Fisher Price
rysuj
24 maja w Domu Literatury w Warszawie odbyła się oficjalna premiera publikacji Supermoc książek #TataTeżCzyta, inaugurująca ogólnopolską akcję #TataTeżCzyta, która zachęca mężczyzn, ze szczególnym naciskiem na ojców, do czytania książek swoim dzieciom.

W spotkaniu udział wzięli: Tomasz Makowski – Dyrektor Biblioteki Narodowej, Łukasz „Juras” Jurkowski – tata, sportowiec i prezenter telewizyjny, Łukasz Dominiak – tata, doradca personalny i instagramer Who’sYourDaddy, Wiesław Nowobilski – tata, dziadek, szef ekipy remontowej programu „Nasz nowy dom”, Maria Deskur – Prezeska Fundacji Powszechnego Czytania, współautorka premierowej publikacji, Edyta Plich – Prezeska Fundacji Edico, współautorka premierowej publikacji. Spotkanie prowadziła Anna Butrym.

film

Wśród gości spotkania byli także partnerzy wydarzenia, wśród nich Aldona Machnowska Góra Wiceprezydentka m.st. Warszawy, Artur Jóźwik – Dyrektor Biura Kultury Urzędu m. st. Warszawy oraz przedstawiciele Unii Metropolii Polskich, a także blisko 40 wydawców, którzy przyłączyli się do akcji.

Gości powitał Artur Jóźwik, Dyrektor Biura Kultury Urzędu m.st. Warszawy, który na wstępie przyznał się, że jest tatą czytającym i tatą, który czytał książki swojej córce. Podziękował Fundacji Powszechnego Czytania za zaproszenie m.st. Warszawy do wsparcia tej akcji.

– Bardzo dziękujemy za akcję #TataTeżCzyta, zwłaszcza, że wpisuje się ona w cały ciąg wydarzeń literackich, które odbywają się teraz w Warszawie. Bo maj i czerwiec rzeczywiście książką stoi w Warszawie. Tak więc Warszawa lubi książki, Warszawa lubi czytać i też jest bardzo ważne, żeby dzieci widziały nie tylko rodziców czytających coś w telefonie, ale żeby książka była obecna w każdym domu. Mam nadzieję, że ta akcja się temu przyczyni. – powiedział Artur Jóźwik.

Do panelu z ambasadorami akcji wprowadził Tomasz Makowski, dyrektor Biblioteki Narodowej, która objęła publikację i akcję patronatem honorowym. Przedstawił najnowsze badania czytelnicze, na których oparta jest kampania #TataTeżCzyta – niestety wskazujące, że mężczyźni czytają mniej.

– Mężczyźni rzeczywiście czytają mniej, należy to poprawić i zastanowić się, dlaczego tak jest. Bardzo często dzieciom czytają częściej matki, a nie ojcowie. I to jest pierwszy powód. Drugi powód – nie mamy naturalnej potrzeby czytania. Rodzimy się analfabetami, możemy przeżyć cale życie bez czytania. Głód czy  pragnienie są częścią naturalnych zachowań – czytanie nie jest. Musimy do tego być wychowani, nauczeni, odkryć przyjemność czytania. Żeby tak się stało, musimy spotkać pierwszą książkę, która spowoduje, że będziemy chcieli sięgać po następne – mówił dyrektor Biblioteki Narodowej.

Kiedy scenę przejęli Czytający Ojcowie – ambasadorzy akcji #TataTeżCzyta i autorki publikacji, Anna Butrym pytała, dlaczego ich zdaniem czytanie dzieciom jest ważne, i jak je godzą z pracą, a także jakie korzyści z tego czerpią w kontekście wykonywanych przez nich zawodów.

Łukasz Jurkowski „Juras” podkreślał, że obecność na tym wydarzeniu jest dla niego ważna, bo łamie stereotyp zawodników walki uchodzących za nieczytających, ale też pokazuje co dało jemu i jego dziecku czytanie.

