Grupy przedszkolne i szkolne zapraszamy na zajęcia wielkanocne, które odbywać się będą stacjonarnie bądź na platformie ZOOM od 8 marca do 13 kwietnia 2022 (od wtorku do piątku) – godz. 09.00, 10.30, 12.00.
Koszt udziału w zajęciach stacjonarnych – 1 zł od grupy. Zajęcia online są bezpłatne.
Zapisy pod numerem telefonu: 783 560 006 (od poniedziałku do piątku między 9.00 a 16.00).
Ostatnia wieczerza. Wielkanoc w sztuce – lekcja realizowana w Willi Caro, Oddziale Odlewnictwa Artystycznego i na platformie ZOOM
Wielkanoc to najstarsze święto chrześcijańskie – z jednej strony związane ze śmiercią Chrystusa, z drugiej jednak opowiadające o Zmartwychwstaniu, przebudzeniu do nowego życia. Dla wielu czas Wielkiej Nocy stanowi świetną metaforę ludzkiego życia, gdzie po czasie smutku i mroku, zawsze pojawia się promień nadziei czy zwiastun początku czegoś nowego. Nie bez przyczyny tematyka wielkanocna stała się inspiracją i niekończącą księgą cytatów dla… artystów. Podczas spotkania dowiemy się o najważniejszych przedstawieniach plastycznych tego tematu. Nie zabraknie również części warsztatowej, w której główną role odgrywać będzie Ostatnia Wieczerza Leonarda da Vinici.
Zajęcia dla uczniów szkół podstawowych (kl. 4-8) i ponadpodstawowych.
Święta z zajączkiem. Wielkanoc na Śląsku – lekcja realizowana w Willi Caro, Zamku Piatsowskim, Oddziale Odlewnictwa Artystycznego i na platformie ZOOM
Dlaczego Wielka Środa na Śląsku nazywana jest „żurową”, w Wielki Czwartek należało zaopatrzyć się w „klekotki”, a dzień później… wykąpać w rzece? Co to „śmiergust”, a czym było „chodzenie z kokotkiem”? Na te (i inne) pytania odpowiemy podczas naszych zajęć – poznamy najważniejsze zwyczaje wielkanocne na Śląsku, a wszystko to ilustrowane unikatowymi zdjęciami z naszych zbiorów.
Zajęcia dla grup przedszkolnych (od lat 5), uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Wielka Noc w Jerozolimie – lekcja realizowana w Zamku Piastowskim i na platformie ZOOM
Pielgrzymka do Ziemi Świętej to podążanie śladami Jezusa. W okresie poprzedzającym Święta Wielkanocne przybliżymy te miejsca w Jerozolimie, które związane są z Jego męką, śmiercią i zmartwychwstaniem – pomoże nam w tym mapa świętego miasta, którą uczestnicy będą uzupełniać. Uczniowie dowiedzą się, gdzie znajdował się Ogród Oliwny, gdzie wieczernik, gdzie Chrystus był sądzony, gdzie położona była Golgota, a gdzie Grób Pański. Podążając śladami Jezusa przybliżymy też język i zwyczaje związane z czasami, w których żył.
Zajęcia dla uczniów klas 4 – 8 szkoły podstawowej i uczniów szkoły ponadpodstawowej.
Wielkanocny Atlas Etnograficzny – lekcja realizowana w Willi Caro, Zamku Piastowskim i na platformie ZOOM
W którym regionie Polski na świątecznym stole królują kraszonki i czym różnią się od pisanek? Gdzie młodzież w Niedzielę Wielkanocną bawi się w „Przywołówki” i kim jest Siuda Baba, która w noc przed Lanym Poniedziałkiem odwiedza domowników w podkrakowskich wsiach? Na czym polegała zabawa „Na Rękawce”? Na okres Świąt Wielkiej Nocy, a także poprzedzający je Wielki Post, przypada cały szereg zwyczajów ludowych, z których część wykazuje wciąż dużą żywotność. W trakcie zajęć posłuchamy o tym, jak Wielkanoc obchodzili nasi pradziadowie i przygotujemy mapę obrzędów i zwyczajów związanych z Wielką Nocą, wzorowaną na Polskim Atlasie Etnograficznym. Warsztaty będą prowadzone w oparciu o prezentację multimedialną, w trakcie której wyświetlane będą zdjęcia przedstawiające poszczególne zwyczaje na terenach Polski.
Zajęcia dla grup przedszkolnych od lat 5 i uczniów szkół podstawowych.
Koszyczek z wielkanocną święconką – lekcja realizowana w Willi Caro, Zamku Piastowskim, Oddziale Odlewnictwa Artystycznego i na platformie ZOOM
Większość z nas wie, że w koszyczku ze święconką powinny znaleźć się m.in. jajka – symbol początku, nowego życia. Dlaczego jednak dodatkowo pojawia się chrzan, sól i… naczynie z wodą? Podczas spotkania opowiemy o symbolice pokarmów wielkanocnych, w części warsztatowej dzieci malować będą odlewy o tematyce świątecznej.
Zajęcia dla grup przedszkolnych (od lat 5) i uczniów szkół podstawowych do klasy IV.