Wszystkich nas zastanawia kiedy dziecko zaczyna podejmować pierwsze próby komunikacji. Okazuje się, że stosunkowo wcześnie – proces opanowania języka zaczyna się już podczas życia płodowego!
Wewnątrz macicy dziecko jest wrażliwe na głos matki i odgłosy płynące z otoczenia, gdyż już w 12 tygodniu ciąży słuch malucha jest dostatecznie rozwinięty. Zaczyna reagować na rytmiczne właściwości mowy, poznaje melodię i rytm języka, co objawia się w postaci zmian rytmu serca i kopania. Natomiast od urodzenia koduje dźwięki i rytm wypowiedzi.
Mamo! Patrzę na Ciebie!:)
Już podczas 2-3 tygodnia życia można przyciągnąć i utrzymać chwilową uwagę dziecka poprzez zmianę rytmu mówienia i mimiki twarzy. Rodzice wspólnie z maluszkiem uczą się komunikacji poprzez dotykanie, mówienie, przytulanie. Zaczyna się pewien „dialog”, gdyż dziecko potrafi już wyrazić swoje potrzeby płaczem, grymasem, uśmiechem.
Niemowlę zaczyna częściowo zdawać sobie sprawę z wydawanych przez siebie odgłosów w 2 miesiącu życia. Można zaobserwować, że wydawane przez dziecko głośne dźwięki zaczynają mu sprawiać przyjemność.
Mamo! Cieszysz się? Ja też jestem szczęśliwy! Jeśli się smucisz, smucę się razem z Tobą!
W okolicach 3 miesiąca życia potrafi już wyczuć emocje mamy i odczuwać je razem z nią. Natomiast z nadejściem 5 miesiąca rozpoczyna zabawę umiejętnościami, które do tej pory zobyło. Większość z zachowań jest już celowa – próbuje płakać żeby zwrócić na siebie uwagę i przywołać mamę.
„Mamo przecież powinnaś się teraz ze mną bawić!” – mama nie przychodzi? Zapłaczę jeszcze raz! „Ooo jesteś! Super! Teraz jestem szczęśliwy, możesz się ze mną pobawić” Maluszek powoli zaczyna zdawać sobie sprawę, że konkretne zachowanie wywołuje dany skutek. Celowy kaszel, kichanie? Oczywiście! A wszystko po to , by zwrócić na siebie naszą uwagę! Przecież jesteśmy o wiele ciekawsi od tych wszystkich zabawek, które leżą naokoło.
Jasna, zwarta, praktyczna, mądra i nowoczesna pomoc online
w wychowaniu dzieci. Sprawdź!
Dziecko powoli uczy się eksperymentować z głoskami „ta-ta- ta” i „ma-ma-ma”, stopniowo będą się także pojawiać sylaby określające innych członków rodziny. Nauka ta będzie trwać dłuższy czas, ponieważ nawet w 7-8 miesiącu życia, kiedy to pięknie wyśpiewuje te sylaby o poranku, nie zawsze potrafi dopasować je do konkretnej osoby czy sytuacji.
W okolicach 1 roku życia mowa bierna (rozumienie) jest coraz bardziej wyraźna.
Dziecko zrozumie i wykona proste polecenie typu – „pokaż kotka”, „daj piłkę”. Potrafi także wypowiedzieć kilka słów, które używane są znaczeniowo- m.in. „mama”, „tata”, „baba”, wyrażenia dźwiękonaśladowcze, oraz ulubione słowo „nie”
To mama spędza najwięcej czasu z dzieckiem. Jak ważny jest emocjonalny kontakt między nimi świadczyć może fakt, że emocjonalne odrzucenie dziecka może mieć bardzo poważne skutki widoczne już w 1 r.ż. U takich dzieci możemy zaobserwować opóźnienie rozwoju ruchowego i intelektualnego, rozwoju mowy oraz kontaktów społecznych. Co z tego wynika? Bawmy się jak najwięcej z naszymi dziećmi, znajdźmy dla nich czas. To co zaczniemy wypracowywać teraz zaprocentuje w przyszłości!
Brazelton T. B., Sparrow J. D., Rozwój dziecka, GWP, Sopot 2013.
Cytowska B., Winczura B., Wczesna Interwencja i Wspomaganie Rozwoju Małego Dziecka, Impuls, Kraków 2013.
Kaczmarek L., Kształtowanie się mowy dziecka, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań 1953.