Problem próchnicy dotyczy aż 72% polskich dzieci.
Eksperci alarmują: remedium może być profilaktyka i edukacja najmłodszych.
Przez ostatnie pięć lat prawie 46 tysięcy uczniów skorzystało z bezpłatnych przeglądów stomatologicznych, a ponad 450 tysięcy dzieci z całej Polski uczestniczyło w bezpłatnych zajęciach edukacyjnych o tematyce higieny jamy ustnej. Już wkrótce dołączy do nich kolejne 100 tysięcy – wszystko za sprawą VI edycji programu Dziel się Uśmiechem, który od 2013 roku aktywnie wspiera działania na rzecz profilaktyki próchnicy wśród dzieci.
Problem próchnicy wśród młodych Polaków jest poważny. Jak wynika z raportu Ipsos, przygotowanego na zlecenie Wrigley Poland, dotyczy aż 72% dzieci w wieku szkolnym. W największym stopniu dotyka dzieci w wieku 5-9 lat, gdzie odsetek chorych sięga 76%.i Badania wskazują na zależność między wielkością miejsca zamieszkania, a występowaniem próchnicy: z problemem częściej borykają się dzieci żyjące w miastach poniżej 100 tysięcy mieszkańców lub na wsiach. Niestety nawet w większych aglomeracjach odsetek najmłodszych dotkniętych próchnicą nie spada poniżej 70%. Powszechność problemu jest więc niezaprzeczalna.
Jak walczyć z próchnicą wśród dzieci?
Stomatolodzy od lat podkreślają, że kluczem do sukcesu w walce z próchnicą jest odpowiednia profilaktyka i higiena jamy ustnej. Co to jednak dokładnie znaczy?
– Unikanie częstego spożywania produktów spożywczych z cukrem, oczyszczanie zębów co najmniej 2 razy dziennie, używanie dodatkowych akcesoriów do higieny jamy ustnej, takich jak płyn do płukania czy nić dentystyczna, to podstawa profilaktyki przeciwpróchniczej. Jeżeli nie mamy przy sobie szczoteczki, warto skorzystać z bezcukrowej gumy do żucia. Samą szczoteczkę powinniśmy wymieniać na nową najlepiej co 2-3 miesiące – mówi prof. dr hab. n. med. Dorota Olczak-Kowalczyk, konsultant krajowy ds. stomatologii dziecięcej.
Niestety, badania wskazują, że większość najmłodszych nie przestrzega tych prostych zasad. Dzieci mają wymieniane szczoteczki do zębów niedostatecznie często, a ponad połowa z nich nie używa akcesoriów higieny jamy ustnej innych niż szczoteczka do zębów. Można więc przypuszczać, że świadomość społeczna na temat profilaktyki jest wciąż niska. Znaczącą rolę w budowaniu tej świadomości wśród odgrywają rodzice, opiekunowie i edukatorzy.
– Potrzebne są konsekwentne i długofalowe działania edukacyjne, które będą kształcić prawidłowe nawyki już u najmłodszych dzieci. Tak, aby w przyszłości stały się czymś naturalnym, przekazywanym kolejnym pokoleniom – dodaje prof. dr hab. n. med. Olczak-Kowalczyk
Jedną z inicjatyw podejmujących walkę z próchnicą jest program edukacyjny Dziel się Uśmiechem, w ramach którego już od ponad 5 lat na terenie całej Polski odbywają się zajęcia edukacyjne dla uczniów szkół podstawowych. Podczas lekcji poruszane są tematy profilaktyki i higieny jamy ustnej, zbilansowanej, zdrowej diety oraz aktywnego stylu życia. Mali uczniowie wychodzą z zajęć z dawką praktycznej wiedzy, a także bezpłatnymi materiałami edukacyjnymi, przygotowanymi specjalnie z myślą o dzieciach w wieku wczesnoszkolnym. Do uczniów trafią również pakiety, w który znajdą się przybory niezbędne do higieny jamy ustnej: szczoteczka, pasta do zębów oraz bezcukrowa guma do żucia.
– Polski Czerwony Krzyż od wielu lat jest zaangażowany w działalność prozdrowotną wśród dzieci i młodzieży. W ramach Dziel się Uśmiechem docieramy do najmłodszych z całej Polski i przekazujemy im wiedzę i nawyki, które pomogą zapobiec pojawieniu się próchnicy. Z takiej edukacji skorzystało już 450 tysięcy dzieci, które wzięły udział w naszych lekcjach – mówi Katarzyna Stępińska, Kierownik Działu Programowego Biura Zarządu Głównego Polskiego Czerwonego Krzyża.
Najbliższa, szósta edycja programu rozpocznie się już 8 października br., w ramach której w zajęciach edukacyjnych udział weźmie około 100 tysięcy dzieci.
Dziel się Uśmiechem – informacje o programie
Wspierając walkę z problemem próchnicy wśród dzieci w Polsce, od 2013 roku Mars Polska wspólnie z Polskim Czerwonym Krzyżem, przy wsparciu Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego i Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej organizuje lekcje dotyczące prawidłowej higieny jamy ustnej w polskich szkołach podstawowych, w ramach programu „Dziel się Uśmiechem”. Już trzeci rok z rzędu akcję wspiera także Biedronka.
Program „Dziel się Uśmiechem” ma za zadanie budować wśród uczniów świadomość, jak ważna jest troska o zdrowe zęby oraz jak skutecznie dbać o higienę jamy ustnej. Do tej pory 450 000 dzieci uczestniczyło w zajęciach edukacyjnych.
Co roku na realizację programu „Dziel się Uśmiechem” Wrigley przekazuje 1% ze sprzedaży dowolnych gum Orbit® kupionych w trakcie trwania akcji. Podczas pięciu poprzednich edycji programu na realizację jego założeń łącznie przekazanych zostało 3 958 326 złotych.
Więcej informacji o programie „Dziel się Uśmiechem” można znaleźć na stronach: www.pck.pl/dzielsieusmiechem oraz www.mojorbit.pl/dziel-sie-usmiechem