– Cieszę się, że mogę tu być i trochę złamać stereotyp sportów walki. Wielu sportowców czyta, wielu zawodników sportów walki czyta książki. Całe życie czytam, jestem zakochany w książkach. Dla mnie naturalne było, kiedy moja córeczka była mała, żeby jej czytać. To jest taki czas, nawet nie sam fakt czytania książek, ale fakt spędzania czasu z dzieckiem, którego później już nie nadrobisz. Wieczorem można poświęcić 20-30 minut na fajną zabawę, czytać tą samą książkę codziennie po kilka razy, wtedy widać radość dziecka. Myślę, że moim dużym sukcesem wychowawczym jest to, że moje dziecko lubi samo czytać. Jak widzę ją częściej z książką niż smartfonem i nie musi to być lektura – jest zafascynowana Koreą, Japonią, sama uczy się języków, to jest dla mnie największa radość – mówił Juras.

Łukasz Dominiak z kolei mówił, że dla niego czytanie dzieciom, a robi to zazwyczaj przed snem, to platforma do wymiany informacji z dzieckiem.

– To jest ten czas, kiedy najwięcej wymieniamy się tym, co się działo w dzień. Książka jest fajnym fundamentem i wstępem do wymiany wielu rzeczy, które się wydarzyły. I to jest bardzo cenne, prowokuje wiele tematów, których nie było czasu poruszyć w ciągu dnia.

Czytanie to jednak nie tylko tata, ale też dziadek, którym jest Wiesław Nowobiliski, który na pytanie o jego tradycje czytania wnukom, opowiedział:

– Teraz czytam wnukom, ale czytałem też dzieciom. Dzieci są dorosłe, mają swoje rodziny i swoje dzieci, którym właśnie czytam. Pracuję jeżdżąc po całej Polsce, w domu jestem tylko na weekendy, ale jak przyjeżdżam, to już wnuki przychodzą do mnie z książeczką i pytają: „Dziadku, poczytasz mi? Poczytasz mi?” Pewnie, że poczytam i to jest wspaniałe. Pamiętam, jak dzieciom też czytałem przed snem. I wspominam to jako fantastyczny czas. Teraz tak samo jest z wnukami.

Relacja z wydarzenia dostępna jest na stronie tatatezczyta.pl

Link do relacji na YT: https://www.youtube.com/watch?v=tkVR_XxG_DY&list=PLFNu79auiRnzYJCuZ8ookmepkwXtf-6nJ&index=1&t=2303s

foto. Zuzanna Wyżykowska

O akcji

Ogólnopolska akcja #TataTeżCzyta ma zachęcić mężczyzn do czytania książek. Według badań nt. stanu czytelnictwa książek w Polsce przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową, mężczyźni czytają mniej niż kobiety, a na pewno rzadziej czytają swoim dzieciom. Jej pomysłodawcami są Fundacja Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak. Na potrzeby  akcji powstała publikacja Supermoc książek #TataTeżCzyta, autorstwa Marii Deskur oraz Edyty  Plich. Ilustracje do broszury przygotowała Joanna Rusinek. Z założenia głównymi odbiorcami broszury są ojcowie/mężczyźni, ale autorki nie wykluczają, że chętnie będą z niej korzystać również matki/kobiety.

Publikacja zawiera także tytuły książek polecanych do czytania dzieciom na każdym etapie ich rozwoju. Jest to lista blisko 40 pozycji rekomendowanych przez polskich wydawców literatury dziecięcej, którzy również zaangażowali się w projekt. Publikacja Supermoc książek #TataTeżCzyta jest dostępna bezpłatnie w formie papierowej oraz jako pdf do pobrania. Patronat honorowy nad akcją #TataTeżCzyta objęła Biblioteka Narodowa, a wspierają ją znani i lubiani ojcowie: muzyk Krzysztof Zalewski, Łukasz Dominiak „Who’s Your Daddy”, dziennikarz sportowy oraz zawodnik taekwondo i MMA Łukasz Jurkowski „Juras”, a także Wiesław Nowobilski, szef ekipy remontowej z programu „Nasz Nowy Dom”. W akcję włączyła się także Anna Lewandowska.

183 ocen
4.99
dodaj ocenę
×
zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent