Czytam, rozumiem i wiem. Recenzja książek dla dzieci

Czytam, rozumiem i wiem

Czytam dzieciom prywatnie i zawodowo, dzięki czemu wiem, że słuchanie nie zawsze idzie w parze ze zrozumieniem. Również dziecko, które nabywa umiejętność składania liter w słowa, a słów w zdania niekoniecznie rozumie, co przed chwilą przeczytało.

Już w przedszkolu czytając dzieciom zadaję pytania kontrolne, starając się, by mali słuchacze nabrali umiejętności czytania tekstu.

Bo rozumienia tekstu można nauczyć. I tu pojawia się pytanie, jak zrobić to w sposób łatwy, przyjemny, a przede wszystkim skuteczny? Z serią „Czytam, rozumiem i wiem”!

Jedna książka to zbiór śmiesznych opowiadań przyciągających uwagę małego słuchacza i czytelnika. Obok tekstu znajduje się rysunek, który ilustruje całe opowiadanie, a nie tylko jego część, a na drugiej stronie kartki z tekstem znajdziemy pytania testowe, dotyczące przeczytanego tekstu. I tu zaczyna się przygoda, bo dziecko może decydować o tym, jak wysoko chce postawić sobie poprzeczkę. 

Czytam, rozumiem i wiem

Założenie jest takie, że dziecko najpierw przygląda się ilustracji, potem czyta tekst, zagina stronę tak, by widzieć same pytania, zaznacza odpowiedź, a po wypełnieniu testu sprawdza prawidłowe odpowiedzi. Kiedy pamięć płata figle, może spoglądać na rysunek, a gdy to nie pomaga – wrócić do tekstu.

Pamiętajmy, że książka służy treningowi uwagi i skupienia, a nie sprawdzeniu wiedzy.

Niekoniecznie musimy trzymać się ściśle przedstawionego schematu. Kiedy dziecko świetnie sobie radzi, może eliminować powrót do tekstu czy ilustracji, a przy bardzo dobrze rozwiniętej koncentracji dziecko radzi sobie z pytaniami nie widząc obrazka w ogóle. Za pracę czeka nagroda – kolorowanka, która będzie nie tylko frajdą, ale także przypomnieniem przeczytanej historii. W trakcie kolorowania można dostrzec więcej szczegółów, które przy samym oglądaniu umykają.

Czytam, rozumiem i wiem

To nie koniec zalet serii. Zabawne teksty i ilustracje, zaangażowanie wielu zmysłów, tematy bliskie dziecku i wolność wyboru kolejności czytanych opowiadań sprawiają, że książka jest atrakcyjna dla dzieci.

Rodzic i nauczyciel dostrzega umiejętności, które dziecko nabywa w trakcie lektury: czytanie ze zrozumieniem, trening skupienia uwagi, zwiększenie zasobu słów, rozumienie związków frazeologicznych oraz przygotowanie do zdawania testów.

Wydawnictwo określiło wiek czytelnika pozycji jako 9+, ale przy odpowiednim zmodyfikowaniu pytań świetnie bawiły się przy niej już sześciolatki, i to z dużym sukcesem.

Obecnie można zakupić dwie pierwsze części serii: „Szkolne sprawy” i „Kochana rodzinka”, ale wydawca zapowiada kolejne trzy, na które czekamy z niecierpliwością.

Seria Czytam, rozumiem i wiem
Tekst: Magda Maciek
Ilustracje: Ala Hanna Murgrabia
Wydawnictwo: Święty Wojciech
Liczba stron: 40
Oprawa: miękka

 

Marta Sikorska

Marta Sikorska

Nauczyciel wychowania przedszkolnego, autorka scenariuszy dydaktycznych. Prywatnie adeptka karate kyokushin, oraz mama dwóch uroczych córeczek, razem z którymi pochłania metry sześcienne literatury dziecięcej i nie tylko. Swoją pasją do czytania dzieli się innymi polecając najciekawsze pozycje w swoich recenzjach. Prowadzi bloga ksiazkawdzieci.blogspot.com

Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo!

wybierz eBook dla siebie

Boże Narodzenie z 5.10.15.

Zobacz także