UD

Zabawy i ćwiczenia sensoryczne z użyciem sznurka

Cwiczenia integracja sensoryczna w domu
📖 Czyta się średnio w 4 min. 🕑

We współpracy z terapeutami Gabinetu PLASTUŚ przygotowaliśmy zestawy ćwiczeń rozwijających sensorykę dzieci w różnym wieku. Takie wariacje sensoryczne z powodzeniem wykonacie w domu z użyciem prostych przedmiotów, które zawsze są pod ręka. Ogromną zaleta tego rodzaju ćwiczeń jest to, że mają formę zabawy i dzieci nawet nie zdają sobie sprawy, że bawiąc się trenują nabywanie kluczowych umiejętności charakterystycznych dla danego etapu rozwojowego. 

Przedstawiamy 8 propozycji domowych ćwiczeń ze sznurkiem, liną albo po prostu paskiem od szlafroka, zawierających elementy z zakresu Integracji Sensorycznej:

Rozłożony sznurek lub lina może służyć do ćwiczenia koncentracji i równowagi

Rozciągamy sznurek na podłodze w linii prostej lub w literę S, a dziecko stara się na boso przejść dokładnie po sznurku nie tracąc równowagi. Dziecko może stawiać stopy normalnie lub stopa za stopą (pięta jednej stopy dotyka palców drugiej stopy). Ćwiczenie można utrudniać idąc raz do przodu, raz do tyłu lub z zamkniętymi oczami.

Przeskakiwanie przez sznurek lajkonikiem lub żabką

To ćwiczenie przygotowuje do skakania co wpływa na koordynację, uruchomienie stawów skokowych i doskonalenie organizacji ruchu. Trudniejsza wersja – przeskakiwanie przez linę umieszczoną wyżej.

Siłowanie się poprzez przeciąganie liny z dzieckiem

Można użyć zastępczo zrolowany ręcznik, pasek od szlafroka. To ćwiczenie pozwala nauczyć się odpowiedniego dozowania napięcia mięśniowego do danego zadania. Raz używa więcej siły do ciągnięcia, raz mniej, w zależności od naszego działania.

Zwijane liny w śpiącego węża

Ćwiczy koncentrację, koordynację oko-ręka, motorykę małą.

Układanie liny w kształt liter lub figur geometrycznych w zależności od wieku dziecka

Proponujemy zacząć od bardzo prostych kształtów.

Kurs online - Jak rozwijać koncentrację i uwagę dzieci

Mindfulness dla dzieci

Twoje dziecko ma trudności z koncentracją? Nie potrafi się na niczym skupić? Jest zestresowane?
Jeżeli chcesz pomóc dziecku rozwinąć pełnię jego możliwości, lepiej zrozumieć siebie, zbudować odporność na stres i nauczyć się słuchać głosu własnego serca – ten kurs jest właśnie dla was!

Wykorzystanie liny jako granicy oddzielającej dwa pola

Na każdym z pół leży osoba na brzuchu z uniesionymi rękoma i przerzuca nad liną na przeciwległe pole przeciwnika daną ilość woreczków. Warto zwrócić uwagę, aby głowa i łokcie dziecka były uniesione w górę. Kształtuje to odpowiednie napięcie i siłę mięśniową. To ćwiczenie wpływa na poprawę celności, koordynacji, wzmacnia obręcz barkową i centrum ciała (tułów). Ułatwia dziecku prawidłowe siedzenie przy biurku lub stole. Żeby to ćwiczenie przynosiło efekty należy je regularnie powtarzać.

Lina rozłożona na podłodze

Po prawej i lewej stronie liny ustawione są kręgle. Linę można najpierw rozłożyć prosto, potem w literę S, potem w okrąg. Dziecko idąc stopami po linie zbija stopami kręgle raz po prawej stronie, raz po lewej. Może zbijać prawą stopą kręgle znajdujące się po prawej stronie liny lub odwrotnie prawą stopą zbijać kręgle stojące po lewej stronie liny. Druga wersja tego zadania ćwiczy umiejętność przekraczania linii środka ciała, co wpływa na prawidłowe odwzorowywanie w piśmie, w czytaniu liter i cyfr.

Dwie liny (lub paski od szlafroka) ułożone równolegle

Miedzy nimi umieszczamy plastikową nakrętkę. Dziecko ma za zadanie pstryknięciami paluszków posuwać nakrętkę do przodu. Można w ramach tej zabawy urządzić zawody, czyja nakrętka szybciej dotrze do mety. Inny wariant tej zabawy wykorzystuje piórko. Można przesuwać piórko do przodu dmuchaniem lub używając gruszki dla niemowląt, którą dziecko musi naciskać, żeby wydobyło się z niej powietrze popychające piórko do przodu.

218 ocen
4.96
dodaj ocenę
×
Beata Ciszewska

Beata Ciszewska

Certyfikowany terapeuta Integracji Sensorycznej, Integracji Bilateralnej oraz oligofrenopedagog. Posiada bogate doświadczenie w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z trudnościami w uczeniu się, autystycznymi, nadpobudliwymi psycho-ruchowo, z zaburzeniami uwagi. Od wielu lat pracuje jako pedagog specjalny, co pozwala jej łatwo rozpoznawać potrzeby dziecka i wypracowywać z dzieckiem i rodzicami skuteczne rozwiązania.
Swoją wiedzą, zdobytą podczas wieloletniej praktyki dzieli się z innymi pedagogami, nauczycielami podczas prowadzonych zajęć i szkoleń. Swoim doświadczeniem wspierała także studentów podczas prowadzonych wykładów i zajęć dydaktycznych.

zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent