Muzykowanie za pośrednictwem mediów społecznościowych wydaje się zjawiskiem stosunkowo nowym, do którego artystów w dużej mierze zmusza trudna sytuacja zawieszenia działalności filharmonii, estrad, sal koncertowych i oper niemal na całym świecie. Z drugiej strony muzykowanie domowe czy salonowe ma wieloletnią tradycję. Znaczna część życia muzycznego XIX-wiecznej Europy rozgrywała się w salonach artystycznych, które w Polsce pojawiły się w wyniku bliskich relacji z francuskimi kręgami artystycznymi i z inspiracji króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Muzykowanie uprawiane w domu było także biletem dla klasy średniej do społecznego awansu i próbą zbliżenia się do statusu arystokracji. O ile domeną tej drugiej były koncerty salonowe w pierwszej połowie XIX wieku, o tyle w drugiej żaden szanujący się salon mieszczański nie obywał się już bez fortepianu. Salonowe koncerty dawali najwięksi jego wirtuozi i kompozytorzy tamtych czasów – Maria Szymanowska, Fryderyk Chopin, Ferenc Liszt czy Sigismund Thalberg. Towarzyszyli im m.in. skrzypkowie, wiolonczeliści oraz fleciści. W ten sposób rodziły się wybitne utwory kameralne, a nierzadko prezentowane były nawet kameralne wersje oper czy symfonii.
W nawiązaniu do tej tradycji oraz z chęcią ofiarowania melomanom wielkanocnego muzycznego daru Opera Krakowska organizuje cykl krótkich koncertów domowych „Muzyka na Wielki Tydzień”, których bohaterami będą muzycy Orkiestry, będącej z jednej strony wielkim, wszechstronnie działającym instrumentem, a z drugiej zbiorem wybitnych indywidualności. Artyści koncertują często w mniejszych składach oraz występują jako soliści. W tej właśnie roli zaprezentują się podczas cyklu, w kilku przypadkach z towarzyszeniem członków swoich rodzin, również wykształconych muzyków.
Będziemy mogli usłyszeć między innymi obu koncertmistrzów Orkiestry: Pawła Wójtowicza i Swietłanę Białostocką wraz z rodzinami, koncertmistrza sekcji basowej wiolonczelistę Radosława Bukałę, flecistę Wiesława Suruło, puzonistę Arkadiusza Bałę z rodziną, a także muzyczną rodzinę Kutników: Michała Kutnika, Kristinę Kutnik oraz ich dzieci, Gabrysię i Piotra. Repertuar koncertów będzie bardzo zróżnicowany – od Jana Sebastiana Bacha po Belę Bartóka, od muzyki dawnej do piosenki ludowej. Muzycy sami dokonywali wyboru granych utworów, a programy będą zapowiadane stopniowo.
Recitale będą ukazywały się w czasie Wielkiego Tygodnia, od Wielkiej Środy 8 kwietnia do Wielkanocnego Poniedziałku, publikowane codziennie o godzinie 18:30 (czyli stałej porze spektakli i koncertów odbywających się w Operze). Znaleźć je będzie można na profilu Facebookowym Opery Krakowskiej oraz na oficjalnym kanale YouTube.
YouTube:
http://www.youtube.com/c/OperaKrakowskaOfficial
Wydarzenie Fb:
https://www.facebook.com/events/525219525090612/
fot. R. Kornecki
Opera Krakowska
Tradycja sztuki operowej w Krakowie liczy ponad dwieście lat. Natomiast Opera Krakowska jako instytucja została powołana do życia w 1954 roku i premierą "Rigoletta" Verdiego w sali Domu Żołnierza przy ul. Lubicz 48 rozpoczęła swoją …
31-512 Kraków
(12) 296 62 60; (12) 296 62 61
bilety@opera.krakow.pl
http://www.opera.krakow.pl
facebook