Zdrowe odżywianie mózgu

Zdrowe odżywianie dla mózgu. Dieta na koncentrację

„Twój mózg jest najważniejszą rzeczą, jaką posiadasz. Musisz być aktywny psychicznie i fizycznie, aby zachować jego wartość” (Paul Spiers)

Kilka wskazówek, aby zachować sprawność umysłu!

ABC zdrowego odżywiania mózgu

1. Zjadaj codziennie śniadanie, najlepiej z dużą ilością świeżych owoców. Banan dostarczy niezbędnego potasu, pomarańcze czy kiwi- witaminę C.

2. Drugie śniadanie powinno obfitować w świeże warzywa. Najlepiej zjedz sałatkę warzywną.

3. Jedz ryby i tłuszcze roślinne. Oleje roślinne i rybne odgrywają decydującą rolę w odżywianiu miliardów komórek glejowych mózgu. Ponadto oleje roślinne stanowią główne źródło kwasu linolowego, którego mózg potrzebuje do naprawy osłonek mielinowych otaczających „szlaki informacyjne” mózgu.

4. Oczyszczaj organizm z toksyn.

5. Zdrowo się odżywiaj!- spożywaj codziennie 7- 8 porcji ziaren zbóż, 4 lub 5 porcji warzyw, 4 lub 5 porcji owoców, 2 lub 3 porcje niskotłuszczowych lub beztłuszczowych produktów mlecznych i 2 lub mniej porcji mięsa, drobiu lub ryb, tygodniowo 4 lub 5 porcji orzechów, nasion lub warzyw strączkowych.

6. Gimnastykuj mózg! Rozwiązuj krzyżówki, łamigłówki, układaj puzzle, ucz się nowych słów z języka obcego.

7. Unikaj stresu!- stres negatywnie wpływa na psychikę. Musisz mu stawiać czoła, aby móc lepiej zapamiętywać i łatwiej się koncentrować.

8. Regularnie uprawiaj ćwiczenia fizyczne, aby dotlenić mózg. Ruch pomaga zredukować stres, napięcie. Warto zwrócić uwagę np. na medytację, jogę i inne techniki relaksacyjne. Ale także spacery, pływanie, bieganie lub jazda na rowerze uprawiane 3-4 razy w tygodniu wpłyną na poprawę twojej pamięci.

9. Podczas nauki czy pracy, rób 5 minutowe przerwy co 30 minut! Pospaceruj, zrób kilka skłonów, ćwiczeń rozciągających.

10. Wysypiaj się! Większość z nas potrzebuje od 6 do 8 godzin snu.

11. Ciesz się! Radosny nastrój powoduje zwiększenie przepływu krwi w mózgu, pobudza zmysły, sprzyja kreatywności i zwiększa prawdopodobieństwo przyswojenia nowej informacji – mówi dr med. Willian F. Fry – śmiech jest najlepszym antidotum na problemy z pamięcią, wynikające z depresji.

12. Unikaj rytuny! Każde rutynowe działanie może wpływać otępiająco. Wprowadzaj niewielkie zmiany.

 

„Rewolucja w uczeniu” Gordon Dryden, Jeannette Vos

„Domowe sposoby na lepszą pamięć” Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media

 

 

Autor tekstu : Renata Szadkowska