Fisher Price
rysuj
Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu zaprasza serdecznie na „Wiosenne Zakamarki” w ramach „Kolejowych Zakamarków Wrocławia” w dniu 28 kwietnia 2024.

„Wiosenne zakamarki”

Nieprzerwanie od roku 2023 Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu realizuje projekt pociągów retro z przewodnikiem pod nazwą „Kolejowe zakamarki Wrocławia”. Skąd taka nazwa ? Wszystko za sprawą torów, po jakich jeździ historyczny skład pociągu z kolekcji Klubu. Nie tylko po odcinkach linii kolejowych uczęszczanych przez rozkładowe pociągi osobowe. Największą atrakcją w przejazdach są łącznice towarowe, Towarowa Obwodnica Wrocławia i inne odcinki torów, po których na co dzień poruszają się wyłącznie pociągi towarowe. Ponadto trasy zostały ułożone tak, aby móc zobaczyć Wrocław z różnych stron. Jest to niecodzienna perspektywa do zwiedzania miasta. Żaden inny pociąg nie kursuje w ten sposób, w rejonie wrocławskiego węzła kolejowego. W trakcie podróży przewodnik opisuje mijane miejsca. Oprowadzania są również na postojach.

film

W 2024 minął rok od rozpoczęcia projektu. Pociągi zdobyły dużą popularność wśród mieszkańców Wrocławia, jak i również wśród podróżnych spoza stolicy Dolnego Śląska.
Mimo, że ze względu na silne ochłodzenie pogoda nie sprzyjała wycieczkom, to druga edycja tegorocznych „Kolejowych Zakamarków Wrocławia” odbędzie się 28 kwietnia, kiedy zapowiedziano wyraźne ocieplenie i słoneczną pogodę. Będzie to pierwsza okazja w tym roku w ramach kolejowych zakamarków do podziwiana „zielonych ogrodów Wrocławia” w wiosennej aurze. Stąd nazwa drugiej edycji „Wiosenne Zakamarki”. Co zobaczą podróżni i co usłyszą od przewodnika ?

Pociąg „Zakamarki Zachodnie”
To okazja dla pasażerów zwiedzenia zachodnich rejonów miasta. Uczestnicy poznają historię miejsc, gdzie dziś znajduje się Osiedle Kosmonautów, Nowy Dwór czy Kuźniki, gdzie istniała niegdyś fabryka parowozów. Z tymi miejscami wiążą się nie tylko ciekawostki związane z okresem przed drugą wojną, ale również historie współczesne. Ponadto pociąg przejedzie przez stację towarową Wrocław Gądów. Dłuższy postój będzie miał miejsce na stacji Wrocław Pracze, gdzie znajduje się więcej zieleni a jednocześnie zabytkowy budynek dworca. Jest to najniżej położone osiedle we Wrocławiu. W pobliżu linii kolejowej jest las sosnowo – brzozowy. Ze względu na odpowiedni klimat, Niemcy zbudowali tu domy dla chorych na gruźlicę oraz kompleks dla ubogich i nieuleczalnie chorych – dziś to już obiekty zabytkowe.

Pociąg „Zakamarki Południowe”
To gratka dla tych, którzy chcą przejechać przez najwyższy punkt kolejowy we Wrocławiu. Znajduje się on nad ulicą Grabiszyńską, koło Centrum Historii Zajezdnia. To miejsce gdzie na co dzień poruszają się wyłącznie pociągi towarowe, jest to część Towarowej Obwodnicy Wrocławia. Można stąd podziwiać nieco bardziej dzikie tereny w rejonie wrocławskiego węzła kolejowego i przestrzenie miasta w kierunku południowym. Ale to nie wszystko. Przejazd trasą „Zakamarków Południowych” to również okazja do podziwiania „zielonych ogrodów Wrocławia”. Skład przejedzie trasą koło Wzgórza Gajowickiego, Parku Południowego i fragmentu Parku Grabiszyńskiego, który jest najdłuższym parkiem we Wrocławiu. Część wzgórz w tym obszarze powstała dzięki niemieckiemu Towarzystwu Upiększania Miasta Wrocławia, gdy budowano jeszcze w XIX wieku Towarową Obwodnicę Wrocławia.

Pociąg „Zakamarki Południowo – Wschodnie”

To kolejna trasa, którą warto się wybrać na zwiedzanie wrocławskich zakamarków w porze wiosennej. Historyczny skład uda się pod Wrocław. Najpierw pociąg pojedzie do Siechnic. W tym zdawałoby się niepozornym miejscu, istnieje wątek historyczny związany z jedną organizacją opozycyjną z lat 80. Trasa prowadzi również przez stację Wrocław Brochów, jej towarową część. Miłośnicy kolei mogą tu spotkać wagony i lokomotywy, które trudniej zobaczyć w innych częściach wrocławskiego węzła kolejowego. Wrocław Brochów to druga największa stacja rozrządowa w Polsce – po Tarnowskich Górach. Pociąg pojedzie również w kierunku bardziej zielonych peryferiów, do stacji Smardzów Wrocławski.

Pociąg „Zakamarki Towarowej Obwodnicy Wrocławia”
To trasa, której szczególnie reklamować nie trzeba. Pociąg przejedzie do stacji Wrocław Nadodrze jadąc w rejonie ul. Długiej, gdzie znajdują się ogródki działkowe, nieco jeszcze dzikie tereny nad Odrą i zabytkowa z

abudowa portu. Tu poznamy kilka historii związanych z okolicą z ust przewodnika. W odwrotnym kierunku skład pojedzie potem po towarowej obwodnicy, uczęszczanej jedynie przez pociągi towarowe. Uczestnicy przejadą wzdłuż „zielonych ogrodów Wrocławia”, koło Wzgórza Gajowickiego, ul. Hallera, Górki Skarbowców, Parku Grabiszyńskiego, Parku Południowego czy Wzgórza Gajowego. Skład przejedzie także przez stację Wrocław Brochów i dalej do Siechnic.

Pociąg „Zakamarki Północno – Zachodnie”
Ostatni z kursów tego dnia. To ciekawa trasa, ułożona tak, że prowadzi w dwóch różnych kierunkach Wrocławia. W jedną stronę historyczny skład pojedzie do stacji Wrocław Kuźniki. Tu podróżni znów poznają historię okolicznych miejsc, gdzie znajdują się dzisiaj osiedla bloków mieszkalnych. Będą to zarówno historie z czasów niemieckich jak i te późniejsze. Następnie pociąg przejedzie przez towarową stacje Wrocław Gądów, aby udać się w kierunku Poznania do stacji Osobowice. Wbrew pozorom znajduje się ona już w mało zurbanizowanym obszarze Wrocławia, skąd rozpościera się widok w kierunku Rędzina, na lasy, czy obszar dawnych pól irygacyjnych.

Bilety w przystępnych cenach, na miejsca siedzące do nabycia również u obsługi. Dochód z ich sprzedaży wspiera cele statutowe Klubu i ratowanie zabytków kolejnictwa. Ponadto w składzie będzie sklepik, w którym uczestnicy mogą kupić klubowe gadżety – dochód z nich jest także przeznaczany na cele statutowe organizacji. 

https://kskwroclaw.pl/kolejowe-zakamarki-wroclawia/
839 ocen
4.99
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent