I. Powitanie. Informacje organizacyjne. Ogólny plan imprezy.
II. Zabawy integrujące grupę (ok. 10 min.)
Muzyka z płyty Nie wiem KTO?
1. Zabawa w dwóch kręgach (koło w środku, koło na zewnątrz): witanie się,wymienianie swojego imienia, mijanie, zastyganie, przybijanie „piątek”.
2. Zabawa w kole, naśladowanie ruchów prowadzącego: prawa noga do środka, lewa ręka do środka, prawa ręka na zewnątrz koła, obrót, podskok, przysiad.
3.Utworzenie dwóch kół – wewnętrznego i zewnętrznego- dzieci w kole wewnętrznym są cieniem osoby „z na przeciwka” w kole zewnętrznym, mogą utworzyć się dwójki i zamienić rolami ; prowadzący pokazuje inną wersję – zwracamy się do siebie buziami i naśladujemy ruchy jak w lustrzanym odbiciu.
4.Taniec „Jacok-” integracyjny polski taniec ludowy.
5. Dowolna zabawa z balonami, w tle muzyka.
III. „Przynęty” – do sali wchodzi osoba z informacją, że ktoś zostawił torbę (czy jest właściciel?).
Prowadzący pyta: „Jak myślicie do kogo może należeć torba?”, a w niej rzeczy, które kolejno wyciągają dzieci, nazywają głośno.
Po wyjęciu wszystkich rzeczy dzieci tworzą swoją wersję, kim mogłaby być osoba – właściciel torby i co mogło jej się przydarzyć.
(Zawartość torby: rękawica, lampka, kompas, rzemyk, mapa Laponii, obrazki z podziękowaniami, opakowania na prezenty, ciasteczka, czekolada, list adresowany do Przyjaciela a w nim opis trudności ze znalezieniem drogi do miasta w którym odbywa się zabawa, CV Świętego Mikołaja, czapka Mikołaja)
(ok.8 min.)
Prowadzący podsumowuje detektywistyczne tropy dzieci i puentuje pytaniem :
Kim był, gdzie mieszka/mieszkał i co robił święty Mikołaj? – prawdziwa historia o świętym Mikołaju.
IV. Praca w grupach wiekowych:
Piosenki:
Dzyń, dzyń, dzyń Mikołaju Święty
Zadanie:
A. Dzieci przygotowują przestrzeń na przyjęcie św. Mikołaja z dostępnych materiałów: krzesła, stół, szary papier, tkaniny, markery, kredki, kartony, bristol, nożyczki, kolorowy papier
Ma znaleźć się tu to, co Mikołaj lubi, co jest mu potrzebne, aby przyjść.
(ok. 15 min.)
Grupy:
1-3 lata z pomocą rodziców/opiekunów robią tron i go ozdabiają.
4-6 lat: jedna grupa kompletuje części renifera (rogi, nogi, oczy), koloruje go, wykleja wełną
druga grupa z kartonów, papieru realizuje własny pomysł
7 lat i wyżej – samodzielnie: jedna grupa otrzymuje płozę sań i z dostępnych materiałów buduje sanie, druga grupa realizuje swój pomysł.
W tych samych grupach wiekowych:
B. Dzieci tworzą mapę dojazdu do swojego miasta, zamieszczają wskazówki co warto tu zobaczyć
materiały: zdjęcia różnych ważnych miejsc w Sulejówku, bristol, klej, nożyczki
Dzieciom, które nie chcą brać udziału w pracach grup/lub zakończyły pracę można zaproponować wykonywanie ozdób świątecznych.
(ok.10 min.)
V. Zwiedzanie urządzonej przestrzeni.
VI. Zabawy ruchowe.
Wspólne ubieranie choinki.
– wykorzystanie szablonów, ozdób do zrobienia swoich dekoracji ( ok. 15 -20 min.)
– zawieszanie ozdób na gałązkach
Piosenki, zabawy, oczekiwanie na Mikołaja – pląsy, koła, węże, korowody do muzyki
„Kto to ? To Mikołaj.”
– „Siedzę na kominie”
– „Mój kochany Mikołaju” – 3 razy, dzieci włączają się w refren:
Mój kochany Mikołaju bardzo cię kochamy, byłem bardzo, bardzo grzeczny, bardzo się starałem (ok.10 min.)
9. Uroczyste wejście Mikołaja.
Wspólny taniec z Mikołajem. Oprowadzenie go po urządzonej przestrzeni, prezentacja choinki. Posadzenie Mikołaja na tronie. (ok.10 min.)
10. Wręczanie prezentów.
VII. Podziękowania. Zakończenie.
W międzyczasie:
– Świąteczna choinka – kolorowanka gigant
– Zabawy świąteczne
– Domek dla lalek na Święta Bożego Narodzenia
Zobaczcie, czy do zabawy nie przydadzą Wam się maski świętego Mikołaja, renifera i elfów.
Dorota Lubas-Koszewska