Urodzony w Tczewie Ryszard Karczykowski ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku w klasie Haliny Mickiewiczówny oraz reżyserię muzyczną w Musikhochschule Eisler w Berlinie. Był solistą m.in. scen w Dessau, Lipsku, Dreźnie, Londynie, Wiedniu i Berlinie. Przełomem w jego karierze był występ w „Traviacie” G. Verdiego podczas Festiwalu Aix-en-Provence w 1976 roku oraz w „Zemście nietoperza” (obok Kiri Te Kanawy, pod kierunkiem Zubina Mahty) w Covent Garden w 1977 roku. Od tego czasu śpiewał w operach i salach koncertowych Europy, Azji i obu Ameryk, razem z najwybitniejszymi solistami – m.in. z Ileaną Cotrubas, Agnes Baltsa, Sylvią Sass, Placido Domingo. Krakowska publiczność zna go także jako dyrektora artystycznego Opery Krakowskiej w latach 2003-2006; śpiewacy wywodzący się z krakowskiej Akademii Muzycznej – jako wieloletniego pedagoga i Mistrza.
Trudno o właściwsze uczczenie jubileuszu znamienitego śpiewaka niż koncert poświęcony arcydziełom opery belcanto – dziełom, które eksponują najwyższą techniczną biegłość i wirtuozerię, jaką zdolny jest osiągnąć ludzki głos, ale też celebrują jego piękno i zdolność poruszania publiczności. Niekwestionowanymi mistrzami tego stylu byli Gioacchino Rossini, Gaetano Donizetti i Vincenzo Bellini, którzy znakomicie wykorzystywali czysto muzyczne, popisowe elementy „pięknego śpiewu”, nie zapominając przy tym o wyrazie dramaturgicznym – zarówno w lekkiej i dowcipnej operze buffa, jak i operze seria, tragedii o nierzadko krwawym finale. Zdobycze te przyswoił i przetworzył następnie Giuseppe Verdi; stopniowo odchodził on od sformalizowanych aspektów belcanto, szukając pogłębienia dramaturgii i psychologicznego realizmu, lecz nie tracąc z oczu szlachetnego uroku ludzkiego głosu – echa stylu belcanto pobrzmiewają także w jego późniejszych dziełach, np. w „Otellu”.
Podczas koncertu usłyszymy Solistów Opery Krakowskiej: Agnieszkę Cząstkę-Niezgódkę, Monikę Korybalską, Agnieszkę Kuk, Paulę Maciołek, Katarzynę Oleś-Blacha, Roberta Gierlacha, Michała Kutnika oraz Wołodymyra Pańkiwa. Gościnnie wystąpi Anna Farysej, laureatka Nagrody Specjalnej Dyrektora Opery Krakowskiej w VIII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. Do obsady dołączą także studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego krakowskiej Akademii Muzycznej – Kamila Dutkowska i Adrian Domarecki. Solistom towarzyszyć będą Orkiestra i Chór Opery pod kierunkiem Tomasza Tokarczyka. W repertuarze znajdą się arie, ansamble i ustępy chóralne z oper doskonale znanych krakowskiej publiczności – m.in. „Don Pasquale” i „Napoju miłosnego” G. Donizettiego czy „Cyrulika sewilskiego” G. Rossiniego, ale także z „Rigoletta”, „Otella”, a nawet rzadko wystawianych „Nieszporów sycylijskich” G. Verdiego. Całość otworzy wybór fragmentów z „Normy” V. Belliniego. Nie zabraknie też kilku muzycznych niespodzianek…
„Belcanto – radość śpiewania”, 23 kwietnia, g. 18.30, Opera Krakowska (Duża Scena)
Wystąpią:
Agnieszka Cząstka-Niezgódka, Monika Korybalska, Agnieszka Kuk, Paula Maciołek, Katarzyna Oleś-Blacha, Robert Gierlach, Michał Kutnik, Wołodymir Pańkiw
Gościnnie: Anna Farysej
Studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie: Kamila Dutkowska, Adrian Domarecki
Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej
Dyrygent: Tomasz Tokarczyk
Opera Krakowska
Tradycja sztuki operowej w Krakowie liczy ponad dwieście lat. Natomiast Opera Krakowska jako instytucja została powołana do życia w 1954 roku i premierą "Rigoletta" Verdiego w sali Domu Żołnierza przy ul. Lubicz 48 rozpoczęła swoją …
31-512 Kraków
(12) 296 62 60; (12) 296 62 61
bilety@opera.krakow.pl
http://www.opera.krakow.pl
facebook