– Wybór miejsca realizacji tego koncertu nie jest przypadkowy, bazylika ta była miejscem pamiętnego spotkania papieża Jana Pawła II z mieszkańcami, szczególnie młodzieżą krakowską w trakcie pierwszej pielgrzymki w roku 1979 – zauważa Dyrektor Opery Krakowskiej Bogusław Nowak. – Wielu z członków zespołu naszego teatru albo było obecnych na tym spotkaniu bądź pamięta go z relacji telewizyjnych i radiowych, albo słyszało o niezwykłych okolicznościach tego spotkania z opowieści swoich rodziców lub starszych koleżanek i kolegów. Przesłanie tego spotkania i innych spotkań z Karolem Wojtyłą papieżem dla Krakowian i Polaków jest swoistym drogowskazem etycznym, moralnym i emocjonalnym. Dlatego właśnie postanowiliśmy zrealizować ten koncert w tym miejscu – tłumaczy.
W trudnych warunkach, bez kontaktu z publicznością i przy zachowaniu niezbędnych środków ostrożności czwórka solistów Opery Krakowskiej oraz organista Arkadiusz Bialic spotkali się w Kościele na Skałce, by zrealizować to przedsięwzięcie. Wybór kompozycji jest nieprzypadkowy – Ojciec Święty w 1985 roku poprosił Herberta von Karajana o wykonanie Mszy podczas obchodów uroczystości Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Bazylice św. Piotra w Watykanie. Dzieło Mozarta było również wielokrotnie wykonywane przez solistów, Chór i Orkiestrę Opery Krakowskiej podczas wydarzeń zorganizowanych m.in. z okazji beatyfikacji Jana Pawła II. Ostatnia część dzieła, Agnus Dei, pełna spokoju, powagi i dostojeństwa, wprowadza podniosły i uroczysty nastrój przynależny okrągłej rocznicy urodzin Papieża Polaka.
Nagranie jest także gestem solidarności ze wszystkimi, którzy ucierpieli w wyniku pandemii i służb walczących z jej skutkami oraz wyrazem nadziei, do której Papież Polak nawoływał przez cały okres swojego pontyfikatu.
W nagraniu wystąpili: Katarzyna Oleś-Blacha, Agnieszka Cząstka-Niezgódka, Tomasz Kuk, Adam Szerszeń; solistom na organach towarzyszył Arkadiusz Bialic, wirtualnie dołączył Chór pod kierownictwem Jacka Mentla, a całością zadyrygował Tomasz Tokarczyk. Projekt zrealizowali: Dariusz Pawelec (reżyseria i realizacja obrazu), Laco Adamik (konsultacja reżyserska), Jędrzej Rusin i Marcin Lisiecki (realizacja i montaż ścieżki dźwiękowej) oraz Rafał Śmierzchalski (kamera i montaż obrazu). Opera Krakowska składa podziękowania Przeorowi oo. Grzegorzowi Prusowi i krakowskim Ojcom Paulinom za gościnę w Bazylice św. Michała Archanioła i św. Stanisława w Krakowie.