dzieciom słodkie zadanie w postaci ozdabiania ciasteczek w kształcie serduszek. Uczniowie w parach przyozdabiają ciasteczka za pomocą różnego rodzaju posypek, pisaków żelowych, itp.
7. „Serduszkowy zawrót głowy” – czarodziejskie serce.
Dzieci stoją pod czarodziejskim sercem, z którego zaczyna padać „cukierkowy deszczyk”.
8. Podsumowanie zajęć. Wspólny poczęstunek.
Dzieci siedzą w kole i kończą zdanie: „Najbardziej podobało mi się…”. Następnie siadają przy stolikach i wspólnie jedzą przyozdobione przez siebie pierniczki.
Agnieszka Gromelska
nauczyciel świetlicy
Szkoły Podstawowej nr 25 z Oddziałami Integracyjnymi im. H. Ch. Andersena w Olsztynie