„To świetne zadania dla młodzieży, która ma ochotę obsadzać zielenią swoje szkoły, domy oraz ulubione miejsca w polskim krajobrazie. Będziemy popierać ten pomysł, bo uczy on szacunku do przyrody” – mówi red. Andrzej Zalewski, propagator ekologii na antenie EcoRadia i Programu I Polskiego Radia.
„Jeśli najmłodsi dbają o przyrodę, zbierając butelki, to jestem jak najbardziej za taką akcją” – dodaje artysta multimedialny, Marek Sułek. Panowie są Ambasadorami VIII już edycji akcji "Drzewko za butelkę"®.
W tym roku toczyć się ona będzie w 10 miejscowościach: Bydgoszczy, Miszewie k. Gdańska, Włocławku, Kędzierzynie-Koźlu, Tarnowie, Nowej Sarzynie, Warszawie, Puławach, Brzegu Dolnym i Koninie. W ramach siedmiu dotychczasowych edycji, dzieci z całej Polski zebrały ponad 7 milionów butelek i posadziły ponad 10 tysięcy drzewek.
Na rzecz tej edycji z inicjatywy EkoRadia i Biura Nasiennictwa Leśnego, sadzonki drzew iglastych i liściastych dostarczą Regionalne Dyrekcje Lasów Państwowych. Na młodych zbieraczy czekać będzie także moc atrakcji. Podczas kwietniowych finałów, jedną z nich, będzie własnoręczne ozdabianie toreb ekologicznych, które przydadzą się później w każdym z gospodarstw domowych. W kilku miastach spektakle i zabawy ekologiczne zaprezentuje Teatr Arkadia z Białegostoku. Najmłodszych organizatorzy zapraszają także do udziału m.in.
w konkursie plastycznym na maskotkę Akcji czy rywalizacji w pirackiej grze internetowej „Nie daj się nabić w butelkę”. Poprzez zabawę uczy ona proekologicznych zachowań. Mali zbieracze mogą w nią zagrać na stronie www.drzewkozabutelke.pl. Kolejną nowością jest także zabawa dla dorosłych, którzy w ramach tegorocznej edycji także mogą się wykazać. Czekać na nich będzie konkurs radiowy w kilku rozgłośniach w kraju pod hasłem „Ekologiczna zgadula” – do wygrania m.in. gadżety związane z akcją.
Ramowy harmonogram działań w ramach VIII edycji Akcji „Drzewko za butelkę”:
1. 4 – 28 lutego 2010 – przygotowania akcji, koordynacja, kontakty z mediami i ogłoszenie konkursu na maskotkę akcji "Drzewko za butelkę" 2010 oraz konkursu fotograficznego dla nauczycieli na najciekawszy fotoreportaż z przebiegu akcji w danym mieście -przesłanie regulaminów konkursów do firm;
2. 8 lutego 2010 – start konkursu internetowego (gra dla dzieci „Nie daj się nabić w butelkę!”) na stronie: www.drzewkozabutelke.pl;
3. Do 15 marca 2010 – przesłanie przez Sekretariat statuetek dla laureatów w zbieraniu butelek (po 3 dla każdej miejscowości);
4. 3 marca – 1 kwietnia 2010 – akcja informacyjna w środowiskach lokalnych oraz w mediach centralnych i branżowych, rozpoczęcie zbierania butelek;
5. 1 – 30 kwietnia 2010 – finały akcji w poszczególnych miejscowościach;
6. 1 – 30 kwietnia 2010 – realizacja ekologicznego konkursu radiowego, promującego akcję w rozgłośniach w kraju;
7. Do 14 maja 2010 – przesyłanie prac do konkursu na maskotkę akcji "Drzewko za butelkę"® 2010;
8. Do 21 maja 2010 – przesyłanie prac do konkursu na najciekawszy fotoreportaż z przebiegu akcji w danym mieście;
9. Do 31 maja 2010 – ogłoszenie przez Sekretariat zwycięzców konkursów: plastycznego, fotograficznego i internetowego;
10. Do 11 czerwca 2010 – spotkanie podsumowujące akcję dla firm biorących w niej udział.
Szczegóły na stronie www.drzewkozabutelke.pl